| FINLAND 2012 häng på vet ja! | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
bernt
Antal inlägg : 625 Join date : 09-03-15
| |
| |
bernt
| Rubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja! tor jun 14, 2012 11:12 pm | |
| Men häng på nu då!! Kommer bli skitfint :=) | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja! sön jun 17, 2012 12:05 am | |
| Ja, nu blir det i alla fall så: vi lämnar staden söndag natt den 24;e för en större stad som vi lämnar 0715 :-) Vädret ser ju fantastiskt ut. För fiske. | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja! mån jun 25, 2012 12:54 am | |
| Jahap..då följer vi med lågtrycket österut så får vi se hur det utvecklar sig :-) | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja! ons jun 27, 2012 5:50 pm | |
| Tre drag vardera i går. Höjd 500. Ingen termik. Snedvind i dag men i morrn kanske...Mika är sig lik: organiserar, styr och ställer och får saker gjorda :-) | |
|
| |
Peter L
Antal inlägg : 626 Join date : 09-03-18 Ort : Stenungsund, i Bohuslän
| Rubrik: Sveriges framsida ons jun 27, 2012 10:21 pm | |
| Torsdagen blir en ännu finare sommardag i Bohuslän. Hoppas att jag pallar för den väntade vråltermiken. | |
|
| |
XChrister
Antal inlägg : 53 Join date : 09-03-26
| Rubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja! tor jun 28, 2012 11:24 pm | |
| Hyvvä!!
Behaglig bogsering?? Sista dagen innan semestern imorgon. Hoppas vi ses snart! | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja! mån jul 02, 2012 12:25 am | |
| Trots att vi for med lågtrycket så hade vi vissa förhoppningar. Men prognosen var för en gångs skull mitt i prick: tisdag em bogserbart samt fredag. För övrigt regn och mycket vind från väster. Tisdag em gjordes ett 50-tal drag varav Carl och jag tre drag vardera under lugn nen helmulen himmel. Den svaga vinden låg rakt i banan så det var inga konstigheter. Onsdag-torsdag regn men fredag skulle bli flygbart och sen regn lördag och söndag. Jag försökte boka om biljetterna till lördag eller söndag men enda båt vi skulle kunna få följa med var 08:15 fredag. Hmm...efter moget övervägande bestämde vi oss för att ta fredagsbåten. Det fanns ju ändå ingen garanti för flyg på fredag. Men flög gjorde de: 96 bogserdrag och minst en distans: Mika 50 kilometer. Så är det; ibland stämmer prognosen. Bogserstart är ju en fantastiskt metod när man saknar berget. Det har finnarna förstått. Mika och kompani hade en grym rullians på verksamheten. De använder vändhjul med två bilar som möts och löser av varandra. Piloterna står på diciplinerad kö och krokar i så fort bilen släppt linan. Ingen massa kilon upp eller ner; 90 kilo rakt av för alla, även för lättviktare som Carl. Radio mellan pilot och bil? När jag frågade så fick jag motfrågan: "vad ska du säga?" Kort och begripligt på Finsk manér; man talar om att man är klar, bilen sträcker linan och när man inte orkar hålla emot så drar man upp skärmen. Eftersom de använder vändhjul så ser bilföraren när skärmen är uppe och då kör han. Enkelt. Inga veklänkar och sånt trams. Releas mellan 400 och 500 meter i nollvind. Nästa dag var det mycket vind men några startade ändå; 90 kilo, 700 meter rakt upp. Jag är imponerad och skulle nog med säker prognos kunna tänka mig en tur till Levionmäki någon fler gång. | |
|
| |
Peter L
Antal inlägg : 626 Join date : 09-03-18 Ort : Stenungsund, i Bohuslän
| Rubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja! tor jul 05, 2012 1:14 pm | |
| - bernt skrev:
- Jag är imponerad och skulle nog med säker prognos kunna tänka mig en tur till Levionmäki någon fler gång.
Det var ju intressant om bilbogseringen. Det fick mig att undra, om någon av läsarna vet, hur det nuförtiden går till på Orsa flygfält. Det var under förra seklet som jag var där hos Wicanders gäng och drogs upp. Jag fick nästan lust att prova det igen i år... | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja! | |
| |
|
| |
| FINLAND 2012 häng på vet ja! | |
|