Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?

Gå ner 
+3
Niklas
Peter L
bernt
7 posters
FörfattareMeddelande
Niiklas
Gäst




Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptyfre maj 13, 2011 11:28 am

Som en reaktion på följande inlägg under annan rubrik lägger jag upp en ny länk här:

"I dag och i morgon ser det ut att bli bra för flygning på Ränkesnipan. Vi har ju tidigare avstått att flyga där som en fin gest för att dämpa ornitologernas ogrundadade oro om att skärmflygning ev skulle kunna störa pilgrimsfalken. Som motprestation vill nu ornitologerna förbjuda flygning från Tosseberg inför 2012 sedan pilgrimsfalken gjort oss sällskap där. Vi har ju flygit på Tosseberg sedan 98 och de senaste 2 åren har pilgrimsfalken hittat hit och gjort oss sällskap, vilket självklart är trevligt. Nu vill ornitologerna ge oss skulden för en under våren misslyckad kläckning och jobbar aktivt för att motarbeta vår verksamhet genom att jobba för att införa ett flygförbud inför nästa säsong. Tack för det ornitologijävlar. Varför skall jag respektera er när ni inte respekterar mig? Så va fan. Jag drar till Ränkesnipan och flyger idag tillsammans med ett gäng Tyska piloter. Och nästa säsong. Förbud eller inte. Jag flyger ändå. Vill ni hindra mig får ni skjuta ner mig! "


Jag har inte hunnit sätta mig in i detta, men jag förstår att du/ni på något sätt har tagit del av det brev som Sunnes ornitologiska förening har skickat till oss för att informera om att de avser att verka för att få till stånd ett flygförbud på Tosseberg med början 2012, och reagerat på det. Jag ber dig/er att avakta flygning från Ränkesnipan tills vi har fått en dialog med ornitologerna om hur vi kan samverka på dessa två flygställen så att båda parters intressen tillgodoses.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptyfre maj 13, 2011 3:04 pm

Örnen skrev:
I dag och i morgon ser det ut att bli bra för flygning på Ränkesnipan. Vi har ju tidigare avstått att flyga där som en fin gest för att dämpa ornitologernas ogrundadade oro om att skärmflygning ev skulle kunna störa pilgrimsfalken. Som motprestation vill nu ornitologerna förbjuda flygning från Tosseberg inför 2012 sedan pilgrimsfalken gjort oss sällskap där. Vi har ju flygit på Tosseberg sedan 98 och de senaste 2 åren har pilgrimsfalken hittat hit och gjort oss sällskap, vilket självklart är trevligt. Nu vill ornitologerna ge oss skulden för en under våren misslyckad kläckning och jobbar aktivt för att motarbeta vår verksamhet genom att jobba för att införa ett flygförbud inför nästa säsong. Tack för det ornitologijävlar. Varför skall jag respektera er när ni inte respekterar mig? Så va fan. Jag drar till Ränkesnipan och flyger idag tillsammans med ett gäng Tyska piloter. Och nästa säsong. Förbud eller inte. Jag flyger ändå. Vill ni hindra mig får ni skjuta ner mig!


Jag förstår att du "örnen" handlar i sann syndikalistisk anda och vill värna om den utrotningshotade arten Skärmflygare. Och det är bra, för vi blir ju färre för varje år. Men vi kan väl vänta med det hårda språket ett tag. En lösning kanske finns. Eftersom kläckningen visst har uteblivit så finns väl inga pippiar att ta hänsyn till i år. Eller?
Till överst på sidan Gå ner
Nisalk
Gäst




Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptylör maj 14, 2011 10:44 am

Jag känner spontant att jag starkt ogillar att vi ställs i ett motsatsförhållande till fåglarna och fågellivet. Att saken framställs som skärmflygarna mot fåglarna. Skärmflygning för mig handlar om en dröm man hade som liten att flyga som en fågel. Jag minns hur jag låg där i det lite fuktiga gräset med blicken vänd mot skyn. Ofta låg jag där och tittade på hur ormvråkarna kurvade termik över skogskanten. Jag kunde se hur de vände och vred sina fjädrar för att optimera sina flygegenskaper. För mig var det kärlek och harmoni. Ibland gjorde de en våldsam djupdykning och fångade en stackars sork på åkern, men jag beundrade dem ändå. De var så fulländat vackra där de gled fram i lufthavet. Harmoni. Det är vad skärmflygning handlar om för mig.

När vi var i Nepal deltog vi en tävling som hölls för att rädda vultures (stora gamar) vilka hotas av den flitiga användningen av Declofenac inom veterinärindustrin. Tävlingen som arrangerades av ortsbefolkningen i samarbete myndighterna var ett stort event med tv-kanaler från många länder närvarande. Pengarna och uppmärksamheten tävlingen fick användes för att skapa bättre villkor för fåglarna. Vi flög och kurvade tillsammans med vultures i flera dagar. Vid ett tillfälle ställdes jag inför ett val att följa rutten som lagts av tävlingsledningen eller ta följe med en vulture. Jag valde det senare och det har etsat vackra minnen på min näthinna för evigt.

Samma känsla har jag här hemma när jag får tillfälle att flyga tillsammans med ormvråkarna, som är vanligast. Jag har även gjort några varv med min gamla Radical tillsammans med någon form av örn, vet inte vilken sort, men jag den stora storleken och vingarna som ser ut som avbrutna plankor i spetsarna får mig att tro att det var en örn. Underbart var det. Jag kurvade med den en tidig vår över gärdena strax söder om Stöpafors för några år sedan.

Det är en upplevelse som jag tror skulle vara ovärderlig att få uppleva för en fågelskådare. Att slänga sig i bilen och åka 50 mil för att titta på en fågel är en sak, men att få flyga med dem, att få uppleva samarbetet i luften där vi följer dem och även de följer oss när varmluften stiger, är oslagbart. Så när vi utpekas till något som skulle vara jämställt med en fiende till fåglarna, blir jag sårad, kränkt och ledsen.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Pilgrimsfalkar   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptylör maj 14, 2011 10:46 am

Jag har varit personligen berörd av ämnet tidigare och utrett saken en del.
Även om jag tar hänsyn till häckningen och väljer andra flygställen under första halvåret, så avstår jag inte en perfekt dag i låt oss säga augusti - och absolut inte i september, även om gamla fågelskyddsområden för pilgrimsfalkar har tillträdesförbud även under september.

Jag har konsulterat überornitologen i Stenungsund angående fågelskyddsområden för pilgrimsfalkar, och han sade ungefär, att det är så pass gott om pilgrimsfalkar numera, att det inte inrättas några nya.
En avkrok som snipan är tänkbar, men när det gäller Tosseberg så har ornitologerna knappast något juridiskt på fötterna.
Gå bara inte nära boet och ta viss hänsyn till var det ligger när ni flyger. Privatpersoner kan knappast utfärda flygförbud.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptylör maj 14, 2011 1:31 pm

Peter L skrev:
Jag har varit personligen berörd av ämnet tidigare och utrett saken en del.
Även om jag tar hänsyn till häckningen och väljer andra flygställen under första halvåret, så avstår jag inte en perfekt dag i låt oss säga augusti - och absolut inte i september, även om gamla fågelskyddsområden för pilgrimsfalkar har tillträdesförbud även under september.

Jag har konsulterat überornitologen i Stenungsund angående fågelskyddsområden för pilgrimsfalkar, och han sade ungefär, att det är så pass gott om pilgrimsfalkar numera, att det inte inrättas några nya.
En avkrok som snipan är tänkbar, men när det gäller Tosseberg så har ornitologerna knappast något juridiskt på fötterna.
Gå bara inte nära boet och ta viss hänsyn till var det ligger när ni flyger. Privatpersoner kan knappast utfärda flygförbud.

För en gångs skull är jag enig med dig Peter; att det i dag inte finns något utrotningshot mot Pilgrimsfalk. Trist ändå om de skulle flytta från Tosseberg och det är väl det det handlar om. Problemet för Sunne Ornitologiska Förening är väl att de inte säkert vet varför kläckningen misslyckades och måste därför eliminera alla eventuellt tänkbara orsaker till misslyckandet.
Om ingen skärmflygare varit där under den ”kritiska” tiden och kläckningen ändå misslyckats kan man fråga sig om SOF ändå hade ställt kravet på beträdandeförbud. Det får vi aldrig veta. Vad vi vet däremot är att 2010 var Tosseberg väl frekventerat av såväl skärmflygare som turister, både på starten och restaurangområdet och att det kläcktes fyra friska flygare. Vad ornitologerna också har goda insikter i är väderkänsligheten under häckningstid.
Det som är lite trist är att ju känsligare en situation är desto hemlighetsfullare blir ornitologerna; lite ”frimurarstuk” liksom. Det vore bättre om man finge information i stället för skrönor eller som nu direkta hot. Härom året kom det klättrande två entusiaster upp över klippkanten vid starten och det slog mig att det kanske var äggtjuvar så jag försökte luska lite, man vill ju värna om de ssmå, och de berättade då att de var ornitologer från Arvikatrakten och att de denna söndag, som de påstod vara ”Korpens Dag i Värmland”, åkte runt för att inventera beståndet av korp!! Visst kan man slå dunster i en ickeornitolog och kunskapen om Pilgrimsfalk blev inte större hos mig den gången.

Om man är medlem i en ornitologisk förening kanske man kan få mer relevant information så nu tänker jag bli medlem i Sunne Ornitologiska Förening http://hem.bredband.net/sunof/ . Det är enkelt, man sätter in 50 kronor på Plusgiro 85 56 14 – 4 och skriver vem man är.

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Radisson




Till överst på sidan Gå ner
Skatan
Gäst




Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptytis maj 17, 2011 10:06 am

"Pilgrimsfalk på hotell Radisson Blue, Köpenhamn. Foto: Anders Hammergart
Köpenhamn har denna vinter fått besök av flera pilgrimsfalkar. Falkarna har koll på stadens invånare från centralt belägna, höga byggnader. Flera av fåglarna kommer från föreningens Projekt Pilgrimsfalk. Danska ornitologer hoppas nu att någon av fåglarna ska stanna och häcka i staden."

Man kan undra om man jobbar för besöksförbud i städerna också, kanske måste Radisson lägga ned hotellverksamheten och skicka hem sina gäster? Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptytis maj 17, 2011 11:22 am

Skatan skrev:
"Pilgrimsfalk på hotell Radisson Blue, Köpenhamn. Foto: Anders Hammergart
Köpenhamn har denna vinter fått besök av flera pilgrimsfalkar. Falkarna har koll på stadens invånare från centralt belägna, höga byggnader. Flera av fåglarna kommer från föreningens Projekt Pilgrimsfalk. Danska ornitologer hoppas nu att någon av fåglarna ska stanna och häcka i staden."

Man kan undra om man jobbar för besöksförbud i städerna också, kanske måste Radisson lägga ned hotellverksamheten och skicka hem sina gäster? Very Happy

cheers Budskapet gick hem.
Till överst på sidan Gå ner
Nisalk
Gäst




Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptytor maj 19, 2011 11:53 pm

Skärmflygförbundet har tagit på sig att bevaka våra intressen för att bevara Tossebergsklätten som flygställe. Därmed har vi både Flygsportsförbundet och Riksidrottsförbundet i ryggen, tillsammans med vårt eget juridska ombud. Vi kommer i första hand försöka få till någon form av samarbete. Om det skulle visa sig ogörligt, kommer vi med full kraft att agera för att förhindra ett flygförbud. Vår övertygelse är således att Tosseberg även i framtiden kan fungera som en av Sveriges bästa skärmflygplatser.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptylör maj 21, 2011 6:45 pm

Fan, det är ju falk vid Dammhanget också. Såg bara en och den kom och försvann in under ravinjacket där husblåsan släpper. Varmt och gött i där förstås. Flygning blev det inte; för mycket västvind. Lite mer nordväs i det så...fast det brallade i rejält så jag hade nog inte startat ändå. Det är så tråkigt när det man driver in över grovskogen. Tänk om det legat en helt normal värmländsk myr bakom så hade det varit en annan sak Twisted Evil
Till överst på sidan Gå ner
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptyfre mar 16, 2012 10:19 am

Ornitologerna ligger på igen och vill att vi skall avstå att flyga under perioden 1/4- slutet av första veckan i Juli. Om det ska tolkas om 1/7 eller 8/7 vet jag inte. De vill ha besked om hur vi förhåller oss till det. Hur känner ni?

För egen del känns det som att be oss avstå hela vår flygsäsong, det är ju under den perioden vi kan flyga termik och distans. Känns lite som att att be Färjestad lägga ned klubborna runt slutspel för att det Pilgrimsfalken etablerat sig vid Löfbergs Lila Arena.

Det är också ganska mkt Korpar som flyger på Tosse. De utgör ett hot för falken. Kommer dessa också att inrätta sig i ett ev flygförbud? Eller turisterna som vistas på den vackra utsiktsplatsen?

Någon som känner sig manad att delta vid ett möte?





Till överst på sidan Gå ner
Anders




Antal inlägg : 66
Join date : 10-03-19
Age : 45
Ort : Avika

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptyfre mar 16, 2012 12:36 pm

Jo jag är gärna med vi måste ju komma till en lösning.
Till överst på sidan Gå ner
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptyfre mar 16, 2012 1:27 pm

Bra, Jag vill ha med Bernt också. Cool
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptyfre mar 16, 2012 1:38 pm

Niklas skrev:
Ornitologerna ligger på igen och vill att vi skall avstå att flyga under perioden 1/4- slutet av första veckan i Juli. Om det ska tolkas om 1/7 eller 8/7 vet jag inte. De vill ha besked om hur vi förhåller oss till det. Hur känner ni?

För egen del känns det som att be oss avstå hela vår flygsäsong, det är ju under den perioden vi kan flyga termik och distans. Känns lite som att att be Färjestad lägga ned klubborna runt slutspel för att det Pilgrimsfalken etablerat sig vid Löfbergs Lila Arena.

Det är också ganska mkt Korpar som flyger på Tosse. De utgör ett hot för falken. Kommer dessa också att inrätta sig i ett ev flygförbud? Eller turisterna som vistas på den vackra utsiktsplatsen?

Någon som känner sig manad att delta vid ett möte?



Tjena Niklas.

2010 flögs det historiskt mycket på Tosse, och falken lyckades väl också historiskt bra med häckningen. 2011 var historiskt dåligt flygår och falken misslyckades. Finns det samband och får vi klä skott för att det dåliga vädret trots att vi i stort sett inte var där mer än påskhelgen 2011.

Det som är intressant är om vi i luften skrämmer falken. Om vi grillar korv och njuter utsikt, räknas vi då som turister eller skärmflygare? Att vi som groundade skärmflygare skulle nekas tillträde till berget men inte turisterna, är väl inte troligt med tanke Diskrimineringslagen från 2009.

Min konklusion: totalt beträdandeförbud av Tosse-väst för att bli kvitt skärmflygare är rätt orealistiskt. Om ett förbud ändå skulle komma och falken ändå misslyckas (i princip som 2011), vad säger ornitologerna då? De kommer ju knappast att ringa oss och säga: "Vi hade fel, kom och flyg".
Nej, med känd flyg- och häckningsstatistik på Tosse kommer i varje fall jag att bli väldigt, väldigt svår att hålla från berget och luftrummet. Med eller utan förbud.

Möte? Nej, jag har för lätt för att hetsa upp mig så det är bättre att jag målar rampen och plockar ljung i stället. Och så ska jag räkna ornitologer :-)
Förresten, jag trodde att förbundet förde vår talan, är det inte så?
Till överst på sidan Gå ner
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptyfre mar 16, 2012 2:33 pm

bernt skrev:


2010 flögs det historiskt mycket på Tosse, och falken lyckades väl också historiskt bra med häckningen. 2011 var historiskt dåligt flygår och falken misslyckades. Finns det samband och får vi klä skott för att det dåliga vädret trots att vi i stort sett inte var där mer än påskhelgen 2011.



Kanske fick Korparna fritt spelrum att käka falkungar när vi inte var där så mycket 2011?

Tja, jag vet inte, någon måste ju få skulden, snytingarna och krognotan. På något konstigt sätt brukar det bli jag. jocolor
Till överst på sidan Gå ner
XChrister




Antal inlägg : 53
Join date : 09-03-26

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptyons mar 21, 2012 9:15 pm

Nån som vet vilken inställning förbundet har? Mer än att de stöttar oss, alltså.
Jag är benägen att hålla med Bernt. Dels i det att det flögs mycket 2010 och att det tydligen gick bra för fågelungarna och att det 2011 var ett synnerligen dåligt flygår ffa från Tosseberg. Svårt att se kopplingen. Det andra är att vi brukar vara där när det funkar att flyga från det att det går att köra upp på våren till höstens stormar och varit så sedan ...när var det vi invigde rampen?? Många år sedan nu iallafall. Vid invigningen fanns inga fåglar häckande, bara skärmflygare. Fåglarna har kommit senare...vet inte om de tyckte att skärmflygare inte var något att bry sig om...

Nå, de gånger som väder och vind passar in med möjligheten att själv befinna sig hängande över berget för värdefulla för att avstås ifrån för att några ornitologer säger så. Jag har inte hört fågeln på berget klaga, möjligen när man går på berget men inte när jag har flugit.

Till överst på sidan Gå ner
http://xc.walderik.se
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptyons mar 21, 2012 11:07 pm

Så tänker nog de flesta skärmflygare skulle jag tro, oavsett klubbtillhörighet och nationalitet. Det är nog som med korparna, ett ev förbud biter inte. Ska man ha bort dem får man nog skjuta ner dem Very Happy . Så det känns ganska meningslöst att försöka få till ett samarbete som ingen är villig att följa. Ett samarbete där vi avstår vår flygning under termiksäsongen är inget samarbete, det är att villkorslöst kräva vår kapitulation.



Till överst på sidan Gå ner
Per




Antal inlägg : 37
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptytis mar 27, 2012 8:25 am

Hej på er däruppe i nord! Kan bara beklaga att problemen med falkar och skådare dyker upp igen. Vet inte riktigt hur diskussionen går nu, förbundet lovade mig att de skulle föra vår talan, men vem talar med dem?

Håller med Bernts resonemang, ett tillträdesförbud måste ju gälla alla, inte bara skrmflygare. I ett av de första breven från ornitologerna menade de att problemet nog inte var själva flygningen, utan att vi uppehöll oss längre stunder uppe på starten. Rent logiskt måste det innebära att om vi ska hålla oss därifrån måste också alla andra göra det, d.v.s. länsstyrelsen måste besluta om ett totalt tillträdesförbud. Hur realistiskt är det? Att bara förbjuda skärmflygre på berget, men inte andra, funkar liksom inte. Och oavsett vilka frivilliga överenskommelser ni går med på kommer det ju folk från andra håll som vill flyga. Kanske till och med någon ända nerifrån Skåne...

Ni får stå på er, jag tycker ornitologerna har för lite på fötterna när de automatiskt ger oss skulden för falkarnas misslyckande förra året.

Skåne-Per
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptytis mar 27, 2012 11:33 pm

Per skrev:
Ni får stå på er, jag tycker ornitologerna har för lite på fötterna när de automatiskt ger oss skulden för falkarnas misslyckande förra året.
Skåne-Per

Tjenare Per. Tack för support! Skönt att höra att det finns åtminstone en (1) klok ornitolog :-)
Hur har ni det där nere i syd? Klängt på hanget än i år?

Ha det bra, vi hörs å ses.
Till överst på sidan Gå ner
Per




Antal inlägg : 37
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptylör mar 31, 2012 6:51 pm

Jodå, hade årets första flyg i måndags. Sjöbrisen som är så bra för kusthanget kan spela spratt ibland. Till en början var det så svagt så man fick inte upp skärmen. Sedan var det startbart, men när jag väl hade fått på mig grejorna och kommit iväg var det så starkt så jag fick speeda för att komma ut från åskanten. För att över huvud taget komma framåt speedade jag så långt benen räckte, och gick långt ut över havet. Topplanda vågade jag inte, det fick bli en stillastående landning i grytan. Kort flyg, men fan så skönt!
Ha det bra!
Per
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptysön apr 01, 2012 2:51 am

Per skrev:
Jodå, hade årets första flyg i måndags. Sjöbrisen som är så bra för kusthanget kan spela spratt ibland. Till en början var det så svagt så man fick inte upp skärmen. Sedan var det startbart, men när jag väl hade fått på mig grejorna och kommit iväg var det så starkt så jag fick speeda för att komma ut från åskanten. För att över huvud taget komma framåt speedade jag så långt benen räckte, och gick långt ut över havet. Topplanda vågade jag inte, det fick bli en stillastående landning i grytan. Kort flyg, men fan så skönt!
Ha det bra!
Per

Gott Per! Fan va gott. Ser framför mig hur du jobbar i motvind. Bra början på året. Här är snål nordan med temperaturer nedåt noll så man fryser om tån och hoppar på ett ben mellan sängen och duschen. Men det är barmark och när det vänder så kommer det att bli grymt över Tosse :-) Har iaf gått över skärmen och fixat licensen. Har du någon resa på G? Carl och jag åker till Mika i Finland några dagar i månadsskiftet juni/juli. De, Mikas klubb, har som vanligt ett "event" med flera bogserbilar, hämtning, samkväm mm, mm...Planera in det, det vore skoj om vi kunde åka ett gäng; arvika-Anders hoppar väl jämfota efter flygning, Nik-i Grums är ju alltid sugen på utflykter och XChrister har ju aldrig bangat för distanser men jag vet inte hur Axel har det med bogserlicens...kanske kan han fixa det där... så vi skulle ju kunna bli ett gäng. Hur som helst ska det bli kul att träffa Mika igen. Med eller utan flygning :-)
Nej, nu är ölen slut, katten har fått stryk, k-ingen sover så det är väl bara att törna in. Ha det :-)
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Emptysön apr 01, 2012 10:32 pm

Just nu för ingen talan för skärmflygarna i ärendet.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty
InläggRubrik: Sv: Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?   Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Flygförbud på Tossebergsklätten 2012-?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» NEPAL 2012
» Kilimanjaro Flight 2012
» Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???
» FINLAND 2012 häng på vet ja!
» Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: