| Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! | |
|
+9Peter L FredrikL eagle boy christer.lidman Per Anders Hemberg Niklas bernt 13 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Peter L
Antal inlägg : 626 Join date : 09-03-18 Ort : Stenungsund, i Bohuslän
| Rubrik: Hopp för nästa veckoslut? lör aug 25, 2012 6:45 pm | |
| | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: Dagens prognoser säger Hvittingfoss mån aug 27, 2012 11:22 am | |
| Enligt yr vore det läge för Grøtterud på måndag och tisdag, medan det enligt gurun blir ok redan på lördag (men inte på söndag). Ska vi träffas på samma plats och campa som tidigare, Bernt? Fredag kväll eller söndag kväll? | |
|
| |
bernt
Antal inlägg : 625 Join date : 09-03-15
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! tis aug 28, 2012 11:39 pm | |
| - Peter L skrev:
- Enligt yr vore det läge för Grøtterud på måndag och tisdag, medan det enligt gurun blir ok redan på lördag (men inte på söndag).
Ska vi träffas på samma plats och campa som tidigare, Bernt? Fredag kväll eller söndag kväll? En annan har ett jobb att sköta vet du. Men åk du som är fri, rik och bekymmerslös. | |
|
| |
FredrikL
Antal inlägg : 14 Join date : 12-06-18
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! ons aug 29, 2012 8:01 pm | |
| Jag har fått rapport om att det kurvades ovanför Tossebergsklätten i dag. Och restaurangen var öppen. Hur länge har den varit öppen? | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! fre aug 31, 2012 6:18 pm | |
| - bernt skrev:
- En annan har ett jobb att sköta vet du. Men åk du som är fri, rik och bekymmerslös.
Har barn och barnbarn här idag och kan därför inte flyga ens i hemmaterrängen, men i morgon tänker jag tålmodigt invänta lagom hangvind på Tjörn istället för min svärsons målgång på Tjörn Triathlon - det får vara någon måtta på abstinensen/osjälviskheten! Egentligen skulle det kunna vara bra att vara på Tosseberg på söndag och vid Sälen på måndag. Jag tror att jag inte kan hinna, men kommer att avgöra saken när min Stockholmsdotter har gett sig av igen. Två sammanhängande dagar på Grötterud med lagom sydlig vind och sol finns tyvärr längre inte inom synhåll på yr.no... | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: Fredagsmorgonens prognoser: motsägelser mellan yr och gurun lördag-söndag fre aug 31, 2012 6:24 pm | |
| Enligt gurun blir det bra för Tosse på lördag men alldeles för mycket vind på söndag. Enligt yr blir det alldeles för svag vind på lördag och dessutom från fel håll, men från rätt håll och kanske inte för stark under en stund på söndagsförmiddagen. Jag är angelägen om att i efterhand få reda på, hur vindarna och eventuell flygning har varit på lördag och söndag. V.g. rapportera här på forumet. | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! fre aug 31, 2012 8:29 pm | |
| - FredrikL skrev:
- Jag har fått rapport om att det kurvades ovanför Tossebergsklätten i dag. Och restaurangen var öppen. Hur länge har den varit öppen?
Sen slutet av maj. | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! fre aug 31, 2012 8:32 pm | |
| - Peter L skrev:
- Enligt gurun blir det bra för Tosse på lördag men alldeles för mycket vind på söndag.
Enligt yr blir det alldeles för svag vind på lördag och dessutom från fel håll, men från rätt håll och kanske inte för stark under en stund på söndagsförmiddagen. Jag är angelägen om att i efterhand få reda på, hur vindarna och eventuell flygning har varit på lördag och söndag. V.g. rapportera här på forumet. Enligt Termikprognosen blr det perfekt i morgen lördag. Grön termik och 3 meter rakt i. Vi ses runt lunch. | |
|
| |
FredrikL
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! fre aug 31, 2012 10:03 pm | |
| Det ser bra ut! Jag kommer också! | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! lör sep 01, 2012 12:35 am | |
| - FredrikL skrev:
- Det ser bra ut! Jag kommer också!
Kul. Kommer du XChrister? | |
|
| |
Anders
Antal inlägg : 66 Join date : 10-03-19 Age : 45 Ort : Avika
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! lör sep 01, 2012 8:26 am | |
| Fan jag jobbar idag. men för er som får flyga så flyg säkert och tänk på mig när ni når molnba s | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! lör sep 01, 2012 11:09 am | |
| - Anders skrev:
- Fan jag jobbar idag. men för er som får flyga så flyg säkert och tänk på mig när ni når molnba s
Fredrik L. år på plats. Själv är jag där vid lunch. Fler som är på? | |
|
| |
FredrikL
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! sön sep 02, 2012 6:20 pm | |
| Det blev en härlig dag på Tossebergsklätten i går! Jag fick 42 min flyg på termiskt hang. Niclas hade kunnat flyga längre och högre men hade en tid att passa. Nästa gång ska jag ta med en liten såg och ta bort alla småtallar som håller på att växa upp. Skönt att fiket är öppet. De tänker öppna redan till påsk nästa år:-) | |
|
| |
FrankF
Antal inlägg : 35 Join date : 12-04-18 Ort : Torsby
| Rubrik: Branäs på söndag? fre sep 07, 2012 1:01 pm | |
| Hej, tänkte samla mina första flyg och prognosen för Branäs såg väl rätt lovande ut för söndag förmiddag (lugn nybörjareväder ;-) Är det nån av er som kunde tänka sig åka ditt? Tänkte just på Branäs eftersom startplatssen verkar vara rätt så snäll för en nybörjare ;-) | |
|
| |
Niklas
Antal inlägg : 128 Join date : 09-03-15
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! fre sep 07, 2012 8:29 pm | |
| Nä nu hänger jag in klänningen i garderoben och drar till berget som en man. Yr visar visserligen 5 m/s men va fan. Termikprognosen visar 15-20 knop, blåtermik med gul/grön styrka på ca 1900-2000m. Bara att dra upp skärmen vid 10-11 tiden och kurva sig rakt upp i molnbas och sen dra i medvinden till.....Sala? Nja, man har nog inte mer än några timmar på sig innan termiken fjollar till sig. Men en liten bit hinner man nog i 80 knyck Hur svårt kan det va? De e ju bara 2 snören att dra i. | |
|
| |
Niklas
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! fre sep 07, 2012 9:17 pm | |
| Hej Frank och kul att du är på G. Så fort prognosen för Branäs verkar lovande hänger jag på och ganska många andra också, skulle jag tro. Håll ett öga efter en dag med ca 3-4 m/s Ostlig vind på YR. Bara vänta, vänta och vänta..... | |
|
| |
FrankF
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! fre sep 07, 2012 10:08 pm | |
| - Niklas skrev:
- Hej Frank och kul att du är på G. Så fort prognosen för Branäs verkar lovande hänger jag på och ganska många andra också, skulle jag tro. Håll ett öga efter en dag med ca 3-4 m/s Ostlig vind på YR. Bara vänta, vänta och vänta.....
Det låter bra! Hade troligen fel väderrapport igår, då såg det ut som om det blev SE 2-4 m/s mellan kl. 08.00 och 11.00. Har du erfarenhet med Valberget i Torsby? Jag hörde av nån att det kan vara turbulent där men såg startplatsen på solskärmarnas hemsida... | |
|
| |
Niklas
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! fre sep 07, 2012 10:20 pm | |
| Ring Roland Jonsson så guidar han dig på Valberget. Jag tror det kan gå backglida om man inte går ända upp. Annars kan du träna balansering så det sitter i ryggmärgen, så tar vi Branäs när det funkar.. | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! lör sep 08, 2012 12:28 am | |
| Jag satsar på Ränkesnipa eller Hösås på söndag i stället. Tror det är för byigt i morrn. Men jag har ju underkjolen på än så... :-) | |
|
| |
Peter L
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! lör sep 08, 2012 9:46 am | |
| - Niklas skrev:
- Hej Frank och kul att du är på G. Så fort prognosen för Branäs verkar lovande hänger jag på och ganska många andra också, skulle jag tro. Håll ett öga efter en dag med ca 3-4 m/s Ostlig vind på YR. Bara vänta, vänta och vänta.....
4m/s på yr.no blir för mycket vind på startplatshöjd | |
|
| |
Niklas
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! lör sep 08, 2012 10:06 am | |
| - Peter L skrev:
- Niklas skrev:
4m/s på yr.no blir för mycket vind på startplatshöjd Nej då, 3-4 på Yr 15-20 knop på låghöjdsprognosen och 1,5-2 pinnar på termikprognosen har alltid funkat! Frank kan ta det lite lugnt i början och flyga upp till 3 m/s på YR. Och vi andra flyger som vi alltid har gjort i 3-4. | |
|
| |
FrankF
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! lör sep 08, 2012 10:31 am | |
| - Niklas skrev:
- Ring Roland Jonsson så guidar han dig på Valberget. Jag tror det kan gå backglida om man inte går ända upp. Annars kan du träna balansering så det sitter i ryggmärgen, så tar vi Branäs när det funkar..
Låter bra det! | |
|
| |
Niklas
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! sön sep 09, 2012 10:57 am | |
| Verkar kunna bli lite smörhang på Hösås idag, om det är någon som är sugen. | |
|
| |
Anders
Antal inlägg : 66 Join date : 10-03-19 Age : 45 Ort : Avika
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! sön sep 09, 2012 11:15 am | |
| jag är sugen men inte själv nån som ska dit eller
| |
|
| |
Niklas
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! sön sep 09, 2012 11:28 am | |
| Ok vi drar om 30 min till Hösås. Häng på vettja. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! | |
| |
|
| |
| Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! | |
|