Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Dags för en ny ramp på Tosse?

Gå ner 
+4
XChrister
Peter L
Hemberg
bernt
8 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
Niiaksl
Gäst




Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptysön nov 07, 2010 8:37 pm

Vi var ett glatt gäng om var och hangade på Tosseberg i Fredags. Trevligt. När jag var uppe på rampen för att lyfta upp Reutans skärm kändes rampen väldigt gungig och sunkig. Kändes som att den inte kommer hålla så länge till. Jag föreslår att vi bygger en ny. Någon kanske besitter konstruktionskunskaper? Mitt förslag är att vi köper in tryckat virke med pengar vi har i klubben +kanske någon glad sponsor som vill hjälpa till. (Arla kanske Very Happy )) och bygger en ramp som en slags lutande altan. Då har vi en ramp som kanske inte ruttnar i första taget och om vi skruvar trall istället för skivor så blir den kanske inte lika halkig. Det kanske till och med är onödigt med en duk? Trallskruv istället för spik, kan skruvas ned rejält så att vi inte riskerar att fastna med linorna. Nackdelen är väl att den inte blir tät och att vi därför inte kan lägga prylar under i skydd för regn och snö. Om vi inte har den röda duken smälter den dessutom in bättre i miljön. Det var bara ett förslag. Vad tycker ni? Någon snickarkunnig som vill vara projektledare? rendeer
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptysön nov 07, 2010 9:46 pm

MYCKET bra initiv Niklas. Tänk om vi kunde bygga den lite "velodromvinklad"...skulle täcka större vindriktning(ar). Duken kan vi spika på undersidan om vi vill. cheers
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptymån nov 08, 2010 8:34 am

Det låter som ett bra förslag tycker jag. Absolut ska det tänkas till hur vi vill ha den.

en gräsbeklädd kanske? bara ett förslag alltså.. Smile
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptymån nov 08, 2010 11:14 am

[quote="Hemberg"] gräsbeklädd kanske? bara ett förslag alltså.. quote]

geek
Till överst på sidan Gå ner
Niiksal
Gäst




Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptymån nov 08, 2010 12:10 pm

Ja drömmen vore ju naturligtvis en grässtart, men är det genomförbart med en gräsramp? Bara så vi inte blir så överambitiösa så vi inte orkar genomföra det. Jag ser framför mig en tryckad ramp som bernt nämner något veldromformad om det är möjligt utan att det hindrar start mot NV. Kanske till och med går att göra den välvd åt andra hållet så den blir mer öppen i sidorna? Berget ligger ju i SV men det är flygbart från (310 om det är svag vind), 290-180 även om kanske 270-250 är det optimala om man vill hanga. Sen vill jag se Hembergs gräs istället för ljung på hela berget. Gärna över gruset som vi släpat dit också. Sen vill jag gärna ha bort några tallar för att bredda starten mot NV, Stefan var inte mer än 10 cm från att kroka i dem i Fredags.

Sen är ju nästa fråga. När ska den byggas? Snart är det snö. Och när våren kommer är flygsäsongen igång innan snön har smält. Det får inte stå utan ramp värst många dagar i fall den gamla ska rivas.

Vi får väl börja i någon ände. Behövs en snickarkunnig som projektledare. Typ en sådan som Lars vilken gjorde den förra rampen, men han flyger ju tyvärr inte längre. Någon som känner sig manad och som tror sig ha kunskapen?

Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Gräs jämfört med trallvirke   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptymån nov 08, 2010 9:26 pm

Niiksal skrev:
Ja drömmen vore ju naturligtvis en grässtart, men är det genomförbart med en gräsramp?
Det är en fördel, om skärmen inte blir fuktig eller t.o.m. blöt när den läggs ut inför starten.
Det räcker inte att det inte regnar just när man håller på med startförberedelser, även om det givetvis är ett villkor.
Jag brukar själv sträva efter att ersätta ljung med gräs på mina startplatser, men rekommenderar en "krökt" och mindre kraftigt sluttande snickrad utläggningsyta på Tossebergsklätten. Med tanke på terrängen tror jag att den får bli av typ halv velodrom, inte svängd åt det andra hållet.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
XChrister




Antal inlägg : 53
Join date : 09-03-26

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptymån nov 08, 2010 10:34 pm

Jag är helt klart på, Niklas!! Kanske passar nån långweekend till våren att snickra?
Gräs vore kalas, -suveränt med det som är (Hatten av för Johan!), men overkill att schakta upp en ramp för att så gräs, kanske...

Jag tror vi behöver en rätt bra lutning på rampen för att få vind in i skärmen, vilken annars hamnar i lä. Jag tycker "altankonceptet" låter riktigt bra och tror att vi kan få både lutning men utan glid. Det är mattan som idag gör rampen hal. Den förra duken var inte alls på det viset.

Vi kan ha skivor under planken för att få någon del av rampen att fungera som regnskydd. Det behövs.
Till överst på sidan Gå ner
http://xc.walderik.se
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptymån nov 08, 2010 11:52 pm

[quote="Niiksal"]Behövs en snickarkunnig som projektledare. Typ en sådan som Lars vilken gjorde den förra rampen/quote]

Jag ska träffa Lars så jag kan luska lite; han kanske rent av blir flygsugen om han bygger ramp... Basketball
Till överst på sidan Gå ner
Niiklas
Gäst




Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptytis nov 09, 2010 10:10 am

Låter bra. Håller med dig Christer, vi måste få upp bakkanten i höjd med de snören som nu finns där. Om vi bygger av tex 28x120 trallvirke behöver vi ju inte göra rampen plan som tidigare utan kan även svänga den åt andra hållet. Golvet kanske kan böjas i en båge för att slutligen övergå i ett räcke? Typ samma ide som en skateramp. Då kanske skärmen ligger utan att glida samtidigt som cellerna får mer luft. Eller att vi får upp bakkanten på nåt annat sätt?..

Ja luska lite Bernt. Det skulle ju va lysande om han hade lust.


Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptytis nov 09, 2010 4:53 pm

XChrister skrev:
Gräs vore kalas, -suveränt med det som är (Hatten av för Johan!), men overkill att schakta upp en ramp för att så gräs, kanske..
gräs? På en högst fekventerad startplats just där pjäxors sulor och klackar trampas och vrids?
Mellan det stället där piloten brukar stå under uppdragningen och där skärmen brukar läggas ut, där skulle det behöva läggas en grässvål med välutvecklat rotnät, och även då är det inte säkert, att det klarar sig på ett ställe som Tosseberg...
För övrigt blev även jag imponerat av det gräsområdet som hade gjorts i ordning på Tosseberg när jag såg det för första gången.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptytis nov 09, 2010 9:12 pm

Gräsramp blir nog besvärligt om man ska vara realist, blöt jord är tungt och lär ju torka snabbt.

fast jag tycker att vi kan göra ett försök att göra området estetiskt tilltalande. Dels för oss själva men även för andra. Tror det kan vara en väl investerad peng.

Ramp i första hand såklart, men när det gäller gräs så har ni en redan en helautomatisk frösättare. Allt han behöver är bidrag till jord och vattenkristaller och eventuellt lite andra grejer som skulle kunna fungera för "passiv bevattning". funderar lite på saker som måste testas nämligen Smile
Jag tar gladeligen på mig den uppgiften, om jag nu inte är i afrika nästa år också.
Till överst på sidan Gå ner
Niiklas
Gäst




Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptytis nov 09, 2010 10:13 pm

Det blir jättebra det Hemberg. Jag hjälper gärna till,
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Gräs en gång till   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptyons nov 10, 2010 12:31 am

Problemet såvitt jag såg det när jag för åtskilliga år sedan (före rampens tid) för första gången gjorde en besiktning av startplatsen, det var att ljungen fanns på moränmark eller sand eller nåt mittemellan.
Om man däremot tar bättre matjord, gärna snarare åt ler- än åt sandhållet, och lägger ut den däruppe, så får förstås gräset bra förutsättningar, och man behöver bara komplettera med slitageskydd på den mest utsatta delen av startplatsen. Man skulle kunna lägga in en s.a.s. rutig armering inne i gräsytan. Det finns olika sorters material och former som kan tänkas.




Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niiklas
Gäst




Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptyons nov 10, 2010 1:16 pm

Ja, så kan det vara. Jag ska höra med styrelsen om vi kan utse Hemberg till Gräsansvarig. Jag och många med mig har fullt förtroende för att han med sina förmågor och hjälp från andra löser det på ett ypperligt sätt. Nu behöver vi en snickaransvarig också....
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Fint rivningsväder i helgen !   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptylör nov 13, 2010 1:17 pm

Om det inte är så, att någon vill reservera den befintliga rampen för ett soligt termikflyg nästa vecka, så tycker jag att det är fint väder detta veckoslut för att börja riva den, så att inget rivningsarbete behöver försinka nybygget på våren eller vårvintern... Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niiaklas
Gäst




Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptysön nov 14, 2010 11:50 am

Skulle aldrig våga va utan ramp i fall det infinner sig en fin vinterflygdag. Det är en sorts risk som jag gärna undviker. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Anders




Antal inlägg : 66
Join date : 10-03-19
Age : 45
Ort : Avika

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptysön nov 14, 2010 9:29 pm

Vi kanske skulle träffas nån dag och diskutera på plats hur vi skall göra samnt kolla vad som går åt i material. kan ju vara lite kul att grilla och prata skit
vad sägs om det vi kan ju kolla vad det blir för väder till helgen.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptysön nov 14, 2010 10:43 pm

Niiaklas skrev:
Skulle aldrig våga va utan ramp i fall det infinner sig en fin vinterflygdag. Det är en sorts risk som jag gärna undviker.
Varför skulle det vara riskfyllt att starta där en fin vinterflygdag, om rampen eller en del av den är avlägsnad? På grund av den starka termiken med åtföljande kraftigt varierande vind???
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
XChrister




Antal inlägg : 53
Join date : 09-03-26

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptysön nov 14, 2010 11:13 pm

Back off, Peter.
Till överst på sidan Gå ner
http://xc.walderik.se
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptymån nov 15, 2010 12:45 am

XChrister skrev:
Back off, Peter.

OK, jag skall hålla mig undan, tills rampen är modifierad eller ersatt av en annan.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Re: Vinterflygning från Tossebergsrampen   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptymån jan 24, 2011 4:05 pm

Niiaklas skrev:
Skulle aldrig våga va utan ramp i fall det infinner sig en fin vinterflygdag. Det är en sorts risk som jag gärna undviker.
Det har varit några fina soliga vinterdagar i januari och/eller vind från rätt håll för Tosseberg.
Har du då använt den gamla rampen, "Niiaklas", när den nu ändå tyvärr ännu finns kvar i sin helhet?
Om inte, vad är då din personliga prognos för Vinterflygning från Tossebergsrampen ?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptymån jan 24, 2011 10:41 pm

Peter L skrev:
Om det inte är så, att någon vill reservera den befintliga rampen för ett soligt termikflyg nästa vecka, så tycker jag att det är fint väder detta veckoslut för att börja riva den, så att inget rivningsarbete behöver försinka nybygget på våren eller vårvintern... Wink

Nu vill jag inte att du hittar på några dumheter Peter. Om du så mycket som tittar snett på rampen så blir du bannad i hela Värmland. På livstid. Evil or Very Mad
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptytis jan 25, 2011 10:58 pm

Jag förstår inte var du har fått det där med att titta snett på rampen ifrån. Jag förhörde mig bara om vinterflyg.

bernt skrev:
MYCKET bra initiv Niklas. Tänk om vi kunde bygga den lite "velodromvinklad"...skulle täcka större vindriktning(ar). Duken kan vi spika på undersidan om vi vill. cheers

Instämmer nu och har alltid instämt.

Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptytis jan 25, 2011 11:50 pm

Peter L skrev:
Instämmer nu och har alltid instämt.

sunny
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Emptyons apr 13, 2011 12:01 am

Hade vägarna förbi Tosse idag (å ämbetets vägnar förstås) och tog en koll på snödjupet; Spetz har plogat så nu var det körbart ända upp cheers
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Dags för en ny ramp på Tosse? Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en ny ramp på Tosse?   Dags för en ny ramp på Tosse? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Dags för en ny ramp på Tosse?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Jag drar och flyger 2011 - häng på!
» Nu har jag fått nog! Dags för krafttag som terapi
» TOSSEBERG HG-RAMP
» Lite allmänt flygsnack
» Ny gästbok / forum

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: