Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 D

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

D Empty
InläggRubrik: D   D Emptyons apr 06, 2011 7:25 pm

Är lydig och skriver i ny tråd angående gopro kameran.

ja det stämmer att den bara hade 30/60 fps tidigare men efter nya firmwaren så klarar den 25/50 också. den har blivit lättare att använda också och lite andra tillbehör finns. utgången till tv från den är också valfri mellan pal/ntsc ifall man vill koppla den direkt till den.

Personligen föredrar jag 30/60 fps då materialet i princip uteslutande används på datorn. Youtube har/hade kodning för ntsc nämligen så att det blev ryckligt med 50 fps. TV apparaterna numera är ju ändå dataskärmar så för den delen spelar det inte någon roll heller.

Såvida man inte ska klämma in lite snuttar i något lokalt nyhetsprogram då blir det bättre med 50 fps Smile

Jag råkade av ren slump köpa en bra videokamera. Innan jag drog iväg till spritön så köpte jag en vanlig liten digitalkamera, en Canon ixus 200 IS http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/digital_camera/ixus/Digital_IXUS_200_IS/ och den är makalöst duktig på hd video (720p). Dessutom har den något som jag också upptäckte av ren slump. CCD sensor istället för CMOS.
Det är fina grejer det. Det gör nämligen att man kan stabilisera bilden i efterhand i redigeringsprogram och det ser lugnt och stadigt ut. Gör man det med CMOS kameror (vilket nästan alla använder nu för tiden, även dyra) så blir bilden som gele.
Dock är den inte alls så praktisk som gopron då den är begränsad till att spela in i 10 minuter i taget och är inte lika tålig osv.

Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

D Empty
InläggRubrik: Sv: D   D Emptyons apr 06, 2011 7:35 pm

råkade förresten se klippet på http://driftinnovation.com/ det där är ett ganska tydligt exempel på hur rolling shutter blir. rolling shutter innebär att bilden scannas av från ovansidan till nedersidan, linje för linje. det gör att man får lite knasiga effekter som med propellern. planet blir lite gungigt också ibland. gopron blir likadan.
ccd scannar en hel bildruta i taget.

Men men, egentligen är det väl skitsamma för lite nöjesfilmning
Till överst på sidan Gå ner
Niisalk
Gäst




D Empty
InläggRubrik: Sv: D   D Emptyons apr 06, 2011 7:48 pm

Tack för att du redde ut begreppen. Mkt grejer blir de. Shocked
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

D Empty
InläggRubrik: Sv: D   D Emptytor apr 07, 2011 1:32 am

Bra med ny tråd Johan.

Interferens kallas det. Europeiska palsystemet vandrar sina 625 (576 för bilden, övriga 49 är för text mm.) linjer uppifrån och ner och hoppar varannan. Och 25 fps. Det ger tex en propeller interferens dvs sekvens som ligger nära 25/sek, eller vagnshjul med ekrar den optiska hallucinationen att hjulet rullar bakåt, (vildavestern-filmer, kulsprutor med spårljusammunition där kulorna backar). Gasar du på propellern så att varvet blir hörger så ser det bra ut. Gasa mer!

>>nya firmwaren så klarar den 25/50 också>>
Mycket intressant. Utveckla detta och ge mig råd!!
Amerikanska NTSC med 60 mhz och 30 fps fabricerar så klar kameror med 30 och 60 fps. Men vad hjälper det mig med 60fps? För mig blir skillnaden att jag spelar in dubbelt så många rutor per sekund (ultra rapid) men har fortfrande kvar problemet med "hackande skiva".

bernt
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

D Empty
InläggRubrik: Sv: D   D Emptytor apr 07, 2011 7:15 pm

just att propellern får så konstig form på det där videoklippet beror på rolling shutter, samma om man filmar ut genom ett fönster så lutar hela världen. mobilkamerar har jättetydlig sån effekt. panorera fram och tillbaka så gungar miljön. skitteknik som inom något år är borta då det blir slutarlösa kameror och global shutter o allt det där. att vi har rolling shutter på grejerna idag är pga av att det är en billig genväg till hd filmning. jag har inte hittat en enda videokamera som har full hd och ccd såvida man inte betalar 60000 kr

24/25 fps gör att det blir filmeffekt och saker rör sig inte jättemjukt, 50+ tycks vara nödvändigt för att få helt flyt i filmen. o andra sidan kan filmeffekten vara just det man vill ha.

När man spelar upp film på dator så spelas det upp i den frekvens som det var inspelat i. Datorskärmen har normalt sett uppdateringsfrekvens på 60 Hz så en film i 30 eller 60 fps blir bra där.

så spelar du upp en 60 fps film så blir det 60 fps på skärmen. spelar du upp 30 fps så spelas det upp i det.

En datorskärm skiljer sig mot tv då den inte använder interlace. tv material på dator blir inte bra såvida man inte använder deinterlacefilter. kör man dvd på datorn så används filter och det sänker kvalitén speciellt i rörliga scener. används det inte får man såna här artifakter http://justsayyes.wordpress.com/2007/06/28/demonstration-of-an-interlaced-video-and-deinterlaced-video/

samma när man redigerar så måste det pillas om mellan progressiv och interlace.

Klart bäst är att ha progressiv scan då varje bildruta tas i ett svep och inte i två fält. man ska alltså inte ha en kamera med 1080i utan 1080p

Alla äldre videokameror filmar med interlace så gott som alla kameror numera har progressiv scan. (progressiv går att använda i interlace miljö utan problem)

Kopplar man in en plattv till datorn så beter den sig som en vanlig datormonitor.

Jag vet inte hur det är med digitalsändningar om det använder interlaced eller hur det är med hd sändningar men jag vet blu ray använder progressiv t.ex och interlaced är nått man helst inte vill ha. det var en duglig teknisk lösning för längesedan då det inte gick att överföra hur mycket info som helst på den våglängden vi har.

Eller kortfattat, min poäng är att såvida det inte ska ut på rikssändning i tvmiljö så är det lämpligare att ha det i 30/60 i progressivt format då alla grejer man har hemma tar det fint och bättre än med interlaced.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

D Empty
InläggRubrik: Sv: D   D Emptytor apr 07, 2011 9:01 pm

Tack Johan. jag har tydligen inte alla grejerna hemma för här hackar det i båd dator och tv.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

D Empty
InläggRubrik: Hemma hos Bernt och kanske även Niklas   D Emptyfre apr 08, 2011 2:55 am

bernt skrev:
Tack Johan. jag har tydligen inte alla grejerna hemma för här hackar det i båd dator och tv.
Skaffa äntligen en mediaspelare som WD TV, den kostar bara tusen spänn och orkar spela upp en videofil i fullHD, den kan skicka en "HD ready" signal till teveapparaten, om du inte har en teve som kan visa fullHD.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

D Empty
InläggRubrik: Sv: D   D Emptyfre apr 08, 2011 8:30 am

Håller med, mediaspelarna är bra.
Till överst på sidan Gå ner
Niisalk
Gäst




D Empty
InläggRubrik: Sv: D   D Emptyfre apr 08, 2011 9:26 am

Instämmer, jag köpte också en efter förslag från Peter. Väldigt bra.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

D Empty
InläggRubrik: WD TV   D Emptyfre apr 08, 2011 1:24 pm

Suprebilligt nu:
http://www.dustinhome.se/pd_5010364823.aspx?csref=Keybroker_Google_Adwords__RTA__
Jag köper kanske en till.


P.S.: Å andra sidan gör jag kanske först en firmware update nästa vecka när det är skitväder:
http://www.wdc.com/en/products/wdtv/
Nu får jag förbereda morgondagens flygning Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

D Empty
InläggRubrik: Sv: D   D Emptyfre apr 08, 2011 7:28 pm

Peter L skrev:
Nu får jag förbereda morgondagens flygning Smile

blir det Ålleberg i morgen lördag Peter?
Till överst på sidan Gå ner
Niiisalk
Gäst




D Empty
InläggRubrik: Sv: D   D Emptyfre apr 08, 2011 7:36 pm

....eller Lökken?
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

D Empty
InläggRubrik: Sv: D   D Emptyfre apr 08, 2011 7:55 pm

Nej och nej.
Jag har varit i STockholm några dagar, så jag håller mig nog hemma i morron.
Det blir nog åtskilliga som satsar på Ålleberg i morgon, och det kan ge utdelning, om inte vinden blir för mycket från höger.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Sponsored content





D Empty
InläggRubrik: Sv: D   D Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
D
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: