Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt

HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Jag drar och flyger, häng på vettja

Gå ner 
+6
Hemberg
Per
Peter L
Niklas
Stefan
bernt
10 posters
Gå till sida : Föregående  1 ... 9 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Nästa
FörfattareMeddelande
bernt

bernt

Antal inlägg : 625

Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Empty
InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptyfre jan 07, 2011 2:29 am

XC skrev:
Klart ni ska dit! Blir säkert kalas och väldigt vackert!
Helt klart värt det! Själv har jag inga flyg prylar med mig
Du får låna mina grejer XC men de är här i stan. Jag jobbar förstås Sad(
Till överst på sidan Gå ner
Niisalk
Gäst

InläggRubrik: Tosseberg   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptyfre jan 07, 2011 11:12 am

Yr visar väst 3 m/s hela dagen typ, briefing visar nu 270 25knop på 600m fram till 14UTC, vilket är för mkt. Bilen är packad, jag åker och kollar. Det lär ju inte bli nedflyg i alla fall. Very Happy, Kasken fick göra en utryckning till Torsby med jobbet men tog med sig skärmen utifall. Vi får se. De blir som det blir, solen skiner ju i alla fall, och bullens finns ju medpackad.
Hemberg

Hemberg

Antal inlägg : 192

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptyfre jan 07, 2011 2:11 pm

gött hoppas ni får flyga
XC
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptyfre jan 07, 2011 7:41 pm

Tack Bernt! Lite långt denna gång Smile. Blev det något flyg?
När vi kom till Finnfallet var det minst 50 m kö för liftkort! Har aldrig sett något liknande där förrut. Kön sträckte sig längs hela resturangbyggnaden. Vi vände.
Det blev 9 km på längden och pulka i Rokkmakk.
Niiklas
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptysön jan 09, 2011 12:03 pm

Åkte skoter upp. Vackert utsikt och startbart. Rakt på berget. Låg molnbas. Molnen gick utav H-vete. Troligen olika skikt. Briefing 25knop/270. Åt bullens. Väntade till 13.30, då jag frös och gick ned. Halvvägs nere hade molnen bromsat in och briefing visade 20 knop. Så det hade nog gått flyga mellan 14.30 och 15.30, åkte skoter ned till bilen. En fin dag trots allt. Very Happy
XC
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptymån jan 10, 2011 2:12 am

Låter riktigt mysigt, Niklas. Man kan ha väldigt mycket sämre dagar än så sunny
Niilkas
Gäst

InläggRubrik: Metropolen Stöpa   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptymån jan 10, 2011 11:24 am

Ja, det var en fin dag. Fast bäst dag hade de 20-tal ungdomar som med snöskoter som liftanordning, hade arrangerat en snowracer-myspysdag. Det var fulla backen i glada och trevliga grabbar och tjejer som åkte snowracer på vägen som plogats upp med vallar till värsta rodelbanan. I matchen mellan Stureplans märkesväsk och brats-race och Stöpas 4-hjuling-snöskoter-snowracer-race och grillkorvdag, så vinner Stöpagänget med hästlängder. Total utklassning är vad det är. Här tar de vad de har och har kul med det. Så jäkla äkta!!! Very Happy
Peter L

Peter L

Antal inlägg : 626

InläggRubrik: Säsongstartmånaden februari   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptyfre jan 28, 2011 7:37 pm

ytr.no ger hopp om ett litet flygbart fönster alldeles innan snön faller på nytt och kanske i mängder under nästa veckoslut. Då är förhoppningsvis lämpliga startplatser här i Bohuslän snöfria...
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niisalk
Gäst

InläggRubrik: Branäs nästa torsdag?   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptytor feb 03, 2011 11:22 pm

Yr visar sol och 3m/s ost för Branäs nästa Torsdag. Har man tur så.....annars är det blank-is på Vänern nästa vecka. Som en spegel. Very Happy
XC
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptylör feb 05, 2011 1:33 am

Enligt wg så ser söndagen fin ut för Tosseflyg. Jag har skärmen med och inriktad på ett försök.
Nån annan med samma tankegångar?
bernt

bernt

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptylör feb 05, 2011 2:01 am

XC skrev:
Enligt wg så ser söndagen fin ut för Tosseflyg. Jag har skärmen med och inriktad på ett försök.
Nån annan med samma tankegångar?

Rädd för att det blir i starkaste laget men för fan, jag är på om det är möjligt. geek
niiiiik
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptylör feb 05, 2011 10:10 am

Enligt briefing nu 20 knop 280 grader på 600m, borde funkar gosse nu idag Lördag också. Sol och väst enligt yr.
niiiik
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptylör feb 05, 2011 10:13 am

Jävla telefon och autokorr What a Face
Niiisalk
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptylör feb 05, 2011 11:26 am

Jag och ArvikaAnders drar till Tosse. Räknar med att vara vid nedre grinden 11-11-30.

Häng på vettja

Finns på nallen. Very Happy
nik
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptylör feb 05, 2011 3:55 pm

Körde bil 1/3. Gick upp . 13.10 väst 2-3 m/s, krokade i båda skärmar, termik blåser fan, svajar i tallerna , avaktar
Niisalk
Gäst

InläggRubrik: Rapport Lördag   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptysön feb 06, 2011 11:35 am

Prognosen på YR visade 3-4m/s , Briefing visade 280/25 knop, vilket är för mkt för att det ska va roligt, men förhoppningen var att det skulle minska till 20 knop under em. Solen sken när vi kom till Tosseberg. Vackert. Vi körde bil 1/3 av vägen och gick resten, i lugnt tempo. Baggis. När vi kom till take off blåste det 2-3 m/s, startbart. Vi riggade i ordning. Kollade senaste briefinguppdateringen. Vinden hade enligt den ökat till 30 knop på 600m vilket absolut är för mkt. Samtidigt ökade vinden på berget till kraftig, tallarna vajade. Vi avaktade lite och när solen kom i moln, dog vinden igen. Gjorde oss i ordning igen för att ev ta av vid nästa molnskugga trots att det teoretiskt sett var mkt vind, men molnen såg bra ut och det var bra på start. Frågan var skulle vi lita på Briefing eller skulle vi tro att det gick flyga i lägra vind i luftskiktet över. Tanken var väl att går det bara starta, så går det alltid flyga fram eller bak eller upp och ned och om man höll söder skulle man lätt kunna undvika rotorn bakom berget och i värsta fall driva ut över fryken, så landningen bedömdes genomförbar. Men vinden blev starkare igen. Blåste rejält och när det kom en dipp på 15 sek orkade inte Anders hålla sig utan startade med fd "min Boomsport" numera hans, han svajade i väg i den nordvästliga vinden (290 grader) och drev sydost över trots att han flög västerut. Det gick inte penetrera vinden utan det var flyga snett baklänges som gällde. När han slutligen närmade sig marken vid den södra landningen sjönk han rakt ned. Ett skitflyg och visserligen en onödig risk, men bra hanterat av piloten. Bra träning för kommande xc-flyg:)

Jag kände dock att den resan han nu gjorde kan jag redan sedan förut och det fanns ingen belöning för mig att få jämfört med risken, så det var ingen ide att vänta på nästa vindminskning utan jag gick ned till bilen. Så blev det lite bullens korv, filosoferande och planering av flygsäsongen. Trevligt!

Kul att det är så många som har utrustning med xc-potential nu, hoppas på någon myspys distans i grupp till sommaren. Vi flög så i Mexico för många år sedan och det var väldigt roligt. Skulle vara kul om det gick få till här hemma. Very Happy
Niisalk
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptysön feb 06, 2011 11:39 am

Briefing visade 270/30 vid 8.00 och har nu minskat till 270/25. Alltså lite svagare än igår om man får tro. Kanske kan det minska ytterligare under dagen? Jag väger mellan skridskor/flyg/pimpla aborre.

Anders prata om snipan idag. Hur gör ni andra? Blir det Tosse?

Niiksla
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptysön feb 06, 2011 11:46 am

"eller skulle vi tro att det gick flyga i lägra vind i luftskiktet över.", skulle vara luftskiktet under så klart, jäkla jobbigt att skriva med telefon Laughing
bernt

bernt

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptysön feb 06, 2011 1:48 pm

Tack för bra rapport. För den fege, dvs mig, så låter det inte så himla kul att krabba baklänges längs Tosse väggar. Det diu säger om mys-pys i grupp låter trevligt men jag såg exempel på det i somras; 10 skärmar i luften, 3 drog österut på egna äventyr var för sig, ja, fanimig hundratals kilometer sunny
Hemberg

Hemberg

Antal inlägg : 192

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptysön feb 06, 2011 2:13 pm

10 skärmar, det måste vara rekord väl?

Kan vi inte göra som med bergsklättring, ni xc proffs drar oss amatörer med rep.
XChrister

Antal inlägg : 53

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptysön feb 06, 2011 6:08 pm

Jo, jag var allt där också. Fast senare. Såg sladdspåren på vägen av några som verkar ha varit där före mig...

Jag skrev här Klicka för att komma vidare
http://xc.walderik.se
bernt

bernt

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptysön feb 06, 2011 7:30 pm

XChrister skrev:
Jo, jag var allt där också. Fast senare. Såg sladdspåren på vägen av några som verkar ha varit där före mig...

Gött XChrister!!! Jag var lite orolig en stund för att du dragit på distans. Jag fick meddelande från findmeSpot att du flög men inte landat så jag tänkte, nu är han över Siljanskogen och lägger ribban för säsongen :-) bernt
Niisalk
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptysön feb 06, 2011 9:11 pm

Härligt Christer!

Fin dag här också, långfärdskridskor på helt ok is, pimplade aborre jäklar vilken fetingar på balans, brasa, bullens, kaffe, mer skridskor, mat och en redig av---ning:D
Niiisalk
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptymån feb 07, 2011 12:44 pm

......lite eftertanke Anders, nästa gång startar vi inte när briefing visar 30knop, det är inte värt det för att adrenalinet skall få flöda i några sekunder....vi ska flyga tills vi blir 80år och då har vi inte råd med de onödiga riskerna, det är riskfyllt nog ändå när man flyger termik....och det räcker med en krasch på 1000 flyg så är det över, så vi måste tänka säkerhet först, även om vi kan känna att det nog kan funka när vi står där...nog är inte nog...
Niisalk
Gäst

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Emptymån feb 07, 2011 12:50 pm

Bernt skrev:"Tack för bra rapport. För den fege, dvs mig, så låter det inte så himla kul att krabba baklänges längs Tosse väggar."

Det är inte fegt att avstå, det är klokt och det gör piloter med lång erfarenhet, som varit med när andra piloter mist livet, eller överlevt egna krascher. Det är sunt. Att lära sig av sina misstag. Eller ännu smartare är de som lär sig av andras misstag. Vi måste bromsa den där idiotjargongen, som jag tyvärr själv ofta bidrar med, så ingen blir skadad.
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Jag drar och flyger, häng på vettja   Jag drar och flyger, häng på vettja - Sida 16 Empty

Jag drar och flyger, häng på vettja
Till överst på sidan 
Sida 16 av 20Gå till sida : Föregående  1 ... 9 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Jag drar och flyger 2011 - häng på!
» Jag drar och flyger 2012 - Häng på vet ja!
» jag drar och flyger paramotor
» DUNDERÅSEN nordosthang
» Vem flyger i mitt revir?!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: