Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Jag drar och flyger, häng på vettja

Gå ner 
+6
Hemberg
Per
Peter L
Niklas
Stefan
bernt
10 posters
Gå till sida : Föregående  1 ... 5, 6, 7 ... 13 ... 20  Nästa
FörfattareMeddelande
Stefan

Stefan


Antal inlägg : 133
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyons jan 20, 2010 7:18 pm

Det låter trevligt, kanske vi blir fler Question
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: LÖRDAG och SÖNDAG   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyfre jan 22, 2010 1:34 am

LÖRDAG och SÖNDAG ser det faktiskt riktigt bra ut för Tosse-ost. Inte så stark vind men tjock å go luft. Ska nog göra ett seriöst försök att komma ur tofflorna. Hade jag en motorsåg skulle jag ta med den och inleda slutfasen bounce
Till överst på sidan Gå ner
Niiik
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyfre jan 22, 2010 11:02 am

Vad vill du ha för motorn Bernt? Bättre jag köper den, eftersom du ändå inte nyttjar den? Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
XC
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyfre jan 22, 2010 1:01 pm

Ligger isen nu?
Till överst på sidan Gå ner
Stefan

Stefan


Antal inlägg : 133
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyfre jan 22, 2010 1:42 pm

XC skrev:
Ligger isen nu?

Isen ligger delvis i sjön. Nedanför TO ligger isen, bärigheten vet jag inget om. Öppet vatten finns norr om TO men för långt bort för att kunna dra nytta av någon sjötermik.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyfre jan 22, 2010 9:04 pm

Pratade med Klaes fru i em och hon sa att det var öppet vattenf rån sågen och norrut. Men nära land måste det ju ändå vara is. Men den kanske inte är ok att åka skridsko på. Nån som tänker sig dit i morgen lördag??
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyfre jan 22, 2010 10:01 pm

Bättre än så här blir det inte utan termik. Kom på att min bil är bortlånad.

[img]Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 70984811[/img]
Till överst på sidan Gå ner
NNIkl
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptylör jan 23, 2010 10:17 am

Enligt Briefing är det 170 grader/15 knop på 600. Och Yr visar SO 3m/s. Jag vill gärna, men jag tror inte det funkar idag. När vi var där blåste det 120-130 grader 15 knop på 600M och 3m/s rak ost vid marken enligt YR. Det var lite snett på TO och för svagt för hang. Men man vet aldrig.
Till överst på sidan Gå ner
Stefan

Stefan


Antal inlägg : 133
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Vindmätare   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptylör jan 23, 2010 11:23 am

Beslutet hade varit enklare om det suttit en vindmätare på Tosse. Då slipper man kanske en del bom-turer och kanske kan man komma iväg och få flyga på tveksamma dagar som idag.
Har kollat på nätet efter någon enkel mätare som går att ringa upp men inte hittat något. kanske någon som har koll?
Till överst på sidan Gå ner
Niikl
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptylör jan 23, 2010 12:03 pm

Känns som Hemberg har svart bälte på vindmätare. Jättebra om någon orkar ta tag i det. Den gamla mätaren hade Kask lämnat in någonstans, sen skulle någon ta tag i det och hämta den men det stöp nog på vägen någonstans. Men visst var det bra när vi hade en. Frågan är var den ska sitta. Det är ju intressant att veta den komprimerade startvinden i skärmhöjd vid TO dvs vid rampen. Kan även vara bra att veta vinden vid utsiktstornet som kanske mer är att betrakta som grundvind.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Utsiktstornet   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyfre jan 29, 2010 6:30 pm

Ursäkta att jag som är utböling yttrar mig i frågan, men jag anser att mätaren borde sitta helt fritt - dvs ovanpå utsiktstornet.
Hur man sedan skall värdera råvärdena ifrån den m.a.p. termikinslag är en fråga om erfarenhet och sunt förnuft...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
XC
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: 3 nerfly idag   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptymån feb 15, 2010 1:28 am

Var och åkte skidor i Sunne i helgen och passade idag på att ta några nerflyg i nollvind (möjligen lite bakvind) idag. Supergôtt att få luft under fötterna igen!
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptymån feb 15, 2010 2:21 am

XC skrev:
Var och åkte skidor i Sunne i helgen och passade idag på att ta några nerflyg i nollvind (möjligen lite bakvind) idag. Supergôtt att få luft under fötterna igen!

Sicken en...kul att någon kommer i lufta. Kände du av någon barrtermik? Tror den börjar komma nu.
Till överst på sidan Gå ner
XC
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptytis feb 16, 2010 11:50 pm

Hej!

Nån barrtermik? Njaej, inte direkt Smile. Men däremot i själen!! Tänk vad det kan göra med en bara man får lufta sig lite. Skulle vara kul om man fick prova Tosse ost snart.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyons feb 17, 2010 1:20 am

XC skrev:
Hej!

Nån barrtermik? Njaej, inte direkt Smile. Men däremot i själen!! Tänk vad det kan göra med en bara man får lufta sig lite. Skulle vara kul om man fick prova Tosse ost snart.

Det är på G, det är på G. Snart är vi inne i marssolens glans cheers
Till överst på sidan Gå ner
Stefan

Stefan


Antal inlägg : 133
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyons feb 17, 2010 9:17 pm

XC skrev:
Skulle vara kul om man fick prova Tosse ost snart.

Kanske kan funka på fredag, jag är på om prognosen står sig bounce
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptytor feb 18, 2010 10:31 pm

Kaaaask!!! Var är du? Du måste till Ränkesnipa och preparera starten. Den 25;e blir det SV och skidstart. bounce

https://www.youtube.com/watch?v=Ut1kGmOhzWQ
Till överst på sidan Gå ner
Niiiiiii
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Fn va coolt   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyfre feb 19, 2010 12:47 am

Kask är ute och mysgår med hunden. Fn va coolt med en såna däringa speedglider. Vill ha. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyfre feb 19, 2010 1:48 am

bernt skrev:
Kaaaask!!! Var är du? Du måste till Ränkesnipa och preparera starten. Den 25;e blir det SV och skidstart. bounce

Varför hallucinerar du, Bernt? Har du kanske supit dig redlös ikväll?
Den 25:e faller det ännu mer snö, men det gör nästan inget i ovannämnda sammanhang, ty det blir förstås ändå inte SV vind den 25:e...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyfre feb 19, 2010 2:28 am

Man behöver inte äta svmp eller supa för att hallucinera; det räcker att blunda och tänka...för mig i alla fall geek
...och jo, det blir SV. Ska vi sätta en 20;a?? affraid
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyfre feb 19, 2010 3:06 pm

bernt skrev:
...och jo, det blir SV. Ska vi sätta en 20;a?? affraid

Igår var gurun och yr överens om, att det blir snöfall och annan vindriktning än SV den 25:e, men nyss såg jag till min häpnad, att yr har ändrat prognosen till sol och SV och gurun till N utan snö.
Ja, det ser ju inte helt hopplöst ut nu, du kan ju redan åka och skotta eller trampa till snön runt tossestarten under veckoslutet...

För att jag ska slå vad med dig måste du först reglera din kvarstående skuld från ifjol.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyfre feb 19, 2010 4:08 pm

Peter L skrev:
bernt skrev:
...och jo, det blir SV. Ska vi sätta en 20;a?? affraid

Igår var gurun och yr överens om, att det blir snöfall och annan vindriktning än SV den 25:e, men nyss såg jag till min häpnad, att yr har ändrat prognosen till sol och SV och gurun till N utan snö.
Ja, det ser ju inte helt hopplöst ut nu, du kan ju redan åka och skotta eller trampa till snön runt tossestarten under veckoslutet...

För att jag ska slå vad med dig måste du först reglera din kvarstående skuld från ifjol.

1) Vad var det jag sa Basketball
2) Det är Kask som preparerar Ränken.
3) ad din påstådda bensinskuld anbelangarså har jag jag pratat med Uno-X i Lerum så det är bara att du tankar där. Men prata med dem och hälsa från mig sunny
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptylör feb 20, 2010 11:22 am

bernt skrev:

1) Vad var det jag sa
3) ad din påstådda bensinskuld anbelangarså har jag jag pratat med Uno-X i Lerum så det är bara att du tankar där. Men prata med dem och hälsa från mig

1) Att det blir SV vind den 25:e i Värmland, samt startbart väder.
Vänta o se hur det blir i verkligheten!

3) Jag har ingen besinskuld - du har det!
Men varför en mack i Lerum, varför inte en i Mora eller Ystad?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Re: Vad var det jag sa   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyons feb 24, 2010 9:24 pm

Peter L skrev:
bernt skrev:

1) Vad var det jag sa

1) Att det blir SV vind den 25:e i Värmland, samt startbart väder vid Ränken
Vänta o se hur det blir i verkligheten!

Vad var det jag sa?

Välkommen att konsultera mig, Bernt, innan du planerar för bomturer! Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Emptyons feb 24, 2010 11:00 pm

Peter L skrev:
Peter L skrev:
bernt skrev:

1) Vad var det jag sa

1) Att det blir SV vind den 25:e i Värmland, samt startbart väder vid Ränken
Vänta o se hur det blir i verkligheten!

Vad var det jag sa?

Välkommen att konsultera mig, Bernt, innan du planerar för bomturer! Wink



Jo men vänta ska du se, det blir allt bra. Det är bara den 24;e än. Du ska inte vara så pessimistisk Peter cheers
bernt
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 6 Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Jag drar och flyger, häng på vettja
Till överst på sidan 
Sida 6 av 20Gå till sida : Föregående  1 ... 5, 6, 7 ... 13 ... 20  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Jag drar och flyger 2011 - häng på!
» Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!
» jag drar och flyger paramotor
» DUNDERÅSEN nordosthang
» Vem flyger i mitt revir?!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: