Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Lite allmänt flygsnack

Gå ner 
5 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa
FörfattareMeddelande
Stefan

Stefan


Antal inlägg : 133
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Åstebyhöjden   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptylör apr 18, 2009 10:20 am

Det ser lite mulet ut på hovfjället just nu.

http://www.swedcam.se/hovfjallet/index.htm

Men hoppas på sol senare idag bounce
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Lite allmänt flygsnack   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptylör apr 18, 2009 10:34 am

Stefan skrev:
Det ser lite mulet ut på hovfjället just nu.

http://www.swedcam.se/hovfjallet/index.htm

Men hoppas på sol senare idag bounce

Det är fronten som passerar. Jag åker dit nu.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: STÖPAFORSBALANSERING   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptymån apr 20, 2009 12:15 am

Hap, då har man tagit bort några hundra kallorier då. Igen. För blåsigt på Tosse så vi gick ner på åkrarna och brände fett ett par timmar. Det var bra. Det behövs. Twisted Evil
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: RINGSIGNAL   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptysön maj 03, 2009 10:17 pm

Här är adressen till den eftertraktade vario-mobilringsiginalen affraid
http://www.parapentebierzo.com/english/home/principal.htm
Till överst på sidan Gå ner
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Variopip i tel ingen bra idé   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptymån maj 04, 2009 10:27 pm

Nepp, man ska inte ha variopip i telefon. Det blir en felprogrammering i "hövvet". I början kommer du tänka på flygning när du hör telefonen ringa och blir glad och upprymd. Efter en tid kommer du istället koppla varioljudet till telefonsamtal från krävande damer och kunder när du ska koppla av och flyga. No
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Lite allmänt flygsnack   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptytis maj 05, 2009 1:14 am

Mmm...man får tackla sånt. Personligen har jag så sällan pip i varion att jag tycker det är trevligt när det ringer när jag är på väg ner Basketball
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Varioobservationsträning utan att lämna marken   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptyons maj 06, 2009 12:39 pm

En möjlighet är att ha varion igång medan man kör bil. Jag har gjort det med instrumentet fastspänt på ratten. Det är ganska roligt i upp- och nedförsbackar! Bättre och mera varierat än moblien i alla fall Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: HELGEN SOM VAR   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptytis maj 19, 2009 1:25 am

Hur gick det ute på kobben i helgen Peter??
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Allt har sin tid   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptytis maj 19, 2009 3:25 pm

bernt skrev:
Hur gick det ute på kobben i helgen Peter??

Jag var ute och rekade utan flyggrejor i söndags men med mountain bike. Ingen trädlandning alltså, om det var det du funderar på. I söndags var det startplatspyssel men ingen start. Det finns däremot flyghopp om torsdagen.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: HÖSÅSFLYG   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptysön maj 31, 2009 1:18 pm

Termiken var inte särdeles stark, snarare tvärt om, men Niklas och jag fick oss var sitt teknikflyg på Hösås i går lördag. Vi startade sent, bortåt tre, men hade nog varit bättre runt 17-18tiden.
Till överst på sidan Gå ner
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Hösås   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptysön maj 31, 2009 3:19 pm

Tyckte det drog bra jag. I alla fall när man skulle landa:-) Det var ett roligt och tekniskt knixflyg, lite som att flyga i en skateboardramp. Jag vägde mig när jag kom hem. Hade en ikrokningsvikt med en tyngre sele och 4,5 kilo vatten på 104 kg dvs fortfarande inom viktområdet som går upp till 105. De extra kilona gör skärmen mkt roligare att flyga jämfört med kanske 94-98 kg som jag haft förut. Idag började dock termiken tidigare och vinden ligger på 170 grader. Kan inte bli bättre för hösås. Attans..................... Sad
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Lite allmänt flygsnack   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptymån aug 24, 2009 12:45 am

FANTASTISK HELG PÅ TOSSEBERG!!!
Så mycekt har det inte flugits där på hela året. Sammanlagt. Och väldigt trevligt med långväga resandes från Sveriges båda sidor. Kul att ni kom Lennart, Peter, Ronald, Kim och Lasse med passagerare. Vi får se nu vem som leder Tossetroffén om det är Möllgård eller Stefan :-) Jag saknade bara XChrister men han kommer väl upp till helgen och triggar. Att Niklas valde åker i stället för myr eller hygge är ju skumt...
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: ???   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptyfre aug 28, 2009 12:02 am

bernt skrev:
Jag saknade bara XChrister men han kommer väl upp till helgen och triggar.

Vilken helg då?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Nicke pi
Gäst




Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Rekreationsflyg   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptyfre aug 28, 2009 4:10 pm

"Att Niklas valde åker i stället för myr eller hygge är ju skumt..." Terapin vettu. Very Happy Behöver inte bevisa nåt för mig själv. Flyger för att det är skönt. Kan vara skönt att flyga både långt, kort, högt eller lågt. Försöker flyga safe. Skönt. Mysigt. Gulle gull flyg. Flyger numera i lila mysbyxor av plysch. Mjukt och skönt ska de va. Och det fastnar så lätt en massa stickiga barr i plyschen när man landar på hyggen i skogen.
Till överst på sidan Gå ner
Nicke Pi
Gäst




Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Rereationsflyg blir socialflyg.....   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptyfre aug 28, 2009 4:18 pm

.............fast jag ska nog köpa en open-klass-skärm (Mer kul för pengarna:-)) och ev flyga någon tävling nästa år om det känns bra. Inte för att försöka vinna, utan för att få tillfälle att flyga med andra piloter i fin miljö och ha kul. Tror det är ett bra sätt att utveckla flygningen och ha väldigt roligt........
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Lite allmänt flygsnack   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptyfre aug 28, 2009 7:37 pm

Så du såg Lasses film förstår jag rabbit Ja, ack vore jag inte endast en medeoker söndagsflygare och blott tjoget år yngre så skulle jag göra dig sällskap bounce
Till överst på sidan Gå ner
Nicke Pi
Gäst




Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Socialflyg...   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptyfre aug 28, 2009 9:13 pm

Ja, det såg trevligt ut. Tjöta, utbyta erfarenheter, äta gott, flyga som fan, fan det är ju som de sa i filmen. Det här är ju livet. Tycker vi sätter ihop ett gubbgäng och åker ned som en kul grej bara. Åsså får man ju bättre argument för flygningen. Sorry gumman. Jag kan inte plocka svamp den veckan vettu. Vi har ju tävlingen att tänka på. Det är seriöst som fan vettu. haha Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Lite allmänt flygsnack   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptymån sep 07, 2009 1:03 am

Någon som flög i dag? Såg fint ut på em för Tosse men jag kom inte ifrån.
Till överst på sidan Gå ner
Stefan

Stefan


Antal inlägg : 133
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Lite allmänt flygsnack   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptymån sep 07, 2009 1:42 pm

Det syntes en skärm i luften vid Tosse och två vid Sunne flygfält igår. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Lite allmänt flygsnack   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptylör sep 12, 2009 1:03 pm

Gött!!! Äntligen lite luft under fötterna. Soft som siden i går kväll. Enligt Yr.no skulle det kunna bli riktigt brukbart på Åsteby på söndag.
Bild: Niklas med Radicalen. Foto: Bosse.
Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Steby
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Re: i morrron söndag   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptylör sep 12, 2009 1:44 pm

bernt skrev:
Enligt Yr.no skulle det kunna bli riktigt brukbart på Åsteby på söndag.

Ja, mellan lågtrycket över Skåne och ett högtryckscentrum vid Scotland blir det NO vind http://131.54.120.150/index.cfm?section=dspLoop&image=21OWS_EUROPE_FITL_PROG-STANDARD_??
ger hopp om att det inte blir alltför termiskt tack vare ett mindre molnområde Wink
Jag har inte möjlighet att delta i morron, så det vore ju förargligt om förhållandena tillåter "alla" utom mig att flyga till toppen på Hovfjället och vidare... Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Fördelen med "kobbar" jämfört med "berg" (som Bernt kallar dem)   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptytis sep 15, 2009 11:28 pm

I går kväll gick jag upp på ett berg, men det blåste onödigt mycket, tyckte jag, så jag avvaktade, tittade på utsikten, klippte av årets slyskott och plockade svampar. När det sedan skulle ha gått att starta, avstod jag, jag tyckte det var lite väl sent och inte värt risken/besväret.
Idag var det vind från fel håll (NO) nästan hela dagen, men mot kvällen såg det på vindkraftverken ut som om det hade blivit användbar NV vind, så jag fick bråttom till "en kobbe" i Stenungsund, men väl uppe på den så var vinden alldeles för svag och det lilla som fanns kom snarare från öster om N. Vid Tjuvkil påstod mätare att vinden var 22km/h från VNV, vilket skulle ha varit önskvärt, så jag gav inte upp hoppet helt för dagen trots den sena timmen utan körde till "en kobbe" på Tjörn. Där var det också för svag vind men några puffar kom, så jag startade i en mot V och fick till min egen förvåning drygt tre intressanta minuter i termikpuffar kl.17, som gav mig lust till ett återbesök på "kobben" i starkare västanvind.
Det är förvisso gott att ha så många "kobbar" till urval inom rimligt avstånd här i Bohuslän, Bernt!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Lite allmänt flygsnack   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptyons sep 16, 2009 12:49 am

Jo visst, det är säkert ett bra tidsfördriv för den som har tiden till sitt förfogande. En annan stackars galärslav får ju bida tiden tills vindstyrka, riktning, ledighet passar in...eller eller pensionen :-( Jag for i min iver ända till Sunne på söndag innan förnuftet fångade mig vid Stamfrändemonumentet och jag vände åter till staden och monterade nödisen på motorselen. Att den gick sönder är en annan historia. Containern alltså.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Fördelen med "kobbar" på nära håll   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptyons sep 16, 2009 11:31 am

bernt skrev:
Jo visst, det är säkert ett bra tidsfördriv för den som har tiden till sitt förfogande. En annan stackars galärslav får ju bida tiden tills vindstyrka, riktning, ledighet passar in....
Helt fel, det är inte fråga om tidsfördriv utan tvärtom tidseffektivisering kombinerat med motion!
När det är oklara vindförhållanden kan jag avvakta och hålla på med annat, och när det ser ut att bli möjligt att lufta skärmen lite, kan jag med kort varsel släppa de verktyg jag håller i och köra 10 km till en "kobbe" och bära utrustningen till startplatsen. Går det inte att starta, så har jag inte slösat bort nämnvärt med bensin eller tid, och utryckningen har trots avsaknad av flyg haft det goda med sig, att jag fått skåda över en del av det fagra Bohuslän* sam inte minst fått motion. Det sistnämnda kan man däremot normalt knappast påstå om en som kör från Karlstad till Fryksdalen eller som startar medelst motor Wink

*Snart börjar sjötermiksäsongen vid kustens kobbar! Very Happy

P.S.: Ju längre jag kör hemifrån, ju mer flygtid eller höjd krävs det förstås för att bli nöjd, så jag brukar ha som "plan B" annan, alternativ aktivitet i trakten och/eller att umgås med en lokal bekant. Det värsta med Ålleberg är för mig, att det ligger långt bort, men där saknar jag alternativ till flyg och parawaiting...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: la Reunion   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Emptylör okt 31, 2009 12:37 pm

Hej, Bernt här. Har hälsningar från Lennart Håkansson. I går flög han från 1400meters-starten i la Reunion. Fylligare rapporter kommer.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Lite allmänt flygsnack   Lite allmänt flygsnack - Sida 2 Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Lite allmänt flygsnack
Till överst på sidan 
Sida 2 av 3Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: