Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Jag drar och flyger 2011 - häng på!

Gå ner 
+5
Anders
Stefan
Hemberg
Peter L
bernt
9 posters
Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
FörfattareMeddelande
XC
Gäst




Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptytor apr 21, 2011 10:24 pm

Branäs imorgon eller Tosse ost?
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptytor apr 21, 2011 11:46 pm

XC skrev:
Branäs imorgon eller Tosse ost?
YES, Carl, Linn och jag åker från staden vid pass kl nio. Jag tror vi blir många över berget i morron, och liften går å allt.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptyfre apr 22, 2011 9:52 am

Kanon i dag. Vi drar till Branäs nu.
Till överst på sidan Gå ner
Bybon
Gäst




Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptylör apr 23, 2011 9:35 am

Jag såg 10st påskärringar flygades på sina kvastar bland trädkronorna i Branäs. De var färgranna att se på även om de var runda och stinna av all påskmat. Kanske var det just därför som de inte fick nog med höjd så de tog sig till Blåkulla. jocolor
Till överst på sidan Gå ner
XC
Gäst




Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptymån apr 25, 2011 9:04 am

Det var stora blåsor, jfrt med tidigare iaf, men längre imellan dem på Tosse igår em.
Vinden var SSV-SV på berget enligt flaggan på tornet, men på sjön var det S och Fryken såg mörkare ut än tidigare. Jag startade i en av dipparna och drog mig till sydsidan och fick höjd. Över berget var vinden SV. När jag tappat blåsan så var det riktikt sjunk så jag trodde jag skulle behöva gå mot landningen men lyckades hålla mig kvar vid berget tills nästa blåsa. Det verkade vara ett skick med mer turbulent luft i topphöjd på Tosse.
Lite för mycket rock'n roll för att det skulle vara riktigt skönt så jag var inte länge uppe. Tog hisse ett par tre gånger bara.
Jag flög Vulcanen för första gången sedan 2009. Jädrans vad rolig den är! Mindes inte att det faktiskt var sån skillnad i handlingen. Har alltid tyckt att Magicen känns som hemma men man ställer inte up den på en femöring som man kan med Vulcanen.

Det blev nog fina förhållanden för kvällsflyg på Tosse igår, men jag var nöjd och satt då och åt middag med familjen och njöt av utsikten över Mellan-Fryken.
Blir det kvällsflyg på Tosse senare i sommar då blir det Vulcanen åker med!
Till överst på sidan Gå ner
Niisalk
Gäst




Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptymån apr 25, 2011 9:35 am

Låter härligt XC. En distansslaktare och en lekskärm, perfekt. Enligt Termikprognosen och Briefing skall det funka på Tosse idag med. YR däremot visar inget vidare. Lurar på att ta mig en tur upp.
Till överst på sidan Gå ner
Niisalk
Gäst




Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptymån apr 25, 2011 9:37 am

Termikprog, brief, vindguru i ena vågskålen och YR i den andra.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: yr   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptymån apr 25, 2011 12:35 pm

Niisalk skrev:
Termikprog, brief, vindguru i ena vågskålen och YR i den andra.
Enligt mina erfarenheter är "time for time" prognosen ofta värdefull för att välja optimal ankomsttid till startplatsen.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niisalk
Gäst




Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptymån apr 25, 2011 4:19 pm

....ja det var så förr men jag tycker det verkar sämre nuförtiden......
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptymån apr 25, 2011 10:16 pm

Jag hade i alla fall två perfekt tajmade flyg med minidistans som avslutning i april (utöver det vid Lilla Edet), inte minst tack vare yr.no var jag på rätt plats vid rätt tid - ingen parawaiting alls.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptylör apr 30, 2011 8:34 pm

Ser faktiskt ut att kunna bli fint på TossOst i morgon söndag.
Till överst på sidan Gå ner
nisalk
Gäst




Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptysön maj 01, 2011 12:58 am

Kanske är på
Till överst på sidan Gå ner
Niisalk
Gäst




Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptysön maj 01, 2011 11:00 am

Åsteby kan funka idag.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Nästa veckoslut   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptysön maj 01, 2011 11:24 pm

Om windguruns prognos för nästa veckoslut besannas, vilket givetvis är långtifrån säkert, så vore det enligt mitt förmenande bäst att tillbringa det i Hvittingfoss...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: HÖSÅS   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptyfre maj 06, 2011 7:37 pm

Det blir väl Hösås i morgen lördag??
Till överst på sidan Gå ner
nisalk
Gäst




Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptylör maj 07, 2011 8:52 am

Kan bli en tur du, ja.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Hösås   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptylör maj 07, 2011 11:34 am

Jag hoppas för din/er skull, att sjöbrisen från Vänern gör sig bemärkt där i eftermiddag.
Själv tänker jag chansa på Omberg i morgon istället.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptysön maj 08, 2011 10:24 am

Carl och jag drar till Hösås kl 11.
Till överst på sidan Gå ner
Nisalk
Gäst




Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptytis maj 10, 2011 7:28 am

Hösås ser ok ut idag
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Resultat   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptytis maj 10, 2011 7:40 am

bernt skrev:
Carl och jag drar till Hösås kl 11.
Och hur gick det med den utryckningen då?
Själv har jag äntligen fått till det med Omberg, och detta på både i förrgår och igår, och batteriet i min nya superkamera räckte till råga på allt till att föreviga båda flygen Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptytis maj 10, 2011 8:11 pm

Peter L skrev:
bernt skrev:
Carl och jag drar till Hösås kl 11.
Och hur gick det med den utryckningen då?
Själv har jag äntligen fått till det med Omberg, och detta på både i förrgår och igår, och batteriet i min nya superkamera räckte till råga på allt till att föreviga båda flygen Very Happy

Jo då, det såg bra ut men efter Niklas och min winddummy, dvs Carl, kommit i luften beslöt vi oss för att packa ihop och gå ner. Men först väntade vi i det längsta men det blev mer och mer ostligt och fläskade i rätt bra.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptyons maj 11, 2011 9:29 am

bernt skrev:
...men det blev mer och mer ostligt...
Det var det jag hade befarat.
Det var inget rent nöje i söndags, jag vågade inte kurva när jag hade höjden, trots den intressanta utsikten bakom mig, utan fick noga akta mig för att inte hamna bakom hangkanten på Omberg.
Måndagen däremot var helt sagolik, jag steg till 650m över start utan att kurva! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Örnen
Gäst




Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptyfre maj 13, 2011 11:11 am

I dag och i morgon ser det ut att bli bra för flygning på Ränkesnipan. Vi har ju tidigare avstått att flyga där som en fin gest för att dämpa ornitologernas ogrundadade oro om att skärmflygning ev skulle kunna störa pilgrimsfalken. Som motprestation vill nu ornitologerna förbjuda flygning från Tosseberg inför 2012 sedan pilgrimsfalken gjort oss sällskap där. Vi har ju flygit på Tosseberg sedan 98 och de senaste 2 åren har pilgrimsfalken hittat hit och gjort oss sällskap, vilket självklart är trevligt. Nu vill ornitologerna ge oss skulden för en under våren misslyckad kläckning och jobbar aktivt för att motarbeta vår verksamhet genom att jobba för att införa ett flygförbud inför nästa säsong. Tack för det ornitologijävlar. Varför skall jag respektera er när ni inte respekterar mig? Så va fan. Jag drar till Ränkesnipan och flyger idag tillsammans med ett gäng Tyska piloter. Och nästa säsong. Förbud eller inte. Jag flyger ändå. Vill ni hindra mig får ni skjuta ner mig! Evil or Very Mad
Till överst på sidan Gå ner
Nisalk
Gäst




Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptyfre maj 13, 2011 8:54 pm

Vad tror ni om i morgon då? Tycker termikprognosen ser ganska intressant ut. Någon som tänker sig ta en flygtur?
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Emptyfre maj 13, 2011 10:12 pm

Nisalk skrev:
Vad tror ni om i morgon då? Tycker termikprognosen ser ganska intressant ut. Någon som tänker sig ta en flygtur?

Ska vi ta Tosseberg eller Snipa eller båda :-) Kanske lite väl sydligt?
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2011 - häng på!   Jag drar och flyger 2011 - häng på! Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Jag drar och flyger 2011 - häng på!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 9Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Jag drar och flyger, häng på vettja
» Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!
» jag drar och flyger paramotor
» DUNDERÅSEN nordosthang
» Vem flyger i mitt revir?!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: