Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti   Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Emptyons okt 07, 2009 10:07 pm

Nick Pic skrev:
Det hade varit trevligt att tömma trackloggan ur varion och lägga ut på loggboka. Tömma videokameran och lägga på Youtube. Dela med sig av det roliga.

Personligen anser jag youtube-videos vara överreklamerade, det är motvarigheten till att spana på en naken kvinnokropp genom mjölkglas (eller annat sikthinder).
Jag för min del föredrar att både se och att bjuda på video i hög upplösning och därmed inte suddig utan ganska detaljrik. Därför har jag nu laddat upp min egen film av min egen dag på Tosseberg i år. De snuttar jag inte har tagit med var bomstarten och en med ett muntligt sammandrag alldeles efter landningen. Om ändå batteriet hade kunnat hålla inspelningen igång också när jag flugit till fälten för att landa! Jag började då så smått hoppas att jag kanske hade en "low save" på gång, men medan jag cirklade träffades Pepsi av ett 10m/s skott som strax försvann med allt annat lyft...
Här följer direktlänken till MPEG4-filmen att ladda ner (högerklicka, spara målet som) Är det fullHD, så blir det mycket bits per sekund, så är det bara - och då hade jag ändå filmat med LÅG bit rate och 30 bilder per sekund och inte med 60!!!)
http://tivoli.mine.nu/peterl/HD108p%20Soaring%20Tosseberg%2022Aug09%20V%25E4rmland%20SWE.MP4

Det är så mycket som 2,5 GB, så det går bra att hålla på med något annat medan nedladdningen pågår. De som bor i obygden får/kan kanske anlita Bernt som mellanhand för att få filen...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Meningen med fullHD och sättet att se sånt   Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Emptytor okt 08, 2009 4:07 pm

En film som är gjort i fullHD (eller med en annan beteckning 1080p) är givetvis inte avsedd att ses på en liten datorskärm, som inte gör den rättvisa, i den mån datorn överhuvudtaget klarar av att spela upp den (passande program är annars VLC Media Playere eller Quick Time Player).

I stället för att rusta upp datorn är det bättre att skaffa t.ex. en WD TV som jag gjorde, den kostade bara 1000 spänn http://www.google.se/search?q=wd+tv+hd+media+player&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a
Den klarar av att spela upp tossebergsfilmen i 30fps oklanderligt på en platt TV. Jag valde 30fps bl.a. av hänsyn till mindre välförsedda tittare. Med 60 bilder per sekund hänger inte heller chippen i en WD TV längre med riktigt, utan uppspelningen blir lite ryckig.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Stefan

Stefan


Antal inlägg : 133
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Nja   Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Emptyfre okt 09, 2009 7:45 pm

För mig är det lite som kejsarens nya kläder, så bra kvalité att jag inte kan se dom. scratch
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Att se eller inte se, det är frågan   Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Emptyfre okt 09, 2009 11:51 pm

Jag skulle kunna reducera upplösningen (storleken på videon) från 1080 till 720 för att göra det åtminstone lite lättare att spela upp den med mindre lämplig utrustning. Jag har gjort så förut, men det blev inget nöjaktigt resultat med Quick Time Pro, så det var inte värt besväret.
I andra halvan på månaden ska jag skicka en 12-minuterssnutt till Vimeo. Den är i original inspelad i 720p, vilket är det formatet som vimeo har på sina flash-videos. Dessutom är det bara 1 GB, så den blir inte så hemskt mycket fördärvad när det gäller videokvaliten, då då gör jag det, inte minst för att värmläningarna kan få skåda ut över "kobbarna"...

Skaffa helst en mediaspelare eller -streamer, som t.ex. en WD TV eller Popcorn Hour!!! De läser en mängd bild- eller videofiler som finns på en hårddisk eller USB-pinne och skickar en videosignal till en TV genom HDMI- eller annan kabel. Mycket bra och billigt! Kom hem till mig så gör jag en demonstration på begäran...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Nicke Pi
Gäst




Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Jaha...mer shopping...suck.   Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Emptylör okt 10, 2009 10:53 am

När vi var i Italien hade kompisen en hjälmkamera i HD. Kostade ca 4000:-. Jag tänkte, helrätt en sån kan jag ha. Bara klicka på samtidigt som varion när jag ska starta och sen dumpa över på en en hårddisk för ev framtida behov. Men min dator är för trött för att kunna se film i HD. Min gamla 50 tums projektionstv är också trött. Så det blir nog inte 4000 utan 44.000 innan man fått allt att fungera. 44.000 räcker också till en beg boom 6 och 10 skärmflygresor med Ryanair ink hyrbil, till Sydfrankrike, spanien eller Italien typ. Så i valet att välja mellan att flyga och uppleva eller att dokumentera och rapportera så tvingas jag välja det förstnämda. Sen får jag ju inte med mig en 50 tums LED tv på planet heller. Får inte ens in den i tältet Very Happy .
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Sv: Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti   Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Emptylör okt 10, 2009 11:43 am

Nicke Pi skrev:
Men min dator är för trött för att kunna se film i HD. Min gamla 50 tums projektionstv är också trött. Så det blir nog inte 4000 utan 44.000 innan man fått allt att fungera. 44.000 räcker också till..blabla

44 000??? Har du inte läst eller inte förstått mitt senaste inlägg?

Jag tar om det med andra ord:
En WD TV spelare kostar mindre än 1 000 kr. Både den och min Xactis docking station kan sända en video- och audiosignal till diverse(för att inte skriva "alla möjliga") apparater genom olika ledningar - analogt till en gammal apparat eller digitalt till en nyare.
Gamla bakprojektionsapparater har enligt mitt förmenande aldrig varit värda pengarna, mest därför att bilden blev så mycket sämre än på en 32 tums CRT.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Nicke Pi
Gäst




Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Prylar prylar och mer prylar   Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Emptylör okt 10, 2009 4:43 pm

Ok. Så om jag har en sån mojäng, Så skulle jag vilja ha så den kan kommunicera trådlöst med min server på kontoret. Då kostar den kanske istället 3000? Åsså skulle jag vilja ha en ny 50tums tv som jag kan ha i vardagsrummet, sovrummet och i husbåten. Hm 3st 50 tummare eller en HD-projektor som jag kan bära mellan dessa platser? Min gamla 50tums projektions tv går nämligen knappt att se på längre. Åsså en ny dator som jag kan redigera filmerna med. Min gamla är full av skit och väldigt trött. Så sniklösningen blir kanske?: Kamera 4000:- HD-projektor 10.000:-?+Dator 10.000:-? Åsså den där mojängen 3000?=27.000:-??? Jäklar också. Min syn klarar inte HD-upplösning. Måste nog åka till Ryssland och operera ögonen också. Fan vad det drar iväg så fort man byter ut en pryl, så får man byta hela kedjan.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Sv: Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti   Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Emptylör okt 10, 2009 5:00 pm

Nicke Pi skrev:
Åsså skulle jag vilja ha en ny 50tums tv som jag kan ha i vardagsrummet, sovrummet och i husbåten.
Jag bryr mig inte om att bemöta detta och somligt annat(som "kravet" på ny dator
à 10 000kr) ty det är så uppenbart befängt. Dessutom strider ovanstående mot Nickes tidigare skryt om att han (till skillnad minsann mot andra) satsar på "upplevelser"...

Jag vill dock meddela övriga läsare som kan vara intresserade av fakta, att jag till min häpnad just läst, att denna 50 tums apparat har så att säga mediaspelaren redan inbyggd:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461870
USB-minnen med video- eller bildfiler kan kopplas direkt till teven!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Lättspelad version på planeringsstadiet   Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Emptytis okt 13, 2009 11:44 pm

Jag har idag beslutat, att tillverka en version med hälften så många bilder per sekund och därmed mindre bitrate och mindre krävande att spela upp, och den kommer jag att lägga på tivoliservern.
Eventuellt reducerar jag också storleken till 720p, men detaljskärpan blir lidande på det, jag har provat en gång.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Nicke Pi
Gäst




Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Lågupplöst lyser också upp i höstmörkret:)   Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Emptytor okt 15, 2009 10:01 am

Kul, då kan även jag se den i min trötta dator:D
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Empty
InläggRubrik: Sv: Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti   Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Peters högupplösta minnen från Tosseberg den 22 augusti
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Peters inte fullt så högupplösta minnen från Tosse den 22 augusti
» Österlen i augusti
» Bästa tiden på året i Västra Götaland
» Flygträff i Lång 18-19 augusti.
» Jag drar och flyger, häng på vettja

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: