Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti   Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti Emptymån okt 19, 2009 11:05 pm

Av den tidigara nämnda filmen i originalupplösning och original-framerate och -bitrate, har jag till förmån för dem som skulle kunna tänka sig att titta på den, under förutsättning att det blir tekniskt enklare, låtit datorn och Quick Time Player Pro tillverka en version med mindre upplösning, mindre bit rate och halverad frame rate.
Därmed blev filstorleken bara 700MB. Min "laptop" orkar/hinner nu avkoda och spelar upp filmen utan ryck. Detaljskärpan är förstås inte längre lik originalets, men vill man bara se videon på en bildskirm till en PC så väger det väl inte så tungt.

Direktlänken för nedladdning av denna mindre Tossebergs-videofil är
http://tivoli.mine.nu/peterl/HD720p30fps_Soaring_Tosseberg_in_V%25E4rmlandSWE22Aug09
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Stefan

Stefan


Antal inlägg : 133
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Sv: Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti   Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti Emptytis okt 20, 2009 6:45 pm

Nu gick det nästan att se, får nog skaffa ny dator. Shocked
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti Empty
InläggRubrik: To see or not to see, that is the question   Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti Emptytis okt 20, 2009 11:26 pm

Stefan skrev:
Nu gick det nästan att se, får nog skaffa ny dator. Shocked
Ja!
Jag själv köpte ei våras n Acer-laptop med dual core processor på Mediamarkt för 3333 kronor. Quick Time Player klarar inte att spela upp en MPEG4 video i 720p upplösning (alltså snäppet mindre än s.k. fullHD) utan ryck - men om jag minskar dataflödet (bit rate) så mycket som jag har gjort med den omdimensionerade tossebergsfilmen, så orkar min billiga laptop att spela upp denna version ryckfritt.
Till veckoslutet ska jag ladda upp en videosnutt (som åtminstone jag själv inte kan se mig mätt på) till Vimeo. Den som inte heller kan se den "Flash" versionen* som Vimeo gör av den, bör först meddela mig detta och sedan skaffa en ny dator.

* Jag laddar upp en MPEG4 fil, som av Vimeo komprimeras ytterligare och konverteras till en .flv-fil, som på datorn spelas upp automatiskt med Flash Player. Om man laddar upp en fullHD fil, så ändrar Vimeo för resten storleken på den från 1080 till 720, vilket är rimligt, därför att man brukar titta på flash-videos på datorskärmen.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Sponsored content





Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Sv: Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti   Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti
» Jag drar och flyger, häng på vettja
» Österlen i augusti
» Olyckor och ickeromantisering av sporten
» Bästa tiden på året i Västra Götaland

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: