| Jag drar och flyger, häng på vettja | |
|
+6Hemberg Per Peter L Niklas Stefan bernt 10 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
bernt
Antal inlägg : 625 Join date : 09-03-15
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja mån jul 20, 2009 1:06 am | |
| Snyggt Bosse! Den tackar vi för | |
|
| |
Peter L
Antal inlägg : 626 Join date : 09-03-18 Ort : Stenungsund, i Bohuslän
| Rubrik: ??? mån jul 20, 2009 11:22 am | |
| - bernt skrev:
- Det blir en lucka med RÖDTERMIK på Tosse i morgen!!!
Inte för att jag sätter större tilltro till SMHI:s termikduttar än till min egen bedömning, grundad på vad jag kan se på molnprognosen eller molnbilden, men "röd termik", den finns för måndagen enligt SMHI framför allt (och nästan enbart) över Bohuslän.
Senast ändrad av Peter L den mån jul 20, 2009 12:35 pm, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja mån jul 20, 2009 12:34 pm | |
| - Peter L skrev:
- bernt skrev:
- Det blir en lucka med RÖDTERMIK på Tosse i morgen!!!
Inte för att jag tror på SMHI:s termikprognoser mer än vad jag kan se på molnprognosen eller molnbilden, men "röd termik", den finns för måndagen enligt SMHI framför allt (och nästan enbart) över Bohuslän. Pytt fan, kollar du inte Termikprognosen!?!? | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: SMHI ? mån jul 20, 2009 12:45 pm | |
| Nej, normalt inte. Jag gjorde ett undantag idag. För att få ett hum om vindstyrka och vindriktning på olika håll (startbart, var?) behöver jag den inte, och för att få ett hum om termiken finns andra och minst lika bra molnprognoser. Prognoskartan är gjord för och betald av segelflyget, men vilken glädje kan en skärmflygare ha av en massa röda duttar, om vindhastigheten på marknivån är 5 eller 50 km/h??? Så jag för min del tänker strax göra en utryckning med en sonson och diverse utrustning till norra Bohuslän - men inte för att flyga, utan för diverse startplatsarbeten! | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja ons jul 22, 2009 12:04 am | |
| Allt är skit Löskov, men i morron schansar jag på Hösås. Om du lämnar kustbandet tidigt så kanske du hinner. Och du kan bli en erfarenhet rikare; att trängas med litauiska jeaspiloter som övar mitt i vår blåsa | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: För sent för denna gång ons jul 22, 2009 6:05 pm | |
| - bernt skrev:
- Allt är skit Löskov, men i morron schansar jag på Hösås.
Namnet stavas LOESKOW, och jag läste ovanstående för sent idag. Jag får trösta mig med, att det kanske ändå var SV vind, och det kanske ända till Nysäter. Annars hade jag faktiskt själv funderat på principfrågan, om inte vi skulle mötas vid Hösås snart, men inte kommit så långt som till att föreslå dig det. Att fly ifrån en front i väster, det är jag inte främmande för, som du kanske minns av min djärva och lyckade utryckning till Tosseberg. Eller så minns du inte det, därför att du själv aldrig mötte upp där denna förmiddag... | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: Tosse på fredag enl. yr.no ?!? ons jul 22, 2009 8:02 pm | |
| Enligt den aktuella prognosen från yr.no så skulle Torsby vara det bästa stället att vara på på fredagen, som samtidigt är den mest lovande dagen av många... | |
|
| |
Per
Antal inlägg : 37 Join date : 09-03-15 Ort : Karlstad
| Rubrik: Tosse i morrn tor jul 23, 2009 10:59 pm | |
| Hörrni dönickar och soffliggare, i morrn är det Tosse som gäller. ALLA ska dit, d.v.s. Burnt, Lennart, Niklas, Docenten, och ja säkert många fler. | |
|
| |
Carl Gäst
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja fre jul 24, 2009 12:20 am | |
| |
|
| |
Per
Antal inlägg : 37 Join date : 09-03-15 Ort : Karlstad
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja fre jul 24, 2009 9:52 am | |
| Tyvärr, tyvärr... Verkligheten blir inte alltid som en optimistisk stackare med flygabstinens tror. Jag har nu på morgonen konfererat med Polman (=Niclas) om vädret. Det verkar bli blåsigt, och det ska öka. Jag ställer in i dag. Om någon annan åker dit önskar jag i alla fall lycka till! Per | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: MÅHÄNDA BEAKTANSVÄRDA PROGNOSKARTOR lör jul 25, 2009 11:11 am | |
| Jag klickade idag f.f.g. vidare så långt från Sat24 och väderradar, att jag kom till denna sida: http://www.vaderradar.se/forecast.aspxNu är jag väldigt nyfiken på, hur mycket dessa regnprognoser går att bygga utryckningsplaner på! Min tidigare "arbetshypotes" byggd på framför allt yr.no var:Avresa norrut under tisdagen, ett flyg NO om Sarpsborg under eftermiddagen eller kvällen, övernattning i skogen vid Hvittingfoss och start på Grøttis på onsdag. Enligt dagens prognos för tisdagen på http://www.vaderradar.se/forecast.aspx borde jag släppa tanken på ett premiärflyg vid Ise på tisdag eftermiddag... | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja lör jul 25, 2009 2:01 pm | |
| Jäklar vilken härlig skur det kommer nu. Yeeha!! Så får man bli inne i dag igen :-) | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: idag lör jul 25, 2009 2:56 pm | |
| - bernt skrev:
- Jäklar vilken härlig skur det kommer nu. Yeeha!! Så får man bli inne i dag igen :-)
Här i det vackra Bohuslän är det fin termik, som alla SMHI-termikprognosälskare redan kunnat börja tro för många timmar sedan och de som föredrar Sa24 har kunnat se sedan i morse. Jag för min del har utfört startplatsarbeten igår och arbetar idag nästan naken i trädgården. | |
|
| |
Stefan
Antal inlägg : 133 Join date : 09-03-15 Ort : Karlstad
| Rubrik: Tosseberg mån jul 27, 2009 9:40 pm | |
| Jag tror på Tosseberg imorgon. Är det fler som ska dit? | |
|
| |
Stefan
| Rubrik: Tosseberg tis jul 28, 2009 9:46 am | |
| Jag och Fredrik åker upp och kollar läget | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: ??? tis jul 28, 2009 11:30 pm | |
| - Stefan skrev:
- Jag och Fredrik åker upp och kollar läget
Och hur var förhållandena på Tosseberg idag??? | |
|
| |
Stefan
| Rubrik: Rapport från Tosse ons jul 29, 2009 1:06 am | |
| Vi fick en trevlig dag på Tosseberg! Bosse dök upp så vi blev tre som fick flyga.
Vinden var lite svag på förmiddagen men ökade efter hand, termiken kom igång så småningom men inget som räckte för att vi skulle ta oss till molnbas.
Tack för idag grabbar, sov gott. | |
|
| |
Niklas
Antal inlägg : 128 Join date : 09-03-15
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja ons jul 29, 2009 9:51 am | |
| funderar på snipan idag jag | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja lör aug 01, 2009 12:14 am | |
| XChrist roch jag tror på Tosse SV i morgon. Runt lunch lär det börja bubbla. | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: Hvittingfoss tis aug 04, 2009 12:23 am | |
| Jag kan inte dra och flyga de närmaste dagarna p.g.a. besök av min dotter och hennes dotter från Stockholm, men jag vill meddela, att jag annars skulle göra en tur till Hvittingfoss, givetvis först efter att ha fått guruns prognos bekräftad av yr.no. Onsdagen blir enligt min bedömning perfekt för Grøtterud. Sanna mina ord! | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja tis aug 04, 2009 10:19 am | |
| - Peter L skrev:
- Jag kan inte dra och flyga de närmaste dagarna p.g.a. besök av min dotter och hennes dotter från Stockholm, men jag vill meddela, att jag annars skulle göra en tur till Hvittingfoss, givetvis först efter att ha fått guruns prognos bekräftad av yr.no. Onsdagen blir enligt min bedömning perfekt för Grøtterud.
Sanna mina ord! Bra! | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: Re. Hvittingfoss, Grøtterud ons aug 05, 2009 1:16 pm | |
| Så som windguruns prognoser för diverse trakter och ställen ser ut idag, blir det nästa tisdag och onsdag åter forhold främst på Grøttis! | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: Sveriges Grøtterud-gurus spådom besannad tor aug 06, 2009 12:02 am | |
| - Peter L skrev:
- J Onsdagen blir enligt min bedömning perfekt för Grøtterud. Sanna mina ord!
Se och häpna, I som måhända varit klentrogna, över dagens flygtider på åtskilliga timmar per pilot - och då är det förvisso inte sådana, som akkumuleras under boring soaring på låg höjd över Hammars backar eller Rörtångeng! http://no.flightlog.org/fl.html?l=2&a=42&country_id=160&start_id=37 | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: Grötterud nästa tillfälle ? tor aug 06, 2009 11:16 pm | |
| Av Windguruns prognos att döma så kommer det att bli knallforhold just på tisdagen. (en hel del tidigare skriven text raderad efter konsultation av yr.no) Jag för min del planerar i vilket fall som helst för att befinna mig där nästa tisdag... Detta är en sanning med modifikation - jag gör bara en utryckning till ett flera hundra km bort beläget ställe, när gurun och yr båda "uppmanar" till det. I skrivande stund blir tisdagen solig enligt gurun men regnig enligt yr... | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja lör aug 08, 2009 1:54 am | |
| I morgon lördag är det Hösås som gäller. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja | |
| |
|