Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!

Gå ner 
+9
Peter L
FredrikL
eagle boy
christer.lidman
Per
Anders
Hemberg
Niklas
bernt
13 posters
Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
FörfattareMeddelande
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptymån mar 12, 2012 10:31 pm

Tjabba, nu är säsongen här, trodde jag ända tills jag passerat nedre bommen vid Tossberg. Mycket högre kom jag inte på grund av isbana på landsvägen. Isen var visserligen spröd så med 4wd hade det kanske, kanske gått. Termiken drog rätt bra i tallkronorna men som tur var, eftersom vi inte kom upp, drog det för mycket från NV. Inte en enda falk såg jag men väl två kolsvarta korpar som hangade på den turbulenta västväggen och en Skarv vid ön utanför den gamla sågen nere i Stöpafors. Nej, jag skarvar inte. Tänk att vi har pelikanfågel här som det finns så mycket bus i luften, vad kul :-)
Till överst på sidan Gå ner
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptymån mar 12, 2012 11:48 pm

Hehe, märk väl att det mycket väl kan vara korparna som är orsak till att falkarnas kläckning inte funkade förra året.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptytis mar 13, 2012 1:05 am

Niklas skrev:
Hehe, märk väl att det mycket väl kan vara korparna som är orsak till att falkarnas kläckning inte funkade förra året.

Hupp...där sa du något.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptytis mar 13, 2012 1:06 am

Niklas skrev:
Hehe, märk väl att det mycket väl kan vara korparna som är orsak till att falkarnas kläckning inte funkade förra året.

Förresten, är du på hemmaplan nu?
Till överst på sidan Gå ner
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptytis mar 13, 2012 9:10 am

Mmm de e ja Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptytor mar 22, 2012 10:59 pm

Det kan ju faktiskt bli startbart på Tosse om lördag eftermiddag. Ta mig fan.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptyfre mar 23, 2012 8:26 pm

Nån som är på väg till Tosse i morgon lördag? EM ser ju bra ut!
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptyfre mar 23, 2012 11:13 pm

Tar man sig upp på vägen nu? Vill friflyga!
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptylör mar 24, 2012 1:59 am

Hemberg skrev:
Tar man sig upp på vägen nu? Vill friflyga!

Helt övertygad. Men jag har lånat bort bilen så Carl och jag behöver lift. Kan vara svag vind men termiken blåser in på berget så startbart blir det. I alla fall efter lusch.
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptylör mar 24, 2012 2:11 am

Låter bra, vi får kolla läget imorgon. Jag vaknar väl.. när jag vaknar Smile
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptyons apr 18, 2012 7:48 pm

Om prognosen håller sig så åker jag till Tosse Ost i morgen förmiddag. Carl ska med, Per Widén och Niklas kommer förmodligen. Ser riktigt bra ut: 3 m/sek rakt i, moln 15-20 %. Jo da, så blir det. Har hört att det är lite större start där nu.
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptyons apr 18, 2012 7:52 pm

Tack för uppdateringen. Kan ni fota starten? eller filma eller så, vore kul att se hur det ser ut. Hur är det med landning egentligen?
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptytor apr 19, 2012 11:12 am

Hemberg skrev:
Tack för uppdateringen. Kan ni fota starten? eller filma eller så, vore kul att se hur det ser ut. Hur är det med landning egentligen?

Absolut. Landning? Njeaa...jo för tusan...om man startar när det blåser någon sekundmeter, så att man nollar på hanget, så når man lätt afären i Stöpa. Och då har man passerat en hel km med åker. Norrut har Niklas och Kask landat i Bjälverud på ren hangvind.

Just nu ligger det på 3 m/sek sprikrakt i så jag åker när jag käkat frukost :-)
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptytor apr 19, 2012 11:14 pm

bernt skrev:
Just nu ligger det på 3 m/sek sprikrakt i så jag åker när jag käkat frukost :-)

Det var då det. När vi anlände låg det lagom vind men från SO. Prognosen sa att det skulle vrida upp så Niklas, Carl, Linn, Kristoffer och jag väntade en stund och visst vred det upp. Vi väntade ytterligare en stund och efter fyra timmar på berget låg det rakt i. Men för starkt. Fina fåglar steg nästan till molnbas på hang och termik, tallkronor vred sig i vinden och stora svarta fanor svepte över Fryken. Vi gick hem och så här efteråt känns det att helt rätt beslut togs.
Sorry Johan. Fyra timmar på start men glömde att ta en bild. Bandade lite video och ska se om jag kan plocka ut en frame. Men inte i dag.

Förresten, hur var basanoresan? Blev det mycken tid i loggen?
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptyfre apr 20, 2012 1:34 pm

Ja den kunde ha varit bättre, det blev 37 minuter loggat.
Det ordnar sig med bilden, det blir när det blir.
Till överst på sidan Gå ner
Anders




Antal inlägg : 66
Join date : 10-03-19
Age : 45
Ort : Avika

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptytor apr 26, 2012 7:37 pm

Tja nu är det så att jag skulle vilja ut och flyga. har kollat in resa till bassano tis 1 maj till lördag altså 4 flygdagar vädret ser ok ut flyg tur och retur rygge venedig ca 1000 spänn med packning. är det nån mer som vill och kan så vore det kul. då jag inte tänker att åka ensam.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptyfre apr 27, 2012 1:50 am

Anders skrev:
Tja nu är det så att jag skulle vilja ut och flyga. har kollat in resa till bassano tis 1 maj till lördag altså 4 flygdagar vädret ser ok ut flyg tur och retur rygge venedig ca 1000 spänn med packning. är det nån mer som vill och kan så vore det kul. då jag inte tänker att åka ensam.

Är väldigt sugen men det är för kort varsel för mig.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptylör apr 28, 2012 6:51 pm

Det ser bra ut för Branäs i morgen söndag. XChrister, Axel och jag drar dit. Häng på vet jag!!!
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptysön apr 29, 2012 11:05 am

bernt skrev:
Det ser bra ut för Branäs i morgen söndag. XChrister, Axel och jag drar dit. Häng på vet jag!!!
Perfekt, nu drar jag.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptymån apr 30, 2012 12:09 pm

bernt skrev:
bernt skrev:
Det ser bra ut för Branäs i morgen söndag. XChrister, Axel och jag drar dit. Häng på vet jag!!!
Perfekt, nu drar jag.

Perfekt och perfekt...för att njuta i solen var det perfekt. Men luft under fötterna fick vi i alla fall: två nerflyg. Luften stod still. Men det var trevligt ändå.
Till överst på sidan Gå ner
Anders




Antal inlägg : 66
Join date : 10-03-19
Age : 45
Ort : Avika

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptymån apr 30, 2012 5:33 pm

Nu kan jag andas ut. Har varit ångeatladdat här för att jag står och gräver med en hyrd grävmaskin så jag hadde inte mage attt åka och roa mig med flygningså jag satt här och albino trodde det var värdens flygdag i branäs synd för er som var där att det inte blev temik tycker jag .
nya tag i kväll motor flyg över arvikas majbrasor kl 20 om nån är sugen
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptytis maj 01, 2012 12:23 am

Anders skrev:
Nu kan jag andas ut. Har varit ångeatladdat här för att jag står och gräver med en hyrd grävmaskin så jag hadde inte mage attt åka och roa mig med flygningså jag satt här och albino trodde det var värdens flygdag i branäs synd för er som var där att det inte blev temik tycker jag .
nya tag i kväll motor flyg över arvikas majbrasor kl 20 om nån är sugen

Grävmaskin är bra. I bland. Men i morgen tisdag kan det fungera på Hösås tror jag. Får se i morrn fm om jag ska skippa demonstrationståget och tänka på mig själv :-)
Till överst på sidan Gå ner
Per




Antal inlägg : 37
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptyons maj 02, 2012 12:24 am

Tja, vi har lite olika perspektiv. I morrn onsdag, när jag fått ned den sista vinplantan i jorden, är det nog Ravlunda som gäller. Nån som är på? Kul att ni fick flyga i Branäs, det är såna nerflyg jag drömmer om ibland....
Per
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptyons maj 02, 2012 12:54 am

Per skrev:
Tja, vi har lite olika perspektiv. I morrn onsdag, när jag fått ned den sista vinplantan i jorden, är det nog Ravlunda som gäller. Nån som är på? Kul att ni fick flyga i Branäs, det är såna nerflyg jag drömmer om ibland....
Per

Ravlundaeffekten har man ju hört talas om. Jag tror det var den som låg över Tosse i dag; svagt SO med små, små inslag av termik. Kortlivat nerflyg blev det efter några timmars väntan. Lycka till med båd virankor och flyg.
Till överst på sidan Gå ner
Per




Antal inlägg : 37
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Emptyons maj 02, 2012 10:53 pm

bernt skrev:
Per skrev:
Tja, vi har lite olika perspektiv. I morrn onsdag, när jag fått ned den sista vinplantan i jorden, är det nog Ravlunda som gäller. Nån som är på? Kul att ni fick flyga i Branäs, det är såna nerflyg jag drömmer om ibland....
Per

Ravlundaeffekten har man ju hört talas om. Jag tror det var den som låg över Tosse i dag; svagt SO med små, små inslag av termik. Kortlivat nerflyg blev det efter några timmars väntan. Lycka till med båd virankor och flyg.
Ravlundaeffekten denna gång bestod av Försvarsmakten, som hissat röd flagg och sköt vilt omkring sig.
Fin prognos för i morgon oxå, men lika illa då. Man kan ju bli pacifist för mindre...
Per
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!   Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja! Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 9Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Jag drar och flyger, häng på vettja
» Jag drar och flyger 2011 - häng på!
» jag drar och flyger paramotor
» FINLAND 2012 häng på vet ja!
» DUNDERÅSEN nordosthang

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: