Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt

HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Flyghelg/vecka Orsa Tallhed

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Björn
Gäst

Flyghelg/vecka Orsa Tallhed Empty
InläggRubrik: Flyghelg/vecka Orsa Tallhed   Flyghelg/vecka Orsa Tallhed Emptytis jul 06, 2010 1:44 am

Hejsan värmlandspiloter.

Nästa vecka v.28 har Dalmåsarna sin årligt återkommande "Distansvecka".
Jag har pratat med bland annat Johan och Tommy där och frågat om solskärmarna fick komma på besök.
De hälsar att ni (jag är själv numer mellan två medlemskap Wink ) är varmt välkomna.

De har bogserbil och förare på plats hela veckan. Boende osv. finns på fältet.
De har även erbjudit sig att guida på Gesunda om flygning där skulle bli aktuellt.

Jag och flera med mig har varit på Tallhed flera gånger och flugit, och det är ett riktigt bra ställe. Vill man ha mycket flyg och möjlighet till långa distanser är en tur dit att rekommendera. Samtidigt som det kanske dyker upp annat folk från andra klubbar under denna veckan. Alltid kul att träffa på likasinnade.
(och så får ni passa på att göra lite reklam så nästa träff blir på Brattfors)

Har man inte möjlighet att komma under v.28 så är vi även inbjudna till deras organiserade vinch-helg den 10-11 juli, och enligt deras hemsida kommer det att anordnas med en föreläsning om tävling i skärmflyg med Magnus Eriksson under fredagkvällen, och en liten klubbtävling under lördagen.
Fältet kommer att vara bemannat mer eller mindre dygnet runt under helgen.

Jag kommer själv att åka dit några dagar, och Johan Hemberg var också sugen. Det vore kul om fler värmlänningar dök upp! Smile

Flyg högt, fort och länge.
/Björn B
Till överst på sidan Gå ner
Björn
Gäst

InläggRubrik: Mer info...   Flyghelg/vecka Orsa Tallhed Emptytis jul 06, 2010 5:55 pm

Har fått lite mer information om Tallhed helgen som kommer:

--------
Hej på er! Tänkte dela med mig av lite information om helgens aktiviteter på Tallhed, ni är givetvis varmt välkommna att delta, logi finns på fältet! Sprid detta till fler i er klubb.

Inför helgens bogsering på Tallhed så kommer vi hitta på lite special grejer som kanske är av intresse.
1. PÅ fredag kväll kommer vi har en Comp 1 kurs, dvs tävlingskurs/genomgång för dom som är nyfikna på hur man går tillväga för att börja tävle inom skärmflygning, kravet för att få ut sin licens är dock P2. Men alla är hjätligt välkommna att vara med på kursen.
2. Vi kommer att annordna ett litet KM på prov. Ett KM för p2or som vill flyga bana, och ett KM för alla P1or och elever som vill flyga platsbundet. Första priset i båda klasserna är ett bogserkort inför nästa år, alla kan alltså vara med och alla har chans att vinna. En rekomendation är dock att ni är med på genomgången på fredag kväll så ni lär er hur ni ska ställa in era GPSer mm. Kravet för att delta är dock att man innehar en egen GPS och radio., gärna skärm och sele också........
En förutsättning för att detta ska bli av "förutom vädret" är dock att ni anmäler intresse på hemsidan. Åke Larsson Snygg och Ulrik Eriksson kommer hjälpas åt att styra upp detta men vi måste veta om intresse finns. Ta chansen och vinn gratis bogsering under ett helt år, alla kan vara med..

/Dykarn
Björn
Gäst

InläggRubrik: Orsa   Flyghelg/vecka Orsa Tallhed Emptysön jul 11, 2010 9:44 pm

Har varit en mycket lyckad flyghelg i Orsa Tallhed.

Fredagkvällen började med ett mycket uppskattat föredrag med Tävlingspiloten Magnus Eriksson, som även visade upp sin nya tävlingsskärm med uppstyvningar i framkant. De skärmarna verkar utklassa allt i tävlingssammanhang just nu.
Efter det plockade bålgetingarna fram sina motorer och gav sig upp i solnedgången och vägrade nästan komma ner, trots att vi lockade med välkyld öl.
Vid 23-tiden gav så den sista piloten till sist motvilligt upp för att umgås med oss friflygare som avundsjukt fick stå kvar på backen.
Vi var flera som hade med tält, men det finns ett ypperligt logement i direkt anslutning till fältet med egna rum för 75kr/natt, så tältet fick ligga kvar i bilen.

Lördagen började med flyg redan vid 7-tiden på morgonen för de lite mer onormalt pigga piloterna. Vi lite mer morgontrötta låg och drog oss till runt 9 tills även vi insåg att dagen skulle bli för bra för att sovas bort.

Johan "Dykarn" bjöd på lite spektakulära acrotrix innan det var dags för resten av gästerna att ge sig upp. Alla som var där fick mängder av flyg, och bogseroperatörerna med Daniel(?) i spetsen och Ulf Kölbro som gästbogserare (plus ytterligare 3-4 till) fick jobba så hårt bilen tålde.
Kvällen bjöd sen på fina motorflyg som fick avslutas vid ljugarbänken och grillen. God uppslutning även då, med några fallskärmshoppare som grillgäster.

Söndagen blev ungefär som lördagen, förutom att det var ytterligare lite bättre, och även lite mer termiskt. Det var dock inte värre än att även elever kunde flyga. Många körde lite avrostning så det blev dock inga direkta distanser (innan jag åkte hem), även om många hängde kvar på hög höjd en bra stund.
Ytterligare en bonus var att det fanns flera instruktörer inom olika discipliner där för de som saknade några flyg eller behövde rostas av.
Andreas Hedström och Daniel Mattsson tittade även förbi en snabbis.

Sammanfattningsvis kan bara sägas att det var det en mycket uppskattad helg. Stort tack till Johan "dykarn" och Micke Undmark samt alla andra som var där.
Ulf stannar kvar i ytterligare drygt någon vecka, och jag åker med största sannolikhet dit även nästa helg.

Happy flying!
/Björn

XChrister

Antal inlägg : 53

InläggRubrik: Sv: Flyghelg/vecka Orsa Tallhed   Flyghelg/vecka Orsa Tallhed Emptytis jul 13, 2010 12:48 pm

Björn, sjutton att jag inte varit inne och läst här tidigare!
Låter suveränt kul att ha varit på Tallhed! Tack för att du refererat händelsen här.

Vi ses kanske på Tosseberg nån gång i sommar?
XC
http://xc.walderik.se
Björn
Gäst

InläggRubrik: Sv: Flyghelg/vecka Orsa Tallhed   Flyghelg/vecka Orsa Tallhed Emptyons jul 14, 2010 8:43 pm

Jo det är inte helt omöjligt. Har inhandlat lite prylar så nu ska här flygas Smile

Beroende på väder och vind (och lust) tänkte jag ta en liten roadtripp i sommar med start i Orsa till helgen, därefter Åre några dagar...Lite Branäs/Tosseberg och sen kanske jag försöker snika in mig på Göteborgarnas Norge-resa i augusti...och Orsa någon gång till emellan (tills ni får snurr på Brattfors Wink )
Detta är förstås ytterst preliminärt och om inget annat kul resmål dyker upp Smile

Bor ju i Stockholm numer och har inte kvar lägenheten i Karlstad, men det finns ju alltid tält..
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Flyghelg/vecka Orsa Tallhed   Flyghelg/vecka Orsa Tallhed Empty

Flyghelg/vecka Orsa Tallhed
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Jag drar och flyger, häng på vettja
» Jag drar och flyger 2011 - häng på!
» New pilot to Värmland
» Minns i november den ljuva september...

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: