Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 FINLAND 2012 häng på vet ja!

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

FINLAND 2012 häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: FINLAND 2012 häng på vet ja!   FINLAND 2012 häng på vet ja! Emptytis jun 05, 2012 7:18 pm

FINLAND 2012 häng på vet ja! Mikau



Hej. Nu är det dags för Finland igen. Jag har bett till vädergudarna i dag genom att boka båtbiljett S-holm -- Åbo 25 juni--2 juli.

Häng på vet ja! Mika har ordnat med alla faciliteter, så skriver han:



Hello guys!

Summer 2012 is closing fast. I have been preparing for the flying camp and I dare to say it will be good



It will be actually 10 days from mid summer Friday onwards. The reason why I wanted to have such extended happening

is to make sure that there will be many good flying/thermal/XC days.

2011 we towed 221 flight 26.6 – 8.7

2010 we towed 205 flights 23.6 – 4.7

2009 we towed 95 flights 21.6 – 30.6



So I dare to say that there will be great potential to fly in Öitä Möiten 2012.



Accommodation will be in nearby farm. They charge 20e/bed/night, or 5 e/night in tent/camper.

I plan to have this as a main place where most people would stay. It is possible to camp at

the field, but the facilities there are limited.



NOTE! We will have two vans picking up landed pilots constantly. Van nr1 will pick up people landed close by

so that they can get back up in the air soon.

The other van will pick up people flying far.....I hope I will be in that van



So, please take one week of your summer holidays and join us!!!

Mika http://flyhelix.com/pages/gallery_s.php?i=981
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

FINLAND 2012 häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja!   FINLAND 2012 häng på vet ja! Emptytor jun 14, 2012 11:12 pm

Men häng på nu då!! Kommer bli skitfint :=)
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

FINLAND 2012 häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja!   FINLAND 2012 häng på vet ja! Emptysön jun 17, 2012 12:05 am

Ja, nu blir det i alla fall så: vi lämnar staden söndag natt den 24;e för en större stad som vi lämnar 0715 :-) Vädret ser ju fantastiskt ut. För fiske.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

FINLAND 2012 häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja!   FINLAND 2012 häng på vet ja! Emptymån jun 25, 2012 12:54 am

Jahap..då följer vi med lågtrycket österut så får vi se hur det utvecklar sig :-)
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

FINLAND 2012 häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja!   FINLAND 2012 häng på vet ja! Emptyons jun 27, 2012 5:50 pm

Tre drag vardera i går. Höjd 500. Ingen termik. Snedvind i dag men i morrn kanske...Mika är sig lik: organiserar, styr och ställer och får saker gjorda :-)
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

FINLAND 2012 häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sveriges framsida   FINLAND 2012 häng på vet ja! Emptyons jun 27, 2012 10:21 pm

Torsdagen blir en ännu finare sommardag i Bohuslän. Hoppas att jag pallar för den väntade vråltermiken.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
XChrister




Antal inlägg : 53
Join date : 09-03-26

FINLAND 2012 häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja!   FINLAND 2012 häng på vet ja! Emptytor jun 28, 2012 11:24 pm

Hyvvä!!

Behaglig bogsering??
Sista dagen innan semestern imorgon. Hoppas vi ses snart!
Till överst på sidan Gå ner
http://xc.walderik.se
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

FINLAND 2012 häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja!   FINLAND 2012 häng på vet ja! Emptymån jul 02, 2012 12:25 am

FINLAND 2012 häng på vet ja! P1020527f

Trots att vi for med lågtrycket så hade vi vissa förhoppningar. Men prognosen var för en gångs skull mitt i prick: tisdag em bogserbart samt fredag. För övrigt regn och mycket vind från väster. Tisdag em gjordes ett 50-tal drag varav Carl och jag tre drag vardera under lugn nen helmulen himmel. Den svaga vinden låg rakt i banan så det var inga konstigheter. Onsdag-torsdag regn men fredag skulle bli flygbart och sen regn lördag och söndag. Jag försökte boka om biljetterna till lördag eller söndag men enda båt vi skulle kunna få följa med var 08:15 fredag. Hmm...efter moget övervägande bestämde vi oss för att ta fredagsbåten. Det fanns ju ändå ingen garanti för flyg på fredag. Men flög gjorde de: 96 bogserdrag och minst en distans: Mika 50 kilometer. Så är det; ibland stämmer prognosen.

Bogserstart är ju en fantastiskt metod när man saknar berget. Det har finnarna förstått. Mika och kompani hade en grym rullians på verksamheten. De använder vändhjul med två bilar som möts och löser av varandra. Piloterna står på diciplinerad kö och krokar i så fort bilen släppt linan. Ingen massa kilon upp eller ner; 90 kilo rakt av för alla, även för lättviktare som Carl. Radio mellan pilot och bil? När jag frågade så fick jag motfrågan: "vad ska du säga?" Kort och begripligt på Finsk manér; man talar om att man är klar, bilen sträcker linan och när man inte orkar hålla emot så drar man upp skärmen. Eftersom de använder vändhjul så ser bilföraren när skärmen är uppe och då kör han. Enkelt. Inga veklänkar och sånt trams. Releas mellan 400 och 500 meter i nollvind. Nästa dag var det mycket vind men några startade ändå; 90 kilo, 700 meter rakt upp. Jag är imponerad och skulle nog med säker prognos kunna tänka mig en tur till Levionmäki någon fler gång.



Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

FINLAND 2012 häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja!   FINLAND 2012 häng på vet ja! Emptytor jul 05, 2012 1:14 pm

bernt skrev:
Jag är imponerad och skulle nog med säker prognos kunna tänka mig en tur till Levionmäki någon fler gång.

Det var ju intressant om bilbogseringen.
Det fick mig att undra, om någon av läsarna vet, hur det nuförtiden går till på Orsa flygfält.
Det var under förra seklet som jag var där hos Wicanders gäng och drogs upp. Jag fick nästan lust att prova det igen i år...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Sponsored content





FINLAND 2012 häng på vet ja! Empty
InläggRubrik: Sv: FINLAND 2012 häng på vet ja!   FINLAND 2012 häng på vet ja! Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
FINLAND 2012 häng på vet ja!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!
» DUNDERÅSEN nordosthang
» YVÄSKYLA FINLAND
» lågt hang
» Jag drar och flyger, häng på vettja

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: