Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 U-Turn obession II

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

U-Turn obession II Empty
InläggRubrik: U-Turn obession II   U-Turn obession II Emptylör maj 16, 2009 11:07 pm

The OBSESSION II achieves with standard harness a glide ratio above 9, with aerodynamical optimized harness even above 9,5.

Det är helvetes bra prestanda för en 1-2 det. skulle jag köpa skärm idag (för friflyg) så hade den variit en het kandidat.
Till överst på sidan Gå ner
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

U-Turn obession II Empty
InläggRubrik: Skulle också vilja ha en   U-Turn obession II Emptysön maj 17, 2009 7:39 pm

Och tänk om den fanns i lättviktsutförande, jäklar vilken fin rese/allroundskärm det skulle va tillsammans med en dito lättviktsele. Altirando XP eller varför inte Woodeys X-alps Wannebee-sele med airbag. Fast 1-2 or ju så dyra. Mkt billigare att köpa beggade 2-3 or eller varför inte gratis osäljbara compskärmar, jasså Rolling Eyes det fanns en anledning till att de var gratis?! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

U-Turn obession II Empty
InläggRubrik: Obsession hit och dit   U-Turn obession II Emptysön maj 17, 2009 9:21 pm

Jag kollade DHV-testresultatet när den ursprungliga Obsession kom. Om jag minns rätt, så var det nåt med startegenskaperna som fick mig att välja bort den. Kanske också vikten? I alla fall så valde jag med tanke på vissa startplatser en skärm som skulle vara lättare att bära och lättare att dra upp än min Arcus,
och jag är fortfarande nöjd med min Atis 2. Å andra sidan så hade inte så mycket glidet som toppfarten av Obsession lockat mig.
För övrigt hade jag redan när jag läst Hembergs inlägg funderat på att skriva att det här saknas en länk passande till detta ämne, och nu gör jag det.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

U-Turn obession II Empty
InläggRubrik: Sv: U-Turn obession II   U-Turn obession II Emptysön maj 17, 2009 11:38 pm

Vad hade du för skärm när du satte personbästa med sju-åtta bomuppdragningar på Myggenäs på Tjörn i tisdags, Peter??? Jag har under de två senaste åren sett otaliga starter med Obsession och tycker att det ser bra ut. Kunde kanske vara något för dig geek
Till överst på sidan Gå ner
Carl
Gäst




U-Turn obession II Empty
InläggRubrik: Obsession   U-Turn obession II Emptymån maj 18, 2009 6:16 pm

Ja endel säger att Obsession kan vara svårstartad, själv tror jag dessa personer behöver gå ut och träna sina inviduella egenskaper istället. Jag är kanon nöjd med Obsession både vid start och landning men speciellt i luften. Men jag flyger i filosofin om att man inte ska förlita sig för mycket på prestanda utan på sig själv och utvecklas på ett inviduellt plan.

Obsession:

Har två A-remmar per paket så beroende på hur mycket vind det är kan man välja om man ska använda två eller fyra av dessa. När man väl drar upp skärmen är den möjligtvis segast ibörjan men när den kommer upp 1-1½ meter i luften anser jag att den, tvärt om, kommer upp snabbt och man får vara berred på bromsarna. När det gäller framåt start i 0-vind har jag aldrig haft några problem, det är bara att lägga benen på ryggen.

Eftersom det är min andra skärm i serien så har jag inte så mycket att jämföra med förutom en 10 år gammal Arcus. Men som jag ser det och som den har beskrivits så är det en dynamisk, lätt styrd men samtidigt säker skärm pga av dess säkerhetssystem. Skärmen driftar ganska mycket mot termikblåsorna och man kan på så sätt finna termiken ganska lätt när man väl är införståd i detta fenomen. Väl i blåsan eller vid skarpare svängningar inser man Obsessions dynamik och varför den ligger närmare 2:a än 1:a i 1-2 klassen. Styrningen är väldigt precis de första centimetrarna och man kan svänga snålt utan att den skär.

Om man väl har en blåsa med drag i är det bara att hänga i selen och bromsa lite mer och försöka centrera blåsan och jag känner mig väldigt trygg med det. Däremot skär den ganska mycket om man inte är i stig när man bromsar ltie kraftigare. Sällan inslag i termiken vid skarpare svängningar. Enda nackdelen än så länge som jag kan komma på är att farsgubben Bernt alltid glider snabbare än mig No hehe

Säkerhetssystemet:

Så som jag har förstått det så är skärmen byggd så att om ett inslag inträffar på t.ex. Höger sida av skärmen så "snor" den delen luft från skärmens vänstra vingsida och jämnar ut trycket i skärmen och förhindrar på så sätt grövre incidenter.

Nackdelar: Efter ett inslag får man ofta ett påföljds inslag på motsatt sida. Jag hade ett par incidenter med skärmen i början innan jag lärde mig hur skärmen fungerade och det visar att det är en skarp skärm som därför kompletterats med detta säkerhetssystem. Men jag vet inte om det berodde på att jag utnyttjade säkerhetssytemet fel eller om jag helt enkelt inte kunde flyga skärmen. Det berodde kanske varken på mig eller skärmen.

Landning:

Fungerar hur bra som helst, man kan lätt landa på mindre ytor genom att den är lättstyrd och precis.
Jag har provat att pumpa till lite de senaste gångerna för att få en "wagga" innan landning och skärmen dyker underbart och man kan bromsa in och få ett härligt glid längs marken.

Det är så jag ser på skärmen och den passar min flygstil väldigt bra. Pga. av att jag har fått stor respekt för den här sportens krafter så har jag inte testat att se vad Obsessions dynamik verkligen går för till exempel genom spiral eller wingovers eller liknande men jag är helt säker på att den har mycket mer att ge än det jag hittills sett.

Det vore väldigt kul att testflyga Obession 2:an och se vad det är för skillnader.

U-Turn obession II Obs
U-Turn obession II Disy
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

U-Turn obession II Empty
InläggRubrik: .   U-Turn obession II Emptymån maj 18, 2009 11:19 pm

Carl skrev:
Ja endel säger att Obsession kan vara svårstartad, själv tror jag dessa personer behöver gå ut och träna sina inviduella egenskaper istället.
Det som jag åberopade var DHV-testen, och jag har skäl att tro, att dessa personer som är testflyger skärmar åt DHV är individuellt nöjaktigt tränade.
Jag tror dock också, att man kan lära sig och anpassa sig sig till de startegenskaperna som olika skärmar har.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Carl
Gäst




U-Turn obession II Empty
InläggRubrik: Sv: U-Turn obession II   U-Turn obession II Emptytis jun 02, 2009 8:58 pm

Jo, fast man kan ju fundera över på om man som Testpilot recenserar en skärm efter Elit-flygare eller gamla gubbar Smile.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

U-Turn obession II Empty
InläggRubrik: Fåfängt funderande   U-Turn obession II Emptytor jun 04, 2009 11:23 pm

Carl skrev:
Jo, fast man kan ju fundera över på om man som Testpilot recenserar en skärm efter Elit-flygare eller gamla gubbar Smile.

Som DHV-testpilot är man elitflygare, och man testar enligt den klassningen som tillverkaren vill ha för den skärm som skall testas, så det är inget att fundera över.
Däremot kan "man" ju fundera över tillverkarens målgrupp om man så vill...

En anmärkning som "Bleibt hinten hängen" i DHV-testprotokollet betyder, att skärmen har en benägenhet att inte självmant stiga hela vägen utan stanna upp innan den är över piloten.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

U-Turn obession II Empty
InläggRubrik: Obsession   U-Turn obession II Emptytor jun 04, 2009 11:32 pm

Även om en eller annan Obsession-ägare eller sponsor kan känna sig förnärmade, så skriver jag det jag skriver på goda grunder.
Av Uturn reklamen som någon Chilenare har klistrat in på http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=24863&highlight=obsession at döma, så verkar i alla fall Uturn själv ha insett lämpligheten av en förbättring, detta enligt:
Altogether the OBSESSION is now a bit easier to start.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Carl
Gäst




U-Turn obession II Empty
InläggRubrik: Sv: U-Turn obession II   U-Turn obession II Emptyfre jun 05, 2009 10:59 pm

Hehe Peter, förnärmad vet jag väll inte... Vad jag menar är att du kanske inte ska ta allt så bokstavligt, varken från mig eller det du läser på forum och att skicklighet och prestanda går hand i hand.
Alla skärmar är olika beroende på vilka de jämförs med och Obsession må hända vara svårstartad för normen personer, som kanske inte har start som bästa sida inom Paragliding.
Därför uttryckte jag mig som jag gjorde; att man kanske borde balansera mer, inklusive mig själv, cyclops så jag kanske kan välja en skärm som har sämre startegenskaper men som kanske har bättre prestanda på annat sätt.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

U-Turn obession II Empty
InläggRubrik: From paraglidingforum - image experiment without comment   U-Turn obession II Emptymån jun 29, 2009 10:55 pm

U-Turn obession II Download
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Sponsored content





U-Turn obession II Empty
InläggRubrik: Sv: U-Turn obession II   U-Turn obession II Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
U-Turn obession II
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» U-turn Passion, EN-C AR=6,85!!!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: