Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Österlen i augusti

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Per




Antal inlägg : 37
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Österlen i augusti Empty
InläggRubrik: Österlen i augusti   Österlen i augusti Emptysön aug 16, 2009 10:11 pm

Hej alla,
jag har nu återvänt till fosterjorden efter två veckors familjesemester i Ystad. Vädret var ur flygsynpunkt en besvikelse. Jag fick ett fint flyg på Hammar första dagen (min namnsdag!), sedan var det ostlig vind i en vecka. Alla vet vad det betyder; Ravlunda.

Den berömda Ravlundaeffekten är en realitet, det kan jag intyga. Det blåser jättebra på alla andra ställen på ostkusten, men på Ravlunda är det lugnt. De skåningar jag pratat med hävdar att det beror påde stora sandmarker som ligger alldeles innanför hanget, där skapas varmluft, som på något sätt bromsar den sjöbris som annars gör sig gällande på hela Skånes östkust. Fan vet, men skit är det i alla fall. Snålhangade där några gånger i dryga 4 m/s, lärorikt men i längden trist, och jobbigt om man är flera som flyger. Det finns några störande träd mitt i hanget som aldrig skulle ha överlevt om det varit värmlänningar som haft hand om verksamheten...

Skåningarna säger att det är bättre på vintern, då finns ingen Ravlundaeffekt, tydligen.

I sydlig vind fick jag prova sydhanget vid Kåseberga, ett jättefint hang, flygbart för en sån som jag ända ner på 4 m/s. Fast då få man ju snåla lite med marginalerna till buskar och träd... Men topplanda gick även i den snålvinden, fast så snyggt blev det ju inte.

Sammantaget kan jag ju konstatera det som jag tjatat om länge nu: ett gott kusthang förlänger livet!
Gud bevare havsbrisen!

Per
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Österlen i augusti Empty
InläggRubrik: Sv: Österlen i augusti   Österlen i augusti Emptymån aug 17, 2009 1:13 pm

Gött Per!!! Jag är avundsjuk. Det närmaste användbar vind jga kommer är hårfönen...Har börjat leka med tanken på en novembervecka i södra frankrike, eller varför inte Jordanien. Har ju skitit i det blå skåpet och lovat bort mig för en veckas älgjakt; det hade nog varit bättre med Provence i oktober.
Till överst på sidan Gå ner
Per




Antal inlägg : 37
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Österlen i augusti Empty
InläggRubrik: Sv: Österlen i augusti   Österlen i augusti Emptymån aug 17, 2009 11:23 pm

Jag tycker också att din prioritering kan diskuteras. Jag slutade med älgjakten för åtta år sedan, har inte ångrat mig. I valet mellan å ena sidan att sitta på ryggsäcken och frysa en dag, och i bästa fall höra en hund på avstånd, eller ett skott från grannlaget, och å andra sidan flyga i Provence, så skulle jag nog välja det senare. Och även Jordanien låter ju spännande, var/hur flyger man där?

Per
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Österlen i augusti Empty
InläggRubrik: Sv: Österlen i augusti   Österlen i augusti Emptytis aug 18, 2009 12:14 am

Aqaba vet du. Längst in i viken nära Israel. Och så tar man ett par dagar upp i Petra, staden som är inhuggen i berget, och så flyger man där i kvällingen och landar i öknen, sover i beduintält och dricker te och röker vattenpipa med beduinerna. Nästa dag åker man ytterligare några mil norrut och flyger mot Döda havet, dricker öl och flyter som en kork. Sen åker vi tillbaka till Aqaba och tar bussen över till Gasaremsan, fotograferar och tycker synd om, går i demonstrationståg och åker tillbaka till jordangränsen i polisbuss. Skärmen konfiskerad så man slipper krångla i invägningen när man åker hem. Eller så ger man bort den till Hamas och hamnar på terroristlistan. Här hemma har man ju ändå ingen användning för den...
Till överst på sidan Gå ner
Per




Antal inlägg : 37
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Österlen i augusti Empty
InläggRubrik: Sv: Österlen i augusti   Österlen i augusti Emptytis aug 18, 2009 12:39 am

Ditt reseupplägg verkar spännande! Jag har varit i Eilat några gånger, ligger i Israel intill Aqaba. Fina berg, men jag kan tänka mig att termiken över den gula sanden kan bli påtaglig, minst sagt. Jag har redan varit i delo med israliska säkerhetsstyrkor, fick under vapenhot min film konfiskerad när jag plåtat nåt som inte borde plåtats. Gulliga gubbar, hoppas dom inte minns mig.
Men jag tror vinet är godare i Provence.

Per
Till överst på sidan Gå ner
Nicke Pi
Gäst




Österlen i augusti Empty
InläggRubrik: Jepp   Österlen i augusti Emptytis aug 18, 2009 9:58 pm

Jepp vinet är mycket godare Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Österlen i augusti Empty
InläggRubrik: Varning för Aquaba/Eilat   Österlen i augusti Emptytor aug 20, 2009 11:54 pm

bernt skrev:

...eller varför inte Jordanien
Aqaba vet du. Längst in i viken nära Israel. .

Varning för bomtur till Aquaba/Eilat gällande skärmflygning!
Jag avstår från att skriva mer om detta här, ty ämnet här är ju Österlen i augusti...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Sponsored content





Österlen i augusti Empty
InläggRubrik: Sv: Österlen i augusti   Österlen i augusti Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Österlen i augusti
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Österlen i september
» Paratestivalen!
» Bästa tiden på året i Västra Götaland
» Flygträff i Lång 18-19 augusti.
» Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: