Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Jag drar och flyger, häng på vettja

Gå ner 
+6
Hemberg
Per
Peter L
Niklas
Stefan
bernt
10 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3 ... 11 ... 20  Nästa
FörfattareMeddelande
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Åre?? och Kåseberga??   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptysön jul 05, 2009 8:31 pm

Gick det bra med P1:an i Åre? Blev det några bra flyg för er? Och hur gick det för grabbarna i Kåseberga? Blev det bra eller drog ni till Lökken? Själv har jag inte flugit sen Branäs för 1 1/2 vecka sedan............................
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Utsikten över "kobbar" vackrare än över kalhyggen   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptymån jul 06, 2009 12:07 am

Niklas skrev:
Själv har jag inte flugit sen Branäs för 1 1/2 vecka sedan............................

Som tröst får jag erbjuda detta bildcollage från det vackra Bohuslän hopplockat ur videon av mitt flyg i måndags: http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=34&user_id=2086&trip_id=201617

Nu när äntligen den värsta värmen och solskenet är över för denna gång, kan jag äntligen hålla på mer i luften än i vattnet..........
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Carl
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Åre   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptymån jul 06, 2009 4:19 am

Under Måndagen fick jag ihop 7 flyg som innebar att jag fick bergsbehörighet och P1 samt uppvärmning inför SIV-kursen med lite wagga-wagga och Wingovers. Det blev nästan Termikbehörighet också om det hade blivit fler flyg senare i veckan, det räckte tydligen inte med ett 30 minuters termikflyg No. Onsdag morgon blev det första SIV-flyget vilket innebar tre sidoinslag på vägen ner. När det väl var väder på Fredags morgon och kväll blev det sidoinslag under högre hastighet (i en pendel), B-Stall, Frontinslag, spiral och spinnstopp (Man stallar skärmen på ena vingkanten men släpper upp direkt man känner att man börjar snurra och dämpar sedan fronten som dyker). Det skulle ha blivit spinn och full-stall också men Lördagens väder var väldigt blåsigt så vi åkte hem.

Det var en underbar vecka, kunde inte varit mycket nöjdare. Fina flyg med mycket adrenalin, mycket lärdom både teoretiskt och praktiskt och dessutom fick jag lära mig att packa en nödskärm (om jag nu kommer ihåg allt confused ). Lyckades slarva bort mobilen, förmodligen flyger den ur nödskärmen när jag är i behov av den, hehe affraid. Man inser att skärmen klarar sig otroligt bra utan att piloten behöver göra i princip något alls, samtidigt som man lär sig att piloten i vissa fall behöver göra mycket Smile. Glad över att jag inte behövde slänga nödskärmen även om det vore givande. Jerry, en kompis till mig med far och bror gick elevkurs men hann tyvärr inte klart med den.

Sticker förmodligen upp senare i sommar med Jerry och kör de sista två manövrarna och införskaffar hang och termikbehörighet om vädret tillåter.
Dessutom är det en ny sele på gång som jag tänkte testflyga där uppe i såfall.

Grymt fin stuga Lennart, tack för lånet!
Till överst på sidan Gå ner
Bosse




Antal inlägg : 1
Join date : 09-06-28

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Åre   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptymån jul 06, 2009 12:30 pm

Man får gratulera till behörigheterna. Åre är härligt när det funkar. Var på Gesundaberget förra helgen och det resulterade i några fina flyg. Ostlig vind plus sjöbris och termik gav stig på upp till 6 meter. Gott när man får till det.
Till överst på sidan Gå ner
Carl
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptymån jul 06, 2009 3:06 pm

Kul Bosse, Gesunda verkar vara ett härligt berg. Skulle vilja flyga därifrån någon gång, men först får jag nog prioritera Åstebyhöjden som inte heller är influget än!
Till överst på sidan Gå ner
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptytis jul 07, 2009 10:53 am

Gött att ni fick flyga och grattis till behörigheterna. Men va fan, vem flyger med tofflor? Dä ä ju helrätt dä ju Very Happy . Ha ha. Vad blir det för sele?
Till överst på sidan Gå ner
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Hösås   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptytis jul 07, 2009 11:58 am

Ser ut att bli åtminstone hangbart i Hösås i morgon
Till överst på sidan Gå ner
Carl
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptytis jul 07, 2009 8:51 pm

Blir nog en Skyline Vertigo 2R, men inte säker. Lite väl vinglig då det är en extreme freestyle sele och jag är ju sugen på att flyga termik också Very Happy.
Så det kanske blir en Skyline Core, vet inte än.
Till överst på sidan Gå ner
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptyons jul 08, 2009 1:25 am

Sele, hm om jag inte minns fel går det ändra känsligheten på Skyline vertigo och Ava´s acro sele som för övrigt ska vara istort sett identiska, (om jag inte minns fel förstås). Jag kollade dessa i Voss förra året. Airwave hade också en väldigt fin Acrosele som Bla Rolf Dahle använde. Såg riktigt fin ut. Min förra sele var en Skyline Phase. Den var väldigt bra, fast hade ju tyvärr fel färg haha. Ganska låg infästning och gav bra feedback. Är det Core som är den lättare ersättaren till den så lär den funka väldigt bra som Freestyle/Xc combisele.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Siljansbygden   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptyons jul 08, 2009 11:21 pm

Carl skrev:
Kul Bosse, Gesunda verkar vara ett härligt berg. Skulle vilja flyga därifrån någon gång, men först får jag nog prioritera Åstebyhöjden som inte heller är influget än!
Jag har också lust att flyga över berget igen, det var inte på det här milleniet senast, men just idag
ångrar jag inte att jag var på Bästkusten - enligt TV var det dagens svenska nederbördsrekord i Leksand, 47 mm om jag minns rätt...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Motor   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptymån jul 13, 2009 1:40 pm

Idag verkar det bli en finare afton än det var igår så jag tror minsann att jag ska ta mig en tur idag från g:a fältet. om jag inte blir alltför trött på eftermiddagen nu. jobbar igen.

nån som ska med kanske?
Till överst på sidan Gå ner
Stefan

Stefan


Antal inlägg : 133
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: g:a fältet   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptymån jul 13, 2009 7:20 pm

Jag står över idag, känner mig inte riktigt 100 än. pale
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptymån jul 13, 2009 8:09 pm

Flyga på sommaren, hur tänkte jag nu egentligen...

Nån som ska med ut o samla regnvatten?
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: TSSEFREDAG   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptyfre jul 17, 2009 1:00 am

Prognosen för Tosse ser bra ut för fredag. jag åker dit så att jag är där före lunch. Fler än ja gsom ska dit??
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptyfre jul 17, 2009 10:22 am

Kl 09;22: - Ja, det ser bra ut. När aktuellt molnlager försvinner, vilket det gör strax, så blir Tosseberg fint: http://www.sat24.com/frame.php?html=view&country=scan
Till överst på sidan Gå ner
Stefan

Stefan


Antal inlägg : 133
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Tosse ost   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptylör jul 18, 2009 12:09 am

Jag sticker till Tosse ost tidigt imorgon, bernt är också på. bounce
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Hur GICK det då?   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptylör jul 18, 2009 1:15 pm

Stefan skrev:
Jag sticker till Tosse ost tidigt imorgon, bernt är också på. bounce

Hur GICK det då?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptylör jul 18, 2009 7:50 pm

Vaknade strax före kl sex. Öppnade fönstret och sköt kon som väckt mig. Då insåg jag att det var hustrun som snarkade och ... nej, nej, det får man inte göra. Orkade inte somna om så jag drog till Tosse Ost och var på TO kl halv nio. På sjön var det ganska mycket och nordlig vind men på start helt stilla. Stefan och jag plockade ljung, skogspinnar och blåbärsris. Vi pratade på Peter L. att han gott kunde komma och nappa lite ljung och bränna energi här i stället för under en rostig bil, och sätta upp en vindstrut. En stor en som syns nerifrån vägen. Så tänkte vi ut vilka träd som står i tur härnäst på Husqvarnas önskelista. Kom fram till att några står lett till mha vägen nedanför stupet. Resten är gjort på en dryg halvtimme, säg 40 minuter. Vinden vände så som vi sagt åt den att göra men tyvärr med för högt gradtal - ca 170 grader, och var dessutom svag. På start stod det still förutom svaga termiska släpp från inlandsvägen. Vid tvåtiden gick solen i moln för gott och allt stod still, utom vi för vi åkte hem. scratch
Till överst på sidan Gå ner
BosseJ
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Ostanvind   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptylör jul 18, 2009 11:26 pm

På Gesundaberget fungerade det. En ost-sydost på 5m/s och det blev ett stökigt termiskt hang. Landningen inte minst jädrans grusparkering med massor av bilar och tomtelandbesökare. Jag skulle precis sätta ner fötterna och så helt plödsligt är man på 4 meters höjd med en pendlande skärm. Lite skrubbsår och ett sårat ego men fint flyg blev det.
Bosse
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptysön jul 19, 2009 8:31 am

bernt skrev:
Vi pratade på Peter L. att han gott kunde komma och nappa lite ljung och bränna energi här i stället för under en rostig bil, och sätta upp en vindstrut. En stor en som syns nerifrån vägen.

Dra upp ljung och ersätta den med gräs klarar ni själva tycker jag mig ha sett, så jag fortsätter att slita med sånt i Bohuslän.
Vindstrut behöver inte vara stor, man måste bara ha fri sikt till den från vägen, om man vill kunna se den från vägen. Kikare finns bra och billiga på Lidl. Jag provade att kolla vinden med kikare (som alla bör ha i bilen) från vägen vid Dingle, och det fungerade t.o.m. med de små smala streamersen. Sedan var vinden för svag och den vred mens jag väntade på bättre termik, så jag kom bara med nöd o näppe och i panik iväg för några vändor längs hanget.
Den rostiga bilen är godkänd till den 17 augusti, sedan är dess saga all. Svetsarbetet (ståendes i en grop under bilen!) under halvannan dag med fint flygväder var åtminstone lärorikt... Sad
Strut(-ar) kommer, om det brådskar, så får Bernt komma och hämta i det fagra Bohuslän eller vid Göta älv.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptysön jul 19, 2009 1:10 pm

BosseJ skrev:
På Gesundaberget fungerade det. En ost-sydost på 5m/s och det blev ett stökigt termiskt hang. Landningen inte minst jädrans grusparkering med massor av bilar och tomtelandbesökare. Jag skulle precis sätta ner fötterna och så helt plödsligt är man på 4 meters höjd med en pendlande skärm. Lite skrubbsår och ett sårat ego men fint flyg blev det.
Bosse
Kul att du fick flyga även om det svider lite grand båd i i själ och knän. Har aldrig flugit på Gesunda men skulle gärna göra det. Ser fint ut på bild. (du kanske rent av har en färsk att lägga in??)
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptysön jul 19, 2009 10:11 pm

Det blir en lucka med RÖDTERMIK på Tosse i morgen!!! study
Till överst på sidan Gå ner
BosseJ
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Gesunda   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptysön jul 19, 2009 11:55 pm

Inte någon bild men väl en filmsnutt.
Bosse
Till överst på sidan Gå ner
BosseJ
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Gesunda   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptysön jul 19, 2009 11:58 pm

Provar igen.
Till överst på sidan Gå ner
BosseJ
Gäst




Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Gesunda   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Emptymån jul 20, 2009 12:03 am


Nu då
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 2 Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Jag drar och flyger, häng på vettja
Till överst på sidan 
Sida 2 av 20Gå till sida : Föregående  1, 2, 3 ... 11 ... 20  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Jag drar och flyger 2011 - häng på!
» Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!
» jag drar och flyger paramotor
» DUNDERÅSEN nordosthang
» Vem flyger i mitt revir?!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: