Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt

HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Jag drar och flyger, häng på vettja

Gå ner 
+6
Hemberg
Per
Peter L
Niklas
Stefan
bernt
10 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 20  Nästa
FörfattareMeddelande
bernt

bernt

Antal inlägg : 625

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptylör aug 08, 2009 11:07 am

Båd yr.No och termikprognosen och WG säger 3 m/sek SO på Hösås. Grön termik enl TP. Jag drar nu kl 10:30.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L

Antal inlägg : 626

InläggRubrik: Valet o kvalet   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptytis aug 11, 2009 1:38 pm

Både gurun och yr spår lovande förhållanden för fredagen - svag NV vind och så termiken på det, det kan i bästa fall bli perfekt...
Om Värmland hade ett NV-vänt ställe, så skulle jag gärna köra dit, men nu får det nog bli antingen något på närmare håll eller en tur till Ålleberg eller Vättern. Bernt inbjudes i synnerhet till Ålleberg för rehabilitering Wink
Som vanligt hålls prognoserna under observation och beslut fattas kvällen dagen innan. Wink
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Nick the
Gäst

InläggRubrik: tossefredag   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptytor aug 13, 2009 10:59 pm

I morgon frdag är det både termik och hang på tosse. Jag drar nog dit till 11-12 tiden. Någon som är på?
BosseJ
Gäst

InläggRubrik: Fredag   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptytor aug 13, 2009 11:23 pm

Kenneth och jag funderar på att åka till Ålleberg.
Funkar V-NV på Tosseberg.
Bosse
bernt

bernt

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptyfre aug 14, 2009 12:22 am

Tyvärr jobbar jag men annars hade ja gåkt till Tosse. Det funkar på väst och lite till men nordväst blir nog tufft om det är blåsigt. Men släpper det termik så brukar det vrida upp.
BosseJ
Gäst

InläggRubrik: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptyfre aug 14, 2009 9:22 pm

Ålleberg var ett helt Ok val idag. Den utlovade 3-4 m/s NV-vinden var snarare 6-7 och ökande.
Mitt i allt hördes en talande och stönande Sky-skärm. Efter ett par timmars kämpande i den ökande vinden försvann han i vindens riktning mot Vättern.
Blir intressant att höra i detalj om det flyget.
bernt

bernt

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptylör aug 15, 2009 11:20 am

He he, jasså pratade skärmen? Då var det nog Peter Loeskow. Så vitt jag vet är han den ende som har stojande skärm Very Happy Hur gick det för dig då, kom du i lufta?
BosseJ
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptylör aug 15, 2009 12:28 pm

Jodå det blev ett flyg på en knapp halvtimme innan vinden blev för stark med mitt mått mätt.
Peter L

Peter L

InläggRubrik: BosseJ ?   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptylör aug 15, 2009 1:54 pm

BosseJ skrev:
Blir intressant att höra i detalj om det flyget.

Jag minns inte, att "BosseJ" har presenterat sig närmare här, ej heller för mig personligen, när jag återvänt till stora Ållebergsrampen och sällat mig en stund till dem, som i timtal suttit på Väststarten och där i lugn och ro tittat på utsikten.
En sökning på hitta.se resulterar i inte mindre än 1452 Bo Johansson...

När det gäller förhållandena på Ållebergsstarten så gäller sällan meteorologernas vindhastighetsprognos däruppe.
Nicke Pi
Gäst

InläggRubrik: Hösås Onsdag   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptytis aug 18, 2009 10:00 pm

I morgon perfekt för Hösås, Termik och allt Very Happy
Peter L

Peter L

InläggRubrik: Intressanta diskrepanser i prognoser för Torsby   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptyfre aug 21, 2009 12:36 pm

Enligt gurun blir det på lördag soligt men som jag tolkar det kanske för mycket vind efter hand.
Enligt yr.no blir det på lördag regnbyar på både förmiddagen och eftermiddagen, med nästan ingen vind på förmiddan och lätt sådan på eftermiddan.
Mina och andras erfarenheter är, att yr.no är mycket bra på att spå molnighet. Däremot kan de för skärmflygare lova en alltför lovande (=lagom låg) vindhastighet.
Jag är ytterst intresserad av att i efterhand få reda på lördagens Tossebergsvädret, för att kunna få ytterligare värderingsunderlag windguru v.s yr.no
Som tidigare meddelat, så vågar jag bara lita på prognoserna i de fall båda är så gott som likadana.
Nu regnar det i alla fall, så jag kan sitta vid tangentbordet i total avsaknad av flygkåthet,. Jag har inte ens abstinensbesvär idag!
Flygsuge
Gäst

InläggRubrik: wg vs yr   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptyfre aug 21, 2009 8:31 pm

Är det någon som ska till Tosse och kolla hur vädret verkligen blir imorgon Question
Peter L

Peter L

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptyfre aug 21, 2009 10:57 pm

Flygsuge skrev:
Är det någon som ska till Tosse och kolla hur vädret verkligen blir imorgon Question
Visst ska någon det!
bernt

bernt

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptyfre aug 21, 2009 11:02 pm

Peter L skrev:
Flygsuge skrev:
Visst ska någon det!
Verkar det bli fungerande så åker jag upp. Det skulle bli ganska blåsigt enl SVT men det kan man ju aldrig veta.
Stefan

Stefan

Antal inlägg : 133

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptytor sep 03, 2009 12:58 pm

Kanske detta meddelande blir under rätt rubrik. Smile

Tosse ost, kl 14 idag.
bernt

bernt

InläggRubrik: TOSSEBERG LÖRDAG   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptyfre sep 18, 2009 11:38 pm

Det verkar bli startbart på Tosse i morgen, kanske septembertermik rent av. Tänkte på Lennart M. och hans Troffé-ledning med 13,5 km...hmm...
Har plats i bilen om du är uppe tidigt.
bernt

bernt

InläggRubrik: RÄNKESNIPA   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptylör sep 19, 2009 11:11 am

Morning. Stefan, Niklas, Reuter och jag drar nu till Ränkesnipa.
Nicke Pi
Gäst

InläggRubrik: Ränken   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptylör sep 19, 2009 10:34 pm

Fan va gött det vaaaaaaaaaaaaar.
bernt

bernt

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptysön sep 20, 2009 12:22 pm

Ja det var det. Jäkligt kul flyg. Tyvärr var inte mina teknikaliteter i ordning; jga filmade hela flyget men på tapen finns bara 2 sek efter landning och GPS-tracken kan jag inte hittat...med bra dag med bra flyg var dt ändå :-)
bernt

bernt

InläggRubrik: TOSSELÖRDAG   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptyfre sep 25, 2009 9:09 pm

Är det någon fler än jag som tror på Tosseberg i morgon lördag eller blir det för blåsigt?
Hemberg

Hemberg

Antal inlägg : 192

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptyfre sep 25, 2009 9:22 pm

Jag har haft en tuff vecka med perfekt avslut tack o lov Smile (datasystemet fungerar)
Jag är jättesugen att få flyga nu, kommer högst troligt att flyga motor med gör det i sunne och hoppas på att få filma lite friflygare över tosse.

Flyger ju ärligt numera också efter förra helgens kurs
bernt

bernt

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptylör sep 26, 2009 10:20 am

Flyger ju ärligt numera också efter förra helgens kurs[/quote]

Grattis tilkl certet Johan! Och grattis instruktören till att ha lyckats motivera ännu en svartflygare!
Peter L

Peter L

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptylör sep 26, 2009 11:56 am

Det ser avundsvärt ut i skrivande stund på http://www.sat24.com/frame.php?html=view&country=scan och http://trafikinfo.vv.se/triniMenu/trinimenu.html?startmenu=1 så jag väntade mig att här läsa dagens annonsering av en utryckning till Tosseberg, men ser till min förvåning, att Bernt ägnat sig åt ett helt annat ämne kl. 09:20!
Jag är upptagen hemma, men ickedestomindre vädligt nyfiken på dagens vind, väder och flyg på Tosseberg, så jag hoppas på en uttömmande rapport här senast ikväll. Lycka till in väntan på den!
bernt

bernt

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptylör sep 26, 2009 1:18 pm

FÖR BLÅSIGT. jag hra lagt ner tossefärden. Dessvärre ser hela helgen ut att blåsa bort. Det är ju gött att det finns några syndikalister som får luft under fötterna, tänker på Niklas & co. https://www.youtube.com/watch?v=uzCRDG355sw
Peter L

Peter L

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Emptylör sep 26, 2009 1:25 pm

bernt skrev:
FÖR BLÅSIGT. jag hra lagt ner tossefärden.
Maxvinden enligt VV såg helt OK ut härifrån. Ligger alla mätare så galet till att de blir intetsägande för oss flygare? Var finns det en som är någorlunda rättvisande då, och för vilken vindriktning i så fall?
Här på Framsidan har vi åtminstone dem på broarna, som ligger fritt nog för att vara av värde...
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 4 Empty

Jag drar och flyger, häng på vettja
Till överst på sidan 
Sida 4 av 20Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 20  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Jag drar och flyger 2011 - häng på!
» Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!
» jag drar och flyger paramotor
» DUNDERÅSEN nordosthang
» Vem flyger i mitt revir?!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: