Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Gräs på tosse

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptysön jul 24, 2011 7:42 pm

Tog en snabbtitt på tosse igår. Ganska mycket gräs där nu men jag kan inte låta bli att testa lite mer varianter.

Något speciellt önskemål om vart på tosse vi ska ha mer gräs?
Funderade på om jag skulle få till lite mer vid sidan av rampen, eller ska jag fortsätta med mera gräs vid rampen och neråt?
Till överst på sidan Gå ner
Niisalk
Gäst




Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptylör jul 30, 2011 9:20 am

Bra, mer framför och mot söder, bra då det är SV Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
XC
Gäst




Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptytis aug 02, 2011 10:31 am

Tänk att du fick till det så otroligt bra med gräset, Johan! Jag tänker på det varje gång jag är på berget.
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptytis aug 02, 2011 11:52 am

Det var roligt att höra Smile tack.

Jag har en ide om hur vi kanske skulle kunna få allt helt grönt. mjukt och fint. Ska kolla lite.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Hellre gräs- än ljungrismatta !   Gräs på tosse Emptytis aug 02, 2011 12:24 pm

På starten på Stokkelia har man också gjort markarbeten och sått gräs, vilket blev fint (se http://vimeo.com/18156058 ), likaså förmodligen på starten på Liagårdene vid Ål i Norge, men här i mina trakter verkar det som om det är i princip bara jag själv som rycker upp ljung och gödslar och vattna gräs för att främja det senare. Det gladde mig också, när jag såg resultatet av "landscaping" på Tosse senast, och jag är nyfiken på hur det är där i år. Den ursprungliga "jordmånen" på klätten var ju ogynnsam för gräs, så har gräset etablerats där ordentligt, så är jag imponerad.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptytis aug 02, 2011 7:19 pm

Ja det var inte jättelätt men jag frågade vägverket eftersom de lyckas bra och blev skickad hit och dit till jag fick tag på någon som visste vad man ska använda. Weibulls solbakka är bra nära det de använder så det har hjälpt.
Det plus ett litet lager jord så att det finns något att växa i. Tog dit en del redan etablerade tuvor också.

Jag tror träkol i jorden skulle göra susen därborta. dels som buffer för vatten men även som jordförbättringsmedel.

Sök på biokol, intressant ämne.

Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Optimalt väder denna sommar   Gräs på tosse Emptytis aug 16, 2011 9:59 am

Vi kan glädja oss åt optimalt väder denna sommar.
På de ställen, där jag har ryckt loss ljung har befintliga minigräsplantor tagit sig bra. Om jag hade vetat, att regnet skulle falla så pålitligt denna sommar, skulle jag ha dessutom ha sått en hel del gräsfrön och gödslat mer.
En enda dag på ett enda ställe har jag f.ö. plockat fem kilo kantareller en dag i juli - personlig rekord!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Mycke hellre gräs än ljung !   Gräs på tosse Emptymån jul 16, 2012 5:26 pm

Det myckna regnandet har åtminstone haft det goda med sig, att späda gräsplantor inte vissnar och dör. För att de skall frodas och tillväxa är det önskvärt med extra näring. Jag har själv bildligt talat fått öknen att blomstra på ett berg i närheten här, genom att slamma upp NPK-gödsel i en vattendunk i vars lock jag har borrat hål, så att jag sedan kan sprida denna NPK-slurry i synnerhet på små gräsplantorna. Det är en fröjd att skåda resultatet, även om vind och väder inte är det nuförtiden på denna startplats.

Hur är statusen och prognosen för gräset på Tossebergstarten? Gödslas och vattnas det då och då, eller är det helt lämnat åt sitt öde men i alla fall vid liv, så att det vore motiverat för mig att ta med NPK och sprida det med vatten från topptoan så som jag har gjort härhemma???
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptytis jul 17, 2012 10:02 pm

Du får gärna ha på npk, det skulle göra susen där, gräset har inte fått näring på i alla fall två år tror jag. Det växer en del klöver där och det är kvävefixernande så det är bra, men nog skulle näring vara bra. Det finns en halvhjärtad plan på att köra dig rejält med kompost, vi har tillgång till det (många kubik alltså) men vi får se om det är någon som tar tag i det.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptyons jul 18, 2012 1:01 pm

Hemberg skrev:
Du får gärna ha på npk, det skulle göra susen där, gräset har inte fått näring på i alla fall två år tror jag. Det växer en del klöver där och det är kvävefixernande så det är bra, men nog skulle näring vara bra. Det finns en halvhjärtad plan på att köra dig rejält med kompost, vi har tillgång till det (många kubik alltså) men vi får se om det är någon som tar tag i det.

Jag vill inte bli körd med kompost Wink
Vattnafjallajökulls aska hade för växtligheten optimal tajming - den kom innan gräset hade börjat växa, så gräset skjöt upp på våren genom askan i största välmåga.
Lägg för allt i världen inte på komposten nu, om ni kan vänta med det till senhösten!
Då tar jag med en del NPK och sprider det där så gott jag kan.

Fortfarande ingen långtisdprognos om två dagar i följd åtminstone utan regnhot i inlandet, ej heller en endaste dag med "garanterat" perfekt väder för ett ställe som jag vill flyga på... Crying or Very sad
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptyons jul 18, 2012 3:12 pm

hehe nej jag lovar att inte köra dig med kompost Smile

Näring kommer gräset tycka om. Tror vi får se till att ha en säck med näring under rampen ifall någon känner för att fixa och dona.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptyons jul 18, 2012 7:08 pm

Hemberg skrev:
hehe nej jag lovar att inte köra dig med kompost Smile

Näring kommer gräset tycka om. Tror vi får se till att ha en säck med näring under rampen ifall någon känner för att fixa och dona.

Jag trodde vi skulle flyga från tosse. Förr syddes det i parti och minut, numer gödslas och planteras det :-) Men bra blir det allt cheers
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptytor jul 19, 2012 5:11 pm

Trodde du det, Bernt?
När gjorde du det senast då?
Jag trodde du föredrog Finland före Värmland...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptyfre jul 20, 2012 12:36 am

Peter L skrev:
Trodde du det, Bernt?
När gjorde du det senast då?
Jag trodde du föredrog Finland före Värmland...
Ja, du har faktiskt rätt. För en gångs skull. Senast jag flög var nerflyg från bogserstart i Finland. Förskräcklig sommar. Om jag bara hade anat, bara fått en liten, liten vink så hade jag lagt peng paå annat. Men nu sitter man här i torpet och surnar. Fast lite vildmarksromantiskt är det ju också. Hörde varg på avstånd förrut. Men jag hade hellre suttit på parakrogen och grisat i mig paraburgare i Ager om jag fått välja. Men det ficka jag ju...välja alltså sunny
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: En gammal skuld   Gräs på tosse Emptyfre jul 20, 2012 11:32 pm

Kommer jag med NPK och strut(ar) till Tosse på tisdag, så ska väl du kunna komma dit med en tioliters (5 l plus ränta) dunk med bensinen som utlovats av dig för flera år sedan, eller hur? (=eller ska jag fortsätta non-stop till Dalarna? Wink )
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptylör jul 21, 2012 1:52 am

Peter L skrev:
Kommer jag med NPK och strut(ar) till Tosse på tisdag, så ska väl du kunna komma dit med en tioliters (5 l plus ränta) dunk med bensinen som utlovats av dig för flera år sedan, eller hur? (=eller ska jag fortsätta non-stop till Dalarna? Wink )

Om det är villkoret så fortsätt gärna till Dalarna cheers 5 liter var du lovad och de har du fått. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: jag tappade en dunk i din bil när du flög. Ville överraska lite men ack, pärlor för svin... Bjöd till och med på lite socker men det märkte du väl inte heller. Får lägga i lte mer nästa gång affraid Skämt å sido: kommer du med en bra strut ska du få ytterligare 5 liter. Ställer dunken under rampen. (vågar du tanka den?) bounce
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptysön jul 22, 2012 10:19 am

Jag tänker komma med både det ena och det andra, men inte veckan som kommer nu, därför att prognosen för Bohuslän nu är oemotståndligt bra, medan jag bedömer yr-prognosen 5m/s som starkvindsrisk dit jag tänkte mig. 4m/s plus termiksläpp är bättre för mig.

En mindre mängd NPK är redan nedpackad, om jag inte råkar träffa någon lämplig person för vilken jag kan visa mitt uppfinningsrika men ändå enkla sätt att sprida det, så får jag ta bilder och lägga dem på paraglidingforum.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptyons sep 05, 2012 11:15 am

Jag hade med mig grejor i söndags men hann bara med strutbyte. Tyvärr försvann den ena vingmuttern under brottningen med masten i den hårda brisen(eller om det var kuling?). Jag har letat och letat men inte lyckats återfinna den, så jag fixerade bulten hjälpligt på annat sätt.

Sedan var det tisdbrist, men om någon annan hade varit där, hade jag faktiskt ändå kunnat tänka mig att göra en gödslingsdemonstration med egentillverkade hjälpmedel.
På tisdagsmorgonen regnade det, så jag körde inte upp till tossestarten igen utan fortsatte förbi berget hemåt med gödseln och spridaren. Gräsodlingssäsongen är ju ändå slut, även om jag till min förvåning såg, att det ännu står en hel del säd på strå i Värmland.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptyons sep 05, 2012 11:33 am

Peter L skrev:
Jag hade med mig grejor i söndags men hann bara med strutbyte. Tyvärr försvann den ena vingmuttern under brottningen med masten i den hårda brisen(eller om det var kuling?). Jag har letat och letat men inte lyckats återfinna den, så jag fixerade bulten hjälpligt på annat sätt.

Sedan var det tisdbrist, men om någon annan hade varit där, hade jag faktiskt ändå kunnat tänka mig att göra en gödslingsdemonstration med egentillverkade hjälpmedel.
På tisdagsmorgonen regnade det, så jag körde inte upp till tossestarten igen utan fortsatte förbi berget hemåt med gödseln och spridaren. Gräsodlingssäsongen är ju ändå slut, även om jag till min förvåning såg, att det ännu står en hel del säd på strå i Värmland.

Så du menar att vi har ny strut men ingen stång som håller den uppe :-) Nå ja, tanken var väl god. Det ordnar sig med muttern, jag tror jag vet var den hamnade. Har dud möjligen några kvadrat tryckimpregnerat? Rampen är i behov av en uppryckning och vi diskuterade om vi skulle skruva på tryckimpregnerat ovanpå duken. Vad tror du om det?
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptytor sep 06, 2012 2:54 pm

bernt skrev:
Rampen är i behov av en uppryckning och vi diskuterade om vi skulle skruva på tryckimpregnerat ovanpå duken. Vad tror du om det?
Är det ruttet under så är det väl lämpligt att byta ut det ruttna...
Sedan anser jag som tidigare, att den upprustning som främst och först behövs är att göra den svagt V-formad. Dessutom gärna mindre sluttande högst upp, så att skärmen inte halkar ner så lätt.
De två blå (polypropen?)linorna är inte till hjälp i alla lägen, jag själv skulle inte ha dem permanent upsatta.
Nästa gång jag byter struten på masten, så tänker jag ta bort den översta klena biten av det vingliga aluröret och använda slang/rörklämmor för att sätta fast den (i stället för buntband i söndags).

Tack och bensin saknar jag än, "lustigheten" hade jag däremot kunnat klara mig förutan.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Emptyfre sep 07, 2012 12:29 am

Peter L skrev:
bernt skrev:
Rampen är i behov av en uppryckning och vi diskuterade om vi skulle skruva på tryckimpregnerat ovanpå duken. Vad tror du om det?
Är det ruttet under så är det väl lämpligt att byta ut det ruttna...
Sedan anser jag som tidigare, att den upprustning som främst och först behövs är att göra den svagt V-formad. Dessutom gärna mindre sluttande högst upp, så att skärmen inte halkar ner så lätt.
De två blå (polypropen?)linorna är inte till hjälp i alla lägen, jag själv skulle inte ha dem permanent upsatta.
Nästa gång jag byter struten på masten, så tänker jag ta bort den översta klena biten av det vingliga aluröret och använda slang/rörklämmor för att sätta fast den (i stället för buntband i söndags).

Tack och bensin saknar jag än, "lustigheten" hade jag däremot kunnat klara mig förutan.

Håller med dig om att den bör byggas ut på norrsidan men med mera sydläge i.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Gräs på tosse Empty
InläggRubrik: Sv: Gräs på tosse   Gräs på tosse Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Gräs på tosse
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Dags för en ny ramp på Tosse?
» Jag drar och flyger 2011 - häng på!
» Ny gästbok / forum
» Jag drar och flyger, häng på vettja
» Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: