Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Niiklas
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptyfre jun 18, 2010 10:40 pm

Kolla detta:
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptyfre jun 18, 2010 10:57 pm

koll vad
Till överst på sidan Gå ner
Niiiklas
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: kolla   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptylör jun 19, 2010 10:29 am

kolla:

lfv.se/AIP/AIP%20Sup/SUP_26_09.pdf
Till överst på sidan Gå ner
Niiklas
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptylör jun 19, 2010 10:43 am

Men det kanske inte gäller så länge?

Den 28 juni beslutar Rikstrafiken om flyglinjen Torsby - Hagfors - Arlanda ska upphandlas med fortsatt statligt stöd från och med hösten 2011. Den nuvarande upphandlingsperioden med flygbolaget Next Jet startade hösten 2008 och sträcker sig fram till hösten 2011. Rikstrafiken håller ett extra styrelsemöte den 28 juni för att då ta ställning till det förslag till upphandling som Rikstrafikens generaldirektör Ulf Lundin lägger fram.
Rikstrafiken föreslår ev. nedläggning av flyglinjen i norr fr o... (läs mer)
Till överst på sidan Gå ner
Niiklas
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptylör jun 19, 2010 11:16 am

Om linjen försvinner betyder inte att Tiz och Tia försvinner. Det är nog till att skaffa flygradio. Vi har ju en i klubben vi kan använda. Jag tog radiocertifikat på Torsbyflygklubb för två år sedan. Jag tänker köpa en egen radio som jag kan använda när klubbens radio är upptagen. Linjen har ju fasta tider som vi kan anpassa oss till. Värre är Petter Solbergs taximakin som kan komma i 500 km/h strax över Tosseberg vid inflygning till Torsby. Vi kanske borde ansöka till Transportstyrelsen om att lägga in en information i Tiz/Tia om att det finns skärmflygverksamhet vid Tossebergsklätten?
Till överst på sidan Gå ner
Niiklas
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptylör jun 19, 2010 1:05 pm

Kanske kan vi ha samma upplägg och övernskommelse som vi haft tidigare vid verksamhet vid Brattfors och Torsby? Jag föreslår att vi köper in en radio till klubben som förvaras vid Tosseberg. Tex där nyckeln finns eller annan plats. En person stationerad på marken eller i luften anmäler via radio att flygning sker vid Tosseberg. De piloter som flyger står i kontakt med denne "flygledare" via skärmflygkanalen 137.100, som i sin tur kan informera Torsby eller göra blindutrop över verksamheten. Sen så kan ju bara de med egen radio flyga distans.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptylör jun 19, 2010 1:43 pm

Niiklas skrev:
Kanske kan vi ha samma upplägg och övernskommelse som vi haft tidigare vid verksamhet vid Brattfors och Torsby? Jag föreslår att vi köper in en radio till klubben som förvaras vid Tosseberg. Tex där nyckeln finns eller annan plats. En person stationerad på marken eller i luften anmäler via radio att flygning sker vid Tosseberg. De piloter som flyger står i kontakt med denne "flygledare" via skärmflygkanalen 137.100, som i sin tur kan informera Torsby eller göra blindutrop över verksamheten. Sen så kan ju bara de med egen radio flyga distans.

Trist historia. Men så är det nu och då får vi välja: antingen spela med de regler som finns eller ignorera. Själv lutar jag nog åt...:-) Men seriöst, vad gör vi? Det borde ju räcka med att ha en övereskommelse med Torsby att vi ringer och talar om när vi flyger över Tosseberg eller drar iväg i viss riktng. Samma porblem gäller väl Hagforsområdet?
Till överst på sidan Gå ner
Niiklas
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptylör jun 19, 2010 4:46 pm

Jag föreslår att du Bernt som har lång erfarenhet av både hängflyg och skärmflyg kollar lite med nya flygplatschefen i Torsby, för att komma överens om ett lämpligt förhållningssätt. Jag tror INTE det ligger i deras intresse att vi är 30 skärmflygare som med varsin radio med hög frekvens rapporterar varje position, höjd, och avsikt:), vilket enligt lagen förmodligen skulle vara det riktiga alternativet. Samtidigt skall vi komma ihåg att luftrummet är till lika mycket för oss som för dem. Linjeflyget är ju inte heller direkt lönsamt och flygklubbarna är inte överbelamrade med pilotämnen som vill lära sig flyga. Så om vi är aktiva och gillar att flyga, så skall vi nog värna om det. Någon måste ju sköta flygningen.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptylör jun 19, 2010 11:11 pm

bernt skrev:
[ Det borde ju räcka med att ha en övereskommelse med Torsby att vi ringer och talar om när vi flyger över Tosseberg eller drar iväg i viss riktng. Samma porblem gäller väl Hagforsområdet?

Om jag minns rätt, så låg eller ligger Gesunda berg vid Siljan också inom nån CTR för Mora flygplats eller vad det var, och där gällde att man ringde från berget till trafikledningen och så var den saken klar. Vanligtvis fick man klartecken.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niiklas
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptysön jun 20, 2010 9:47 am

Ja, det verkar va Tiz och Tia på Gesunda också, dvs samma förhållanden.


lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESKM/ES_AD_2_ESKM_6_1_en.pdf

Av någon anledning kan jag inte lägga in länken med trippel W före, så de får ni lägga in själva.
Till överst på sidan Gå ner
Niiklas
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptysön jun 20, 2010 10:29 am

2 Juli är det ett säkerhetsmöte där bla TIZ och TIA skall diskuteras med berörda parter, dvs de som flyger på Torsby. Vi borde få dit en gubbe eller 2 vi med så kan vi säkert få till en lösning. Någon som känner sig manad?
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptysön jun 20, 2010 11:51 am

Niiklas skrev:
2 Juli är det ett säkerhetsmöte där bla TIZ och TIA skall diskuteras med berörda parter, dvs de som flyger på Torsby. Vi borde få dit en gubbe eller 2 vi med så kan vi säkert få till en lösning. Någon som känner sig manad?

Vad föranleder detta möte? Är det fler än vi som är oroliga? Vi borde först kolla med andra flygplatser, tex Mora, hur/om det funkar där för att ha rediga argument. Själv har jag semester och vet inte var i riket jag är då men följer gärna med om jag är runt knuten.
Till överst på sidan Gå ner
Niiklas
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptysön jun 20, 2010 8:33 pm

De som berörs är väl inbjudna för att utveckla säkerheten. Vi berörs ju också men jag tror de glömt bort att vi existerar. Egentligen borde både vi och hängflyget åka dit.
Till överst på sidan Gå ner
Niiklas
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptytis jun 22, 2010 11:15 pm

Nu har jag köpt en flygradio som jag tänker använda när jag flyger distans från Tosseberg inom Torsby eller Hagfors TIZ och TIA. Very Happy Förhoppningsvis går det få till ett enklare samarbete med Torsby tornet, enligt samma modell som de framgångsrikt använt under en längre tid vid Orsa. Man ringer tornet och informerar om att man bedriver skärmflygverksamhet på berget.
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptytis jun 22, 2010 11:19 pm

vad kostar en sån? vilket köpte du
Till överst på sidan Gå ner
Niiklas
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptyons jun 23, 2010 11:58 am

Jag köpte en A23, den är lite mindre än ersättaren A24. Jag betalade 2.500:- ny i kartong. Kostade förut över 5.000:- i Sverige. Som vanligt är det billigare utomlands. A15 och A6E tror jag är bra alternativ. Hittade inga beg just nu.
Till överst på sidan Gå ner
XChrister




Antal inlägg : 53
Join date : 09-03-26

Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptyons jun 23, 2010 11:57 pm

Niiklas skrev:
2 Juli är det ett säkerhetsmöte där bla TIZ och TIA skall diskuteras med berörda parter, dvs de som flyger på Torsby. Vi borde få dit en gubbe eller 2 vi med så kan vi säkert få till en lösning. Någon som känner sig manad?

Niklas, varifrån har du fått info om detta möte? Vet du nått mer om det? VDn för flygplatsen känner inte till att ngt sådat är inplanerat.
Vilka skulle vara inblandade?

Till överst på sidan Gå ner
http://xc.walderik.se
Niiklas
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptytor jun 24, 2010 7:48 am

XC, vad har du för mail?
Till överst på sidan Gå ner
Niiklas
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptytor jun 24, 2010 8:14 am

Mötet är kallat av Henrik, dvs flygplatschefen. De har har en flygsäkerhetsgrupp som har regelbundna möten. Nästa möte är 29/6 13.00. De som är inbjudna är de som använder flygplatsen, bla Nextjet, Wermlandsflyg och Segelflygklubben. På dagordningen denna gång är bla som punkt 7. TIZ/TA Radiofrasiologi/disciplin. Jag pratade igår med segelflyget i Torsby och Sunne flygklubb, samt Hängflyget i Sunne, då jag var på¨plats i ett annat ärrende. Min uppfattning är att vi absolut att vi borde ha en representant på mötet och även hängflyget. Det är mycket lättare att samarbeta om vi lär känna varandra lite bättre. Alla vill ju egentligen samma sak. Att det ska vara säkert och fungera smidigt. Jag tror inte vi kan förlita oss blint på tornets öppettider och att kraven enligt TIZ/TIA enbart gäller under dessa tider eftersom tornet kan öppnas på andra tider om ett inkommande luftfartyg begär AFIS. Så enda sättet att veta om tornet är öppet är nog att ropa på radion eller ringa. Vi fick på radiokursen lära oss att då tornet inte är bemannat, skulle vi ropa blindutrop som övriga luftfartyg kan uppfatta. Jag vet inte om detta är ett krav eller ett önskemål. Får nog läsa på lite känner jag.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Aktiv eller inaktiv CTR?   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptytor jun 24, 2010 1:31 pm

Niiklas skrev:
enda sättet att veta om tornet är öppet är nog att ropa på radion eller ringa.
Det finns ett sätt till, och det är att lyssna på tornets frekvens.
Trollhättan gör så, att de meddelar över radion en halvtimma innan CTR aktiveras utanför de schemalagda öppettiderna. På den tiden hinner man nog landa, och för att lyssna duger en kombinerad FM+airband radiomottagare, t.ex. en sådan som jag köpte på rea på Jula för ett par tre hundra spänn.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Björn
Gäst




Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Emptyons jul 21, 2010 11:40 pm

Hur gick det på detta möte? Var det någon som var där, eller vad är det som gäller för Tosseberg nuförtiden?
MVH
/Björn
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty
InläggRubrik: Sv: Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors   Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Krav på flygradio vid flyg Tosseberg/Torsby/Hagfors
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Flygdepression
» Billig flygradio i nyskick
» Jag drar och flyger, häng på vettja
» Flyg sugen
» Nästa Resa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: