Hemberg
Antal inlägg : 192 Join date : 09-03-15
| Rubrik: gödning på tosse finns på dunk mån aug 06, 2012 9:22 pm | |
| Det står numera en dunk under rampen med kalksalpeter i. De som flyger får gärna ha ut lite någon gång per år. Gräset har växt till sig ordentligt, mer än jag trodde, men så har det varit regn i två år också. Verkar snarare vara dags att försöka klippa ner det Finns också några säckar jord ifall man känner för att fylla i någonstans och en kratta för att kratta ut det. Tyvärr tänkte jag inte på att lämna gräsfrön. | |
|
bernt
Antal inlägg : 625 Join date : 09-03-15
| Rubrik: Sv: gödning på tosse finns på dunk mån aug 06, 2012 11:53 pm | |
| - Hemberg skrev:
- Det står numera en dunk under rampen med kalksalpeter i. De som flyger får gärna ha ut lite någon gång per år. Gräset har växt till sig ordentligt, mer än jag trodde, men så har det varit regn i två år också. Verkar snarare vara dags att försöka klippa ner det Finns också några säckar jord ifall man känner för att fylla i någonstans och en kratta för att kratta ut det. Tyvärr tänkte jag inte på att lämna gräsfrön.
Bra Johan! Men hur går det med pippin, han får inte i halsen nu då? :-) | |
|
Hemberg
| Rubrik: Sv: gödning på tosse finns på dunk tis aug 07, 2012 12:49 am | |
| Du ska se det blir fart på ungarna nu när de blir matade med nitrat! | |
|
Peter L
Antal inlägg : 626 Join date : 09-03-18 Ort : Stenungsund, i Bohuslän
| Rubrik: NPK vs. Ca(No3)2 ons aug 08, 2012 5:17 pm | |
| När man klipper gräsmattan, så avlägsnar man s.a.s. 4 gånger så mycket N som P och K. Då kan det alltså vara ekonomiskt, att en gång under sommaren ge Ca och N. Gräsmattan på tossebergstarten har väl ännu inte behövt och fått någon klippning, eller? Jag medger ickedestomindre, att jag också har i år gynnat det späda gräset på en av mina startplatser med kalksalpeter i vatten, men det var en mindre överskottsmängd som jag ville bli av med då. Annars tar jag NPK, som jag i år har gott om (gratis men lite svårarbetad p.g.a. "vattenskada". Tyvärr är det IMO inte läge för en utryckning till Värmland så långt jag kan se. I högtrycket och svag vind kan värmlänningar chansa på en tur till Branäs, men jag själv får nog fortsätta att ge mig till tåls i väntan på ett mera lovande väderläge - eller så tar tålamodet slut och jag satsar på en lillsemester med i första hand camping i mygg-&knottriket och bara i andra hand förlängda nedflyg... | |
|
Hemberg
| Rubrik: Sv: gödning på tosse finns på dunk ons aug 08, 2012 5:27 pm | |
| kalk och npk med hög andel n är nog bäst just nu. Så om du kompletterar med npk så blir det bra ifall du har vägarna uppåt. Klipper vi så får man låta det ligga kvar. Fast jag tror inte det någonsin kommer bli klippt. Jag tog mig friheten att sprida lite vitklöverfrö också. Eventuellt så lägger jag på långtidsverkande näring någon gång, men jag är inte där så ofta.
De som flyger borde rycka upp ljung som har återetablerat sig och träden som har grott. | |
|
Peter L
Antal inlägg : 626 Join date : 09-03-18 Ort : Stenungsund, i Bohuslän
| Rubrik: Sv: gödning på tosse finns på dunk ons aug 08, 2012 11:30 pm | |
| - Hemberg skrev:
- De som flyger borde rycka upp ljung som har återetablerat sig och träden som har grott.
De som flyger brukar vanligtvis inte "orka/hinna" med sådant... | |
|
Sponsored content
| Rubrik: Sv: gödning på tosse finns på dunk | |
| |
|