Hej alla,
jag har nu återvänt till fosterjorden efter två veckors familjesemester i Ystad. Vädret var ur flygsynpunkt en besvikelse. Jag fick ett fint flyg på Hammar första dagen (min namnsdag!), sedan var det ostlig vind i en vecka. Alla vet vad det betyder; Ravlunda.
Den berömda Ravlundaeffekten är en realitet, det kan jag intyga. Det blåser jättebra på alla andra ställen på ostkusten, men på Ravlunda är det lugnt. De skåningar jag pratat med hävdar att det beror påde stora sandmarker som ligger alldeles innanför hanget, där skapas varmluft, som på något sätt bromsar den sjöbris som annars gör sig gällande på hela Skånes östkust. Fan vet, men skit är det i alla fall. Snålhangade där några gånger i dryga 4 m/s, lärorikt men i längden trist, och jobbigt om man är flera som flyger. Det finns några störande träd mitt i hanget som aldrig skulle ha överlevt om det varit värmlänningar som haft hand om verksamheten...
Skåningarna säger att det är bättre på vintern, då finns ingen Ravlundaeffekt, tydligen.
I sydlig vind fick jag prova sydhanget vid Kåseberga, ett jättefint hang, flygbart för en sån som jag ända ner på 4 m/s. Fast då få man ju snåla lite med marginalerna till buskar och träd... Men topplanda gick även i den snålvinden, fast så snyggt blev det ju inte.
Sammantaget kan jag ju konstatera det som jag tjatat om länge nu: ett gott kusthang förlänger livet!
Gud bevare havsbrisen!
Per