| Paramotor | |
|
|
|
Författare | Meddelande |
---|
bernt
Antal inlägg : 625 Join date : 09-03-15
| |
| |
Niikals Gäst
| Rubrik: Sv: Paramotor lör jan 29, 2011 11:17 am | |
| Helrätt Bernt,
Har du köpt den eller är den ännu på drömstadiet? Själv har jag projektförbud. Någon sa att man inte behöver förverkliga alla drömmar utan att man kan behålla dem som en trevlig fantasi. Det påminner mig om när vi var 13 år och stod i skogen och bläddrade i tidningar vi hittat. Skulle man ha nöjt sig där? Nä, jag får inte ihop det....
Så go for it:D
/Niklas |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Paramotor lör jan 29, 2011 12:00 pm | |
| - Niikals skrev:
- Helrätt Bernt,
Har du köpt den eller är den ännu på drömstadiet? Själv har jag projektförbud. Någon sa att man inte behöver förverkliga alla drömmar utan att man kan behålla dem som en trevlig fantasi. Det påminner mig om när vi var 13 år och stod i skogen och bläddrade i tidningar vi hittat. Skulle man ha nöjt sig där? Nä, jag får inte ihop det....
Så go for it:D
/Niklas Nej då, den finns i Skåne och kommer förmodligen till veckan. Vad var det för tidningar ni "hittat" | |
|
| |
Niisalk Gäst
| Rubrik: Sv: Paramotor lör jan 29, 2011 12:17 pm | |
| Fränt, jag kollade faktiskt på sådana på blocket för något år sedan fast en lite kortare modell, de var rätt dyra så det blev inget. Det var flygtidningar, förstås, dopamin i ren form, |
|
| |
Peter L
Antal inlägg : 626 Join date : 09-03-18 Ort : Stenungsund, i Bohuslän
| Rubrik: Sv: Paramotor lör jan 29, 2011 12:33 pm | |
| - Niikals skrev:
- Någon sa att man inte behöver förverkliga alla drömmar utan att man kan behålla dem som en trevlig fantasi. ...Nä, jag får inte ihop det....
Det var bara delvis rätt. Rätt är att det är viktigt att man har något att se fram emot, något ofullbordat. Har man inte längre något glädjande att se fram emot så är man illa ute. Man får undvika att ha bara en enda megadröm, ty om man sedan förverkligar den, är det risk för att känna mer eller mindre tomhet inombords efteråt. Ifjol har jag äntligen och något oväntat förverkligat en dröm som jag har haft sedan 1993, nämligen att förmå flyga iväg från mitt 65 meters hemmaberg mot lä. Ifjol hade jag förvisso höjden, men jag nöjde mig med att njuta av utsikten på Stenungsund. I år kommer jag förhoppningsvis iväg på riktigt, och så har jag ytterligare ett antal lovande projekt, så än finns det hopp om att livet leker för gamlingen här. | |
|
| |
Niisalk Gäst
| Rubrik: Sv: Paramotor lör jan 29, 2011 9:45 pm | |
| Nja, denna tomhet du beskriver som måste fyllas. Tror du att det gäller alla människor eller bara vissa? |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Paramotor tis feb 08, 2011 7:01 pm | |
| Äntligen är glädjemaskinen provkörd; både med och utan motor. Funkar perfekt för mina avsikter. Å fort går det; tog en tur runt Västerstrand och Klara och det går hur fort som helst. Var nog inte uppe i mer än 60 på grund av issörja, spår och glinnfläckar och annan trafik men det finns säkert lika mycket till. Tyvärr har jag ingen bild på karlssonpåtaket för när jag faktiskt bad en kvinna på cykelbanan att ta ett kort på mig så stirrade hon storögt, vände och halvsprang från platsen...som om jag blottat mig eller något sånt men det kanske var ett slags blottning. Nå, ge mig 30 minuter så är jag ute på fältet inkluderat omlastad nödis. He he | |
|
| |
Niiklas Gäst
| Rubrik: Sv: Paramotor tis feb 08, 2011 7:51 pm | |
| Hojta till när det bär av. Detta vill jag inte missa:D |
|
| |
XC Gäst
| Rubrik: Sv: Paramotor ons feb 09, 2011 4:27 pm | |
| Förlåt men jag hänger inte med...
Är glädjemaskinen motorvidundret? Har du kört den utan motor? Eller skulle det vara "rotor" alltså rotorblad? Vad hade du på fötterna? Gamla Blixten? För inte lågsniffade du runt klarakvarteren med skärmen? Har nog en viss förståelse för damen... |
|
| |
Stefan
Antal inlägg : 133 Join date : 09-03-15 Ort : Karlstad
| Rubrik: Sv: Paramotor sön feb 13, 2011 3:31 pm | |
| Gött att du fått tag på något som tar dig till fältet Då är det bara att hoppas på bra flygväder | |
|
| |
bernt
| |
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Paramotor sön feb 20, 2011 2:00 am | |
| Vad ska jag ha för soppablandning?? Är det 2%? Spelar det roll att det är minusgrader? | |
|
| |
Hemberg
Antal inlägg : 192 Join date : 09-03-15
| Rubrik: Sv: Paramotor sön feb 20, 2011 7:39 am | |
| Använd 1,6% olja Castrol TTS tvåtaktsolja och 0,4% injection cleaner (typ standard till bilar). Du hittar båda på mekonomen.
Jag gjorde så här till miniplanen:
använd en rostfri bägare för att mäta upp 1,6 dl olja och toppa upp med 0,4 deciliter injection cleaner. Häll i 10 liters tank, oljan rinner lätt. fyll upp tanken med 98 oktan bensin.
Nästa helg hänger jag på skulle jag tro, då kommer jag hem igen.
samma blanding sommar som vinter. Man kan om man vill byta ut tändstiftet under vintertid till ett som fungerar bättre för det. Jag gjorde det inte, tänk dock på att ha motorn igång när du sätter på dig grejerna för den kan bli svårstartad om den stannar igen. Startgas är praktiskt att ha med.
Senast ändrad av Hemberg den sön feb 20, 2011 7:43 am, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Hemberg
| Rubrik: Sv: Paramotor sön feb 20, 2011 7:40 am | |
| använd inte mer olja än rekommenderat för övrigt. det smörjer inte bättre då. effekten blir tvärt om du får beläggningar och koks i expansionskammaren vilket sänker effekten dramatiskt. | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Paramotor sön feb 20, 2011 12:43 pm | |
| Tack Johan. Men vad tusan är en expansionskammare? Jag trodde jag hade efterbrännkammare | |
|
| |
Hemberg
| Rubrik: Sv: Paramotor sön feb 20, 2011 1:36 pm | |
| avgaserna från en cylindern kommer ut i puffar, varje puff ger en chockvåg som går genom expansionskammaren, den är konstruerad för att stämma överens med varvtal och gasmängd. vågen reflekteras i kammaren och skjuter in gas tillbaka in i cylindern. på så vis kan effekten öka på motorn vid höga varv, det gör skillnad på flera hästkrafter.
pulsjet är liknande. tycker vi ska ha det istället uppe i skärmen | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Paramotor sön feb 27, 2011 12:48 am | |
| I morgen söndag tänker jag göra ett seriöst försök med motor. Är det bäst på gamla fältet eller ska man bege sig till Mariebergsviken?? | |
|
| |
Stefan
| Rubrik: Sv: Paramotor sön feb 27, 2011 2:43 am | |
| Skulle tro fältet är mer plogat så det är nog bättre. Kanske kommer ut och stångas mot vinden jag med, vi får se. Vilken tid satsar du på att flyga? | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Paramotor sön feb 27, 2011 12:14 pm | |
| - Stefan skrev:
- Skulle tro fältet är mer plogat så det är nog bättre.
Kanske kommer ut och stångas mot vinden jag med, vi får se. Vilken tid satsar du på att flyga? Efter lunch. Det ska ju bli finare och finare... Jag tar cykeln, vet du om grinden är öppen i norränden? | |
|
| |
Stefan
| Rubrik: Sv: Paramotor sön feb 27, 2011 1:48 pm | |
| Ja lite sol är ju aldrig fel. Den norra grinden är nog låst men med din nya cykel är det väll bara rolig att ta sig till södra grinden. | |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Paramotor sön feb 27, 2011 9:25 pm | |
| Jahapp, då har man varit i luften igen då :-) Fan va gött dä ä när turbopropen trycker te på fullgas. Gaaas. Höjd? Tja.. va ska man dra te mä. Hade ju inga instrument. Vill ju va fri liksom...men 150, 200 kanske. Det var ju lågt i tak. Centimeter alltså. Stor flopp som ni förstår. Än för lite vind, än för korta ben, än för långa benremmar så jag blev hängande ur armgropen. Och så glint. Jädrans vad halkigt det var. Allt var fel. Det enda som var ok var sällskapet. Tack för det Niklas och Röjtan. Kallt var det också när inte svetten rann. Men motorn startar ju så nånting var ju som det skulle. | |
|
| |
Hemberg
| Rubrik: Sv: Paramotor mån feb 28, 2011 7:37 am | |
| Jag hade druckit gammal sprit dagen innan så jag var lite sjuk. Den var inte bra, annars hade jag hängt på ut också. När blir nästa test? jag har en stig in pinne du kan få låna tillfälligt för att lättare sätta sig i selen. det är bara att knyta den på selen så länge. hade så på miniplanen.
| |
|
| |
Arvika a Gäst
| Rubrik: Sv: Paramotor mån feb 28, 2011 10:25 am | |
| Jag tänkte nog flyga i Arvika i dag om det är någon som har vägarna hitåt. Skulle tro att det är fint att flyga hela dagen här |
|
| |
bernt
| Rubrik: Sv: Paramotor mån feb 28, 2011 12:17 pm | |
| - Hemberg skrev:
- ...jag har en stig in pinne du kan få låna...
Tack för det Johan. Jag är redan inne på lite produktutveckling. Den här veckan lär det inte bli för mig, trodde jag var ledig en dag men det är nästa vecka. | |
|
| |
Peter L
Antal inlägg : 626 Join date : 09-03-18 Ort : Stenungsund, i Bohuslän
| Rubrik: En solig måndag mån feb 28, 2011 5:37 pm | |
| - Stefan skrev:
- Ja lite sol är ju aldrig fel.
Det är avundsvärt solsken i skrivande stund i norra Värmland. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Paramotor | |