Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Jag drar och flyger, häng på vettja

Gå ner 
+6
Hemberg
Per
Peter L
Niklas
Stefan
bernt
10 posters
Gå till sida : Föregående  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 16 ... 20  Nästa
FörfattareMeddelande
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Re: "Kompa ut" på fredagen?!?   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptylör aug 14, 2010 12:31 am

Blev du blöt idag, Bernt, eller höll du dig i "bunkern", där det är torrt?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptylör aug 14, 2010 12:44 am

Jo då, bunkern är absolut vattentät. men i morgon blir det nog en tur, kanske bomtur, till Tosseberg. Och söndag ser ju bra ut för Åsteby.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Att fly NORRUT till solskenet   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptytis aug 17, 2010 2:48 pm

Ni värmlänningar har det bra, som lätt kan komma till Jämtland där solen skiner, och somliga dagar skulle det ha räckt med Gesunda...
Tillbaka till gräsklipparen nu...

P.S.: Såg just denna bekräftelse av ovanstående:
2010-08-16 11:59
Country Sweden
Takeoff Mora, Gesunda
Glider brand and model UP Sumit 1 2002 (PG)
Duration 03:30
Distance (km) 33.2 km
Max altitude 1327 meters above sea-level
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: VEM I HELA VÄRLDEN KAN MAN LITA PÅ???   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptyons aug 18, 2010 4:43 pm

TORSBYPROGNOSEN ENL. YR.NO - HELT KASST VÄDER:

Mandag 23.08.2010
Natt kl 2 – kl 8
Regn 11° Svak vind, 3 m/s fra øst

Regn. Svak vind, 3 m/s fra øst. 4,5 mm nedbør.
Morgen kl 8 – kl 14
Regn 11° Lett bris, 4 m/s fra øst-sørøst

Regn. Lett bris, 4 m/s fra øst-sørøst. 3,6 mm nedbør.
Dagtid kl 14 – kl 20
Kraftig regn 12° Lett bris, 5 m/s fra sørøst

Kraftig regn. Lett bris, 5 m/s fra sørøst. 6 mm nedbør.
Kveld kl 20 – kl 2
Kraftig regn 10° Laber bris, 6 m/s fra øst

Kraftig regn. Laber bris, 6 m/s fra øst. 11 mm nedbør.

TORSBYPROGNOSEN ENLIGT WINDGURUN DÄREMOT: KAN INTE BLI MER IDEALISKT!!!

Jag klarar inte av copyandpaste av enbart måndagens prognos och vill inte göra en jpegfil av den, så läsaren får ta fram detaljerna sjäv.
Å andra sidan är detta så spännande, att jag kanske ställer den ena prognosen mot den
andra senare idag eller i morgon, om det fortsätter att vara lika spännande...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptyons aug 18, 2010 11:58 pm

Peter L skrev:

Jag klarar inte av copyandpaste av enbart måndagens prognos och vill inte göra en jpegfil av den, så läsaren får ta fram detaljerna sjäv.
Å andra sidan är detta så spännande, att jag kanske ställer den ena prognosen mot den
andra senare idag eller i morgon, om det fortsätter att vara lika spännande...

Nej, du behöver inte klippaochklistra, vi hittar själva i vädersiterna. Du behöver inte heller ställa prognoser. Ha koll på verkligheten i stället ska du se vad tråkigt allt blir när drar till Spanien :-)
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptyons aug 18, 2010 11:58 pm

bernt skrev:
Peter L skrev:

Jag klarar inte av copyandpaste av enbart måndagens prognos och vill inte göra en jpegfil av den, så läsaren får ta fram detaljerna sjäv.
Å andra sidan är detta så spännande, att jag kanske ställer den ena prognosen mot den
andra senare idag eller i morgon, om det fortsätter att vara lika spännande...

Nej, du behöver inte klippaochklistra, vi hittar själva i vädersiterna. Du behöver inte heller ställa prognoser. Ha koll på verkligheten i stället ska du se vad tråkigt allt blir när vi andra drar till Spanien :-)
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Ditt o datt   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptytor aug 19, 2010 9:55 am

Du behöver inte skicka dubbla inlägg, Bernt!
Däremot skulle du bevisligen ha användning för min tolkningskapacitet när det gäller prognoserna.
Jag erkänner, att det inte går att planera slutgiltigt för så många dagar framåt, men den slående skillnaden i prognoserna hade jag behov att yttra mig om.

Jag börjar fundera på, om jag skall göra avsteg från mina nutida principer och logga alla flyg som jag kommer att göra under "Ager-veckan", eller nöja mig med at lägga ett enda i boka ... Wink

P.S.: Avser du att komma Tosseberg med en bensindunk på måndag, eller räknar du med att vara fullt upptagen med att packa och ordna inför spanienresan???
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptytor aug 19, 2010 11:58 am

Det är packat och klart. Det gjorde jag på senaste landningsplats i början av juli. Måndag? Möjligen kan jag kompa ut från mitt slitsamma värv och möta upp men jag lovar inget bestämt.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Inget bestämt ännu   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptytor aug 19, 2010 5:15 pm

bernt skrev:
Måndag? Möjligen kan jag kompa ut från mitt slitsamma värv och möta upp men jag lovar inget bestämt.
Möjligen kan jag slita mig från krävande hus och trägård och efterkommande, men jag lovar inget bestämt jag heller, ty jag har idag fått reda på, att min "finskärm" har skickats iväg från fabriken.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Funderingar om morgondagen   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptysön aug 22, 2010 12:02 pm

Jag är fortarande lite frestad att satsa på Tosseberg på måndag, men det finns viss risk för mer moln och vind mer från söder...
Den nya rampen ser onekligen ut att medge en bättre startriktning än den gamla - men hur mycket från "vänster" får vinden komma, för att man ändå skall kunna lyckas genomföra en lyckad start (här bortser jag från att det då inte blir något större hangeffekt).
Är det bevisligen OK med sydsydvästvind, eller kanske till nöds t.o.m. startbart i grundvind direkt från S m.h.a. en termikpuff?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptysön aug 22, 2010 6:11 pm

Vi har tagit bort mer träd i sommar för att sydstarten ska kunna användas, dvs to söder om stora stenen. Hangeffekten kommer förvisso att var minimal i sydlig vind men om man har tur kan man ju hitta termik under nerflyget.

Om du startar "högt upp" på berget i sydlig vind så giv akt på möjlig/trolig turbulens om vinden är stark.

Den nya HG-rampen har du inte stort hjälp av eftersom den är väldigt mycket brant.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Måndagsundran   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptysön aug 22, 2010 11:36 pm

Det ser ut enl yr.no, som om det kan bli väldigt bra vid Tosseberg i morron m.h.a. termik, även om grundvinden blir svag, men jag har bara "ett skott" kvar, och det (d.v.s. årets tur till Värmland) spar jag till ett annat, "säkrare" tillfälle. Jag försöker i hemmaterrängen imorron, men väntar med spänning på en flygrapport från Tosseberg.
Gonatt
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
CB-man
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Trekant på Tosse utan Peter   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptymån aug 23, 2010 9:13 pm

Som vanligt dag efter kallfront var det fin fina molngator vid berget. Jag drog upp skärmen och kastade mig ut i den svaga vinden. Fick en svag svag blåsa. Stor och fin och lättkurvad. Ibland är de svaga dagarna de bästa. Stora stigområden och svagt sjunk mellan. Jag kurvade upp mig till ca 1900m strax under molnbas och följde i medvinden över Fryken. När jag kom över till andra sidan var jag över basen på 2100m. Eftersom jag inte hade någon skjuts och inte orkade lifta och krångla, flög jag tillbaka över sjön men söderut. Väl över sjön var jag i höjd med Sunne flygfält, som jag flög över mot Arvikahållet, vände och flög tillbaka till berget, där jag topplandade (tack för trädfällningen på takeoff) och tog mig en redig Motti och fläsk under skuggan av ett parasoll. En underbar dag. Ibland är det sjönt med trekant, förlåt jag menar triangel. Synd att du inte gjorde mig sällskap Peter. Årets misstag. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Tack för måndagsrapport från Fryksdalen   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptytis aug 24, 2010 9:21 am

Avundsvärt! Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Värmland vs. Buskerud   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptyons aug 25, 2010 11:20 pm

Yr-prognosen för Torsby nästa vecka ser blöt ut, men för första gången på länge finns det hopp om en solig dag eller två i Hemsedal. Det kan tänkas att jag tar mig dit senare under nästa vecka, och sannolikheten ökar om prognosen för Hemsedal förblir löftesrik.
Häng på vettja!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Va var det ja sa redan i maj månad !?   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptytor aug 26, 2010 10:47 pm

För dem som inte såg prognoskartan på svt ikväll, kan jag avslöja, att vädret i Skandinavien spås bli högtrycksbetonat i perioden förste till femte september. Jag önskar att jag hade kunnat bjuda här på en kopia av denna soliga väderkarta.
Således är det solklart, att jag skall skandinavienlillsemestra och flyga nästa vecka, när det är härligt svala nätter och soliga, lagom varma (inte långt över 30° som idag i Spanien och Frankrike!).
Det är bara oklart, om jag tar ut svängen ända till Hemsedal eller nöjer mig med trakten runt Hvittingfoss.
Kan det verkligen vara så, att jag är den ende här, som är hågad att ännu en gång sväva ovanför Grøndalen som på bilden jag egenhändigt tog senast det begav sig?
Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Flimg
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Soligt, med H i väster och L i öster   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptytor sep 02, 2010 10:56 am

Som av mig väntat i månader, så råder nu det för denna årstid vanliga högtrycksläge, om än lite kyligt p.g.a. att luft pumpas ner norrifrån av H och L i samverkan.
Tyvärr är Bernt nu i Pyreneerna, istället för att åka med mig till Lämbacken, för att där dra nytta av nordanvinden - och ensam åker jag inte dit...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
B&B
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptytor sep 16, 2010 9:39 am

Beuty and the beast drar till Tosse i em. Finns en lite chans enligt YR. Kanske syns vi i luften? Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Ålleberg nästa vecka   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptytor sep 16, 2010 9:44 pm

En chans för Bernt att rehabilitera sig nästa vecka, både när det gäller att reglera sin årsgamla skuld till mig och att äntligen komma upp och se Ålleberg från ovan, till skillnad mot att som tidigare köra långt och länge dit i ganska uppenbart ogjort väder...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
B&B
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Tossefint   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptytor sep 16, 2010 11:12 pm

Det blev en fin dag på Tosse idag. När vi kom dit vid 12 var vinden svag. Vi riggade i ordning prylarna och väntade på den utlovade vindökningen. ca vid 14 tiden var det dags. Jag startade först med en för mig oprövad skärm. Borde ha balanserat den innan , men det har inte funnits möjlighet. Smörhang och smörtermik långt ut över hela bygden. Swischade runt, än hit och än dit. Satan vilken kul skärm. Stöllen fick en fin start han också och kurvade termik för fullt. Märks att han varit och tjuvtränat i Bassano. Kanske var det sista termikdagen det här året på hemmaplan.?
Till överst på sidan Gå ner
XChrister




Antal inlägg : 53
Join date : 09-03-26

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptyfre sep 17, 2010 12:35 am

Va gött det låter!!
B&B...?
Oprövad skärm..?

Nåja, det låter som skön SKÄRMFLYGNING iallafall. Annat än picknickvandringar det! cheers
Till överst på sidan Gå ner
http://xc.walderik.se
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptyfre sep 17, 2010 12:53 am

Härligt Niklas å Anders Laughing
Funderar själv på Ålleberg på tisdag. Vad tror du om det Peter L?
Till överst på sidan Gå ner
B&B
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Tosse   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptyfre sep 17, 2010 7:35 am

Oprövad skärm..? Ja, herrejävlar vilken skärm. GIN GTO. Tyckte den gamla var bra ja, men skillnaden är enorm, roligare, mer feedback, bättre glid, bättre handling, lättstartad, snabb, en enorm känsla i den. Helt underbar. Det bästa i alla fall jag har flygit. Kul. En riktig picknick skärm. Tog en medium så jag kan ta med mig bullens korv och gasolköket:)

Tar väl ett tag att flyga in sig ordentligt. Sen var jag lite orolig att prestandan ökats på bekostnad av handling etc, men inte, det är precis tvärtom, Kuuuuuuuuuuul och det är ju det som är grejen. Love it Very Happy


Till överst på sidan Gå ner
Niiklas
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptyfre sep 17, 2010 7:38 am

Sen förstår jag inte Christer varför det skulle vara roligare att gå ned från Kilimanjaro istället för att flyga? Kan du vara snäll och förklara det för mig? Very Happy

Bernt, Ålleberg låter intressant. Aldrig varit där.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Emptymån sep 20, 2010 7:52 pm

Funderar skarpt på Ålleberg i morron tisdag. Yr.no ser ju bra ut. Vad tror du Loeskow, blir det bra i morron??
Bernt.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 13 Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Jag drar och flyger, häng på vettja
Till överst på sidan 
Sida 13 av 20Gå till sida : Föregående  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 16 ... 20  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Jag drar och flyger 2011 - häng på!
» Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!
» jag drar och flyger paramotor
» DUNDERÅSEN nordosthang
» Vem flyger i mitt revir?!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: