Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 slarvpelle ska bli ordningssam

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: slarvpelle ska bli ordningssam   slarvpelle ska bli ordningssam Emptylör mar 28, 2009 3:05 pm

jag brukar knöka ner skärmen i en snabbpackningssäck och det är väl okej men det blir lite rörigt

I väntan på den nya skärmen har jag beställt en https://www.youtube.com/watch?v=_qvrWt9VOQQ
kanske är bra, får se hur mycket tid det tar att använda den.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Tidsbesparingspotential   slarvpelle ska bli ordningssam Emptylör mar 28, 2009 7:08 pm

Gör du så många flyg per flygdag att det lönar sig? Wink
Jag brukar bara orka med en uppstigning per dag till en startplats, och då tar jag nedpackningen efter flyget som en sorts avkoppling eller terapipyssel, i synnerhet efter ett flyg som det i förrgår...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
XChriste
Gäst




slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Bra packning   slarvpelle ska bli ordningssam Emptylör mar 28, 2009 9:01 pm

Vad har du beställt för skärm, Johan?

Det är nog riktigt bra att packa skärmen på det viset!
Men rätt mycket pyssel om man ska göra det varje gång som man landat. Stormsäcken har jag lagt på hyllan sedan något år då skärmen blir väldigt skrymmande samtidigt som jag är osäker på hur den igentligen mår när skärmen pressas in i en bil med andra säckar/piloter.

Jag har funnit det oslagbart att utan att koppla ur skärmen vika den på det gamla hederliga sättet och vika ihop till ett paket (omväxlande "rullvikning" om du förstår vad jag menar, och dragspelsvariant; allt beroende på humör). Allt in i skärmpåsen och sedan in i selen med magremmen som sedan håller allt på plats.

Detta går snabbt, skärmen ligger säker och ffa går det ruskigt snabbt att komma i ordning på start. Sällan något krångel alls.

Vid dagens slut skulle jag nog kunna tänka mig att packa i sån där strut...

Får väl bli den dagen även jag skaffar ny skärm. Men jag är fortfarande förälskad i den jag har och som nu går in på 6:te säsongen. Ett par nya linor bara så är vi med i matchen igen.
Till överst på sidan Gå ner
Stefan

Stefan


Antal inlägg : 133
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Sv: slarvpelle ska bli ordningssam   slarvpelle ska bli ordningssam Emptysön mar 29, 2009 12:08 am

Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Sv: slarvpelle ska bli ordningssam   slarvpelle ska bli ordningssam Emptysön mar 29, 2009 12:37 am

Det är en motorskärm jag har beställt, ozone viper 2, raketgrejer. reflexprofil, eller semireflex som de kallar det ozone, inte så starkt reflex som renodlade motorskärmar. i otrimmat läge har den svag reflex
( vad reflex gör kan ni se här https://www.youtube.com/watch?v=jYpvR-cjeGA skärmen blir snabbare pga av lägre AoA men stabil som attan, dock inte säkrare)
jag vill ha en skärm som är kvickare än vulcanen och den här är kvick. nån nisse på paramotormag som fått sin, i 60 km/h klarar den vända 180 grader på 3 sekunder, så det blir nog att testa den försiktigt.
separata styrhandtag för accelerad flygning.

jag har bara tänkt att använda den till motor, behåller min firebird grid till friflyg även om vipern i och för sig ska vara bra till friflyg också. vulcanen blir också bra o ha skärm. osäljbar i vilket fall.

Egentligen är det helt ok med snabbpackning för min del, det är inte mycket släpande på grejerna när det gäller motorskärmen, starten är 15 meter från bilen. Om det visar sig att man får lite snits på cellpackandet så kanske det går acceptabelt snabbt det också och det lär bevara skärmen bättre än att mosa ner den i en snabbpackningssäck. om det är lite småfuktigt vid flygning så kommer jag att packa den i snabbsäck i alla fall.
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Sv: slarvpelle ska bli ordningssam   slarvpelle ska bli ordningssam Emptytis apr 14, 2009 7:44 pm

Nej nu orkar jag fan inte vänta mera. vipern är fortfarande inte certifierad i den storleken jag vill ha och dessutom verkar det som viper2 är mer åt acrohållet än vad viper1 var och är sämre termikskärm. Det är inte vad jag är ute efter.

Så nu har jag en ny religion. Paramania Fusion. Det är världens bästa skärm det.

lite friflyghang med den: https://www.youtube.com/watch?v=pdbOzV6wa9g

maxfart på den skärmen är 65 km/h

intressant detalj, jag gjorde en inte helt lyckad start med den stora motorn och vulcanen vilket gör att jag numera flyger firebird grid med motor istället. saknas 3 linor på vulcanen.

antingen är vulcanen helt slut eller så är griden bättre än jag anat.

handlingen med griden är bättre. Rätt så stor skillnad faktiskt.
den har högre fart men trots det ligger jag på nästan identiskt motorvarv.

jädrans bra trasa.
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Färdigväntat!   slarvpelle ska bli ordningssam Emptyfre maj 08, 2009 8:34 pm

Nu är skärmen i karlstad.. inte hos mig för jag har inte fått nån avi ännu, men skärmen i sig lär vara här.
tog inte farligt lång tid.

Fast jag gjorde i och för sig en lite speciell beställning,

i första hand enligt det färgval jag ville ha, fanns inte det i lager så tog jag vilken som helst som fanns i lager, och fanns inte nått i lager så ville jag ha den skärm som gick snabbast att tillverka.
Till överst på sidan Gå ner
Stefan

Stefan


Antal inlägg : 133
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Gött!   slarvpelle ska bli ordningssam Emptyfre maj 08, 2009 10:24 pm

Alltid roligt med nya leksaker. Blir roligt att se den i luften. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Fusin hemma   slarvpelle ska bli ordningssam Emptytis maj 12, 2009 12:00 am

Ja det tycker jag också det ska bli Smile

Fick den idag!

Det var så ostadigt väder att jag valde att balansera den bara. Sammanfattning på det än så länge är att den är startvänlig. Ingen superskärm för markhantering men inte anmärkningsvärt dålig heller. relativt lättbalanserad. startar ganska enkelt i nollvind verkar det som.
en sak jag la märke till är att den inte frontar när man får den över huvudet. i alla fall inte lätt.

snart är det flygning rendeer
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Sv: slarvpelle ska bli ordningssam   slarvpelle ska bli ordningssam Emptylör maj 30, 2009 2:12 am

för att återknyta till tråden så kan jag säga att de där påsarna för att göra mig mera ordningsam fungerar.

det är ganska enkelt att använda dem. även bernt o niklas har dem visade det sig Smile

går rätt så fort att packa skärmen tycker jag och kanske räddar man leading edge något
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Sv: slarvpelle ska bli ordningssam   slarvpelle ska bli ordningssam Emptysön maj 31, 2009 1:14 pm

Såg i går förmiddag lördag en blå-gul skärm med motor över Karlstad. Var det du Johan??
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Sv: slarvpelle ska bli ordningssam   slarvpelle ska bli ordningssam Emptysön maj 31, 2009 11:29 pm

min ser ut så här:
http://www.flyparamania.com/images/stories/actiongt/actiongtflorida7.jpg

jag och samuel flög igår men det var på eftermiddagen och han har en grön skärm. hmm... inte har vi väl nån mer som flyger? (stefan har vit skärm)

idag blev det väldigt fint flyg, jag samuel och stefan flög vid flygplatsen och omkring.
termiskt upp till 200 meter ca (?) och sen helt lugnt ovan det.
jag filmade för en gångs skull och kunde också testa full reflex för första gången med styrhandtagen jag monterade igår.

full reflex är en konstig känsla må jag säga.. det känns egendomligt att inte styra utan låta skärmen få arbeta själv med autostabilisering.

och så har jag lärt mig idag att man inte ska starta med en trimmer satt på take off och en på full reflex. då blir det inslag!
Till överst på sidan Gå ner
JHemberg
Gäst




slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Sv: slarvpelle ska bli ordningssam   slarvpelle ska bli ordningssam Emptymån jun 01, 2009 1:54 pm

Hittade den du såg Bernt!

Det har tydligen varit någon utomsocknes och spanat på karlstad, som dessutom fastnade i nwt:
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Sv: slarvpelle ska bli ordningssam   slarvpelle ska bli ordningssam Emptymån jun 01, 2009 10:21 pm

Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





slarvpelle ska bli ordningssam Empty
InläggRubrik: Sv: slarvpelle ska bli ordningssam   slarvpelle ska bli ordningssam Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
slarvpelle ska bli ordningssam
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: