| Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! | |
|
+9Peter L FredrikL eagle boy christer.lidman Per Anders Hemberg Niklas bernt 13 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
bernt
Antal inlägg : 625 Join date : 09-03-15
| Rubrik: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! mån mar 12, 2012 10:31 pm | |
| Tjabba, nu är säsongen här, trodde jag ända tills jag passerat nedre bommen vid Tossberg. Mycket högre kom jag inte på grund av isbana på landsvägen. Isen var visserligen spröd så med 4wd hade det kanske, kanske gått. Termiken drog rätt bra i tallkronorna men som tur var, eftersom vi inte kom upp, drog det för mycket från NV. Inte en enda falk såg jag men väl två kolsvarta korpar som hangade på den turbulenta västväggen och en Skarv vid ön utanför den gamla sågen nere i Stöpafors. Nej, jag skarvar inte. Tänk att vi har pelikanfågel här som det finns så mycket bus i luften, vad kul :-) | |
|
| |
Niklas
Antal inlägg : 128 Join date : 09-03-15
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! mån mar 12, 2012 11:48 pm | |
| Hehe, märk väl att det mycket väl kan vara korparna som är orsak till att falkarnas kläckning inte funkade förra året. | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! tis mar 13, 2012 1:05 am | |
| - Niklas skrev:
- Hehe, märk väl att det mycket väl kan vara korparna som är orsak till att falkarnas kläckning inte funkade förra året.
Hupp...där sa du något. | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! tis mar 13, 2012 1:06 am | |
| - Niklas skrev:
- Hehe, märk väl att det mycket väl kan vara korparna som är orsak till att falkarnas kläckning inte funkade förra året.
Förresten, är du på hemmaplan nu? | |
|
| |
Niklas
Antal inlägg : 128 Join date : 09-03-15
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! tis mar 13, 2012 9:10 am | |
| Mmm de e ja | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! tor mar 22, 2012 10:59 pm | |
| Det kan ju faktiskt bli startbart på Tosse om lördag eftermiddag. Ta mig fan. | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! fre mar 23, 2012 8:26 pm | |
| Nån som är på väg till Tosse i morgon lördag? EM ser ju bra ut!
| |
|
| |
Hemberg
Antal inlägg : 192 Join date : 09-03-15
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! fre mar 23, 2012 11:13 pm | |
| Tar man sig upp på vägen nu? Vill friflyga! | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! lör mar 24, 2012 1:59 am | |
| - Hemberg skrev:
- Tar man sig upp på vägen nu? Vill friflyga!
Helt övertygad. Men jag har lånat bort bilen så Carl och jag behöver lift. Kan vara svag vind men termiken blåser in på berget så startbart blir det. I alla fall efter lusch. | |
|
| |
Hemberg
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! lör mar 24, 2012 2:11 am | |
| Låter bra, vi får kolla läget imorgon. Jag vaknar väl.. när jag vaknar | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! ons apr 18, 2012 7:48 pm | |
| Om prognosen håller sig så åker jag till Tosse Ost i morgen förmiddag. Carl ska med, Per Widén och Niklas kommer förmodligen. Ser riktigt bra ut: 3 m/sek rakt i, moln 15-20 %. Jo da, så blir det. Har hört att det är lite större start där nu. | |
|
| |
Hemberg
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! ons apr 18, 2012 7:52 pm | |
| Tack för uppdateringen. Kan ni fota starten? eller filma eller så, vore kul att se hur det ser ut. Hur är det med landning egentligen? | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! tor apr 19, 2012 11:12 am | |
| - Hemberg skrev:
- Tack för uppdateringen. Kan ni fota starten? eller filma eller så, vore kul att se hur det ser ut. Hur är det med landning egentligen?
Absolut. Landning? Njeaa...jo för tusan...om man startar när det blåser någon sekundmeter, så att man nollar på hanget, så når man lätt afären i Stöpa. Och då har man passerat en hel km med åker. Norrut har Niklas och Kask landat i Bjälverud på ren hangvind. Just nu ligger det på 3 m/sek sprikrakt i så jag åker när jag käkat frukost :-) | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! tor apr 19, 2012 11:14 pm | |
| - bernt skrev:
- Just nu ligger det på 3 m/sek sprikrakt i så jag åker när jag käkat frukost :-)
Det var då det. När vi anlände låg det lagom vind men från SO. Prognosen sa att det skulle vrida upp så Niklas, Carl, Linn, Kristoffer och jag väntade en stund och visst vred det upp. Vi väntade ytterligare en stund och efter fyra timmar på berget låg det rakt i. Men för starkt. Fina fåglar steg nästan till molnbas på hang och termik, tallkronor vred sig i vinden och stora svarta fanor svepte över Fryken. Vi gick hem och så här efteråt känns det att helt rätt beslut togs. Sorry Johan. Fyra timmar på start men glömde att ta en bild. Bandade lite video och ska se om jag kan plocka ut en frame. Men inte i dag. Förresten, hur var basanoresan? Blev det mycken tid i loggen? | |
|
| |
Hemberg
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! fre apr 20, 2012 1:34 pm | |
| Ja den kunde ha varit bättre, det blev 37 minuter loggat. Det ordnar sig med bilden, det blir när det blir. | |
|
| |
Anders
Antal inlägg : 66 Join date : 10-03-19 Age : 45 Ort : Avika
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! tor apr 26, 2012 7:37 pm | |
| Tja nu är det så att jag skulle vilja ut och flyga. har kollat in resa till bassano tis 1 maj till lördag altså 4 flygdagar vädret ser ok ut flyg tur och retur rygge venedig ca 1000 spänn med packning. är det nån mer som vill och kan så vore det kul. då jag inte tänker att åka ensam. | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! fre apr 27, 2012 1:50 am | |
| - Anders skrev:
- Tja nu är det så att jag skulle vilja ut och flyga. har kollat in resa till bassano tis 1 maj till lördag altså 4 flygdagar vädret ser ok ut flyg tur och retur rygge venedig ca 1000 spänn med packning. är det nån mer som vill och kan så vore det kul. då jag inte tänker att åka ensam.
Är väldigt sugen men det är för kort varsel för mig. | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! lör apr 28, 2012 6:51 pm | |
| Det ser bra ut för Branäs i morgen söndag. XChrister, Axel och jag drar dit. Häng på vet jag!!! | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! sön apr 29, 2012 11:05 am | |
| - bernt skrev:
- Det ser bra ut för Branäs i morgen söndag. XChrister, Axel och jag drar dit. Häng på vet jag!!!
Perfekt, nu drar jag. | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! mån apr 30, 2012 12:09 pm | |
| - bernt skrev:
- bernt skrev:
- Det ser bra ut för Branäs i morgen söndag. XChrister, Axel och jag drar dit. Häng på vet jag!!!
Perfekt, nu drar jag. Perfekt och perfekt...för att njuta i solen var det perfekt. Men luft under fötterna fick vi i alla fall: två nerflyg. Luften stod still. Men det var trevligt ändå. | |
|
| |
Anders
Antal inlägg : 66 Join date : 10-03-19 Age : 45 Ort : Avika
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! mån apr 30, 2012 5:33 pm | |
| Nu kan jag andas ut. Har varit ångeatladdat här för att jag står och gräver med en hyrd grävmaskin så jag hadde inte mage attt åka och roa mig med flygningså jag satt här och trodde det var värdens flygdag i branäs synd för er som var där att det inte blev temik tycker jag . nya tag i kväll motor flyg över arvikas majbrasor kl 20 om nån är sugen | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! tis maj 01, 2012 12:23 am | |
| - Anders skrev:
- Nu kan jag andas ut. Har varit ångeatladdat här för att jag står och gräver med en hyrd grävmaskin så jag hadde inte mage attt åka och roa mig med flygningså jag satt här och trodde det var värdens flygdag i branäs synd för er som var där att det inte blev temik tycker jag .
nya tag i kväll motor flyg över arvikas majbrasor kl 20 om nån är sugen Grävmaskin är bra. I bland. Men i morgen tisdag kan det fungera på Hösås tror jag. Får se i morrn fm om jag ska skippa demonstrationståget och tänka på mig själv :-) | |
|
| |
Per
Antal inlägg : 37 Join date : 09-03-15 Ort : Karlstad
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! ons maj 02, 2012 12:24 am | |
| Tja, vi har lite olika perspektiv. I morrn onsdag, när jag fått ned den sista vinplantan i jorden, är det nog Ravlunda som gäller. Nån som är på? Kul att ni fick flyga i Branäs, det är såna nerflyg jag drömmer om ibland.... Per | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! ons maj 02, 2012 12:54 am | |
| - Per skrev:
- Tja, vi har lite olika perspektiv. I morrn onsdag, när jag fått ned den sista vinplantan i jorden, är det nog Ravlunda som gäller. Nån som är på? Kul att ni fick flyga i Branäs, det är såna nerflyg jag drömmer om ibland....
Per Ravlundaeffekten har man ju hört talas om. Jag tror det var den som låg över Tosse i dag; svagt SO med små, små inslag av termik. Kortlivat nerflyg blev det efter några timmars väntan. Lycka till med båd virankor och flyg. | |
|
| |
Per
Antal inlägg : 37 Join date : 09-03-15 Ort : Karlstad
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! ons maj 02, 2012 10:53 pm | |
| - bernt skrev:
- Per skrev:
- Tja, vi har lite olika perspektiv. I morrn onsdag, när jag fått ned den sista vinplantan i jorden, är det nog Ravlunda som gäller. Nån som är på? Kul att ni fick flyga i Branäs, det är såna nerflyg jag drömmer om ibland....
Per Ravlundaeffekten har man ju hört talas om. Jag tror det var den som låg över Tosse i dag; svagt SO med små, små inslag av termik. Kortlivat nerflyg blev det efter några timmars väntan. Lycka till med båd virankor och flyg. Ravlundaeffekten denna gång bestod av Försvarsmakten, som hissat röd flagg och sköt vilt omkring sig. Fin prognos för i morgon oxå, men lika illa då. Man kan ju bli pacifist för mindre... Per | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! | |
| |
|
| |
| Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! | |
|