Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Olyckor och ickeromantisering av sporten

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Anders
Gäst




Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Olyckor och ickeromantisering av sporten   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptysön apr 26, 2009 5:33 pm

Hej Flyhelix.

Jag är en rättålders man i 30åren som funderar på att ta tag i en utbildning (äntligen).
Jag finner sidan oerhört givande men vore det inte bra om ni då och då tar upp dödsfall/olyckor osv.
Kanske i formatet video om ni har tillgång till det.

Jag vet att det låter absurd och jag kanske har letat dåligt i arkiven men för oss nybörjare är det
viktigt att inse farorna innan vi ger oss in i matchen.
Vad tror ni veteraner?



Än en gång, tack alla gliders för en fin sida.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Sv: Olyckor och ickeromantisering av sporten   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptysön apr 26, 2009 6:02 pm

Anders skrev:
Hej Flyhelix.

Jag är en rättålders man i 30åren som funderar på att ta tag i en utbildning (äntligen).
Jag finner sidan oerhört givande men vore det inte bra om ni då och då tar upp dödsfall/olyckor osv.
Kanske i formatet video om ni har tillgång till det.

Jag vet att det låter absurd och jag kanske har letat dåligt i arkiven men för oss nybörjare är det
viktigt att inse farorna innan vi ger oss in i matchen.
Vad tror ni veteraner?

Än en gång, tack alla gliders för en fin sida.

Hej Anders.
Det händer att vi har det du frågar efter men det är när orsaken till olyckan är känd, och att man därför kan lära sig något av den, som vi lägger ut det. Du kan hitta många snuttar på Youtube men där får du sällan förklaringen till varför olyckor sker, och jag tror att du snarare blir skrämd och avog till sporten, än tar till dig kunskapen om varför olyckorna sker. Mitt råd är: gå en utbildning, där får du (skall du få) reda på "farorna innan vi ger oss in i matchen". En bra instruktör kan mycket bättre förklara riskerna än jag och Youtube
Men tack för frågan/påpekandet. Den kan alltid vara värd att diskutera.
Kul att du kollar sidan.
bernt
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Bäst på flera sätt   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptymån apr 27, 2009 8:26 pm

Denna undergrupp på Paraglidingforum,"Safety and PG related incidents and accidents".
http://www.paraglidingforum.com/viewforum.php?f=4
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
anderse

anderse


Antal inlägg : 5
Join date : 09-04-29

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Sv: Olyckor och ickeromantisering av sporten   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptyons apr 29, 2009 1:15 pm

Skärmflygning är en högrisksport. affraid
Risken kan minskas av gott omdöme, god kunskap och bra minne.
En o-knäppt benrem eller ett stort inslag kan betyda katastrof.
Som med all farlig verksamhet så minskar riskerna, om man vet att det är farligt.
Exakt hur farlig sporten är vet tyvärr ingen riktigt säkert bl.a pga att det inte finns någon
tillförlitlig statistik på olyckor och flygtid, men har man varit i "branchen" några år så känner man
alltid någon som förolyckats eller skadats allvarligt, trots att det inte finns särskilt många skärmflygare i Sverige.
Har dock aldrig hört en instruktör informera sina elever om att skärmflygning är en högrisksport, men väljer man en säker
vinge och flyger under säkra förhållanden med gott omdömme så är det ganska säkert, tycker jag.
Dett är mina personliga åsikter som grundar sej på erfarenheter av olika flygverksamheter sedan 1974 och skärmflygning
sedan 1994.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: anderse   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptyons apr 29, 2009 4:00 pm

anderse skrev:

Har dock aldrig hört en instruktör informera sina elever om att skärmflygning är en högrisksport, men väljer man en säker
vinge och flyger under säkra förhållanden med gott omdömme så är det ganska säkert, tycker jag.
Dett är mina personliga åsikter som grundar sej på erfarenheter av olika flygverksamheter sedan 1974 och skärmflygning
sedan 1994.
Jag instämmer med anderse - men undrar vad "e" står för och i vilken landsända "anderse" hör hemma.
Gåtans lösning är kanske av allmänt intresse, därför undrar jag offentligt. I väntan på den så får jag gissa Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
anderse

anderse


Antal inlägg : 5
Join date : 09-04-29

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Sv: Olyckor och ickeromantisering av sporten   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptyons apr 29, 2009 6:44 pm

anderse = Anders Eklind
Flyger allra helst termik på plattlandet någonstans i Mälardalen.
Ibland blir det lite hang eller marknära lek i backarnas eldorado Sthlm.
I helgen hoppas vi på att få flyga från Tärna utanför Sala.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Sv: Olyckor och ickeromantisering av sporten   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptyons apr 29, 2009 7:12 pm

Håller med dig Anders i nästan allt du säger. Generellt även det du säger om instruktörerna men det finns faktiskt seriösa även i det skrået även om de kanske är få. Vad kan vi göra åt det tycker du?
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Sv: Olyckor och ickeromantisering av sporten   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptyons apr 29, 2009 8:25 pm

bernt skrev:
Vad kan vi göra åt det tycker du?
Det gläder mig att jag hade gissat rätt och att du har hittat hit, Anders!
Bernt, jag tror inte att det finns några patentlösningar. Det bästa som man kan hoppas på är att man slår sig lagom mycket för att få en minnesbeta, men inte totalt fördärvat.
Dels vore det för mycket begärt av instruktörer att skrämma upp skärmflygaspiranterna genom att få den att inse hela spännvidden av sätt att fördärva sig, och dels begriper man som novis skrämmande lite. Det kan nog majoriteten av dem som varit med ett tag och samlat en del erfarenheter både genom egna missöden och andras som man har fått kännedom om under årens lopp hålla med om.
Man får försöka göra framsteg men också försöka att inte förivra sig, och om man förivrar sig får man hoppas att man alltså bara får en skada som läker så småningom och inte leder till invalidisering eller döden...
Även innan spiralen hade lett till dödligt nedslag, så skulle jag ha aldrig ha kunnat hålla med om, att det är lämpligt att en svensk instruktör skicka iväg en elev/novis till att utföra en spiral...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
anderse

anderse


Antal inlägg : 5
Join date : 09-04-29

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Sv: Olyckor och ickeromantisering av sporten   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptyons apr 29, 2009 10:28 pm

Instruktören är den som ger eleven en presentation och de första stegen i utbildningen som skärmflygare.
Utvecklas och vidareutbildas till en säker pilot, gör man sedan bäst på flygställen tillsammans med sina polare och klubbkamrater.
Så det bästa sättet att få säkra piloter är att utveckla klubbarnas mentorskap och vara vaksam på personer som hamnar utanför denna gemenskap.
Att hålla efter, utreda och verkställa diciplinåtgärder mot instruktörer som inte håller måttet är inget som vi (SSFF) ska syssla med, det är något för luftis eller möjligen en komité bestående av erfarna piloter från olika dicipliner tillsamans med luftis.
Tycker jag.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Börja i vaggan   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptyons apr 29, 2009 10:38 pm

Jag tycker att vi måste börja i vaggan. Och vaggan är grundutbildningen dvs instruktörens ansvar. I Värmland har vi länge menat/velat att fortbildningen eller del av den ska ligga på klubbarna och jag tror fortfarande att det är med flygkompisar på berget eller vinschfältet man lär dig mest.

Apropå det där om att "lära sig av mistag" Peter, så var det någon som sa följande;
Den dumme lär sig aldrig av sina misstag,
Den kloke lär sig va sina misstag och
Den smarte lär sig av andras misstag...hmf Shocked
Till överst på sidan Gå ner
anderse

anderse


Antal inlägg : 5
Join date : 09-04-29

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Sv: Olyckor och ickeromantisering av sporten   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptyons apr 29, 2009 10:59 pm

Då tycker vi lika då, både i Värmland och Stockholm.
Synd bara att det inte var fler som protesterade, när det licens och utbildningssystem som nu råder
skulle genomföras.
Till överst på sidan Gå ner
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Licenssystem BCL Värmland:)   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptyons apr 29, 2009 11:21 pm

Idag har jag inviterat en ny kille i sporten. Vi tränade balansering på fotbollsplan i två timmar och mot slutet hade han fattat grejen och började kunna samordna alla rörelser. Det såg riktigt bra ut. Kul. Vi ska träna några gånger till och sen följa upp med ett tandemflyg. När jag gick min kurs får många år sedan kunde jag inte ens balansera efter genomförd kurs.
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Sv: Olyckor och ickeromantisering av sporten   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptyons apr 29, 2009 11:51 pm

När jag tänker efter så är jag mycket tacksam för den utbildning vi fick första gången vi var iväg till Åre. Det var 2000 och vi hade Tibbe som lärare. Tror det var första omgången han hade, hur som helst gjorde han ett strålande arbete och talade både om säkerhet och hade en hel del roliga flyghistorier på lager. Vädret var helt genomruttet och det blev några backglidningar o lite balansering, några riktiga flyg var det inte tal på i blötan. När kursveckan var slut var det många som ändå var jätteinspirerade och tända på skärmflyg.

Balansering det lärde vi oss här hemma sen tack vare att bernt lånade ut grejer till mig o Björn och Oskarsson. Så vi hann träna upp oss ordentligt inför nästa resa till åre där vi fick till några flyg till och sedan fick det bli ännu en resa innan väl licensen var klar.

Dyrt blev det med resandet, men trevligt och det var nog bra att blanda lite hemmaträning och kursträning.

för övrigt så hade vi viktigt möte idag på jobbet men de hade satt mig vid datorn som styrde projektorn. Skärmflygfilmer i hd från youtube görs sig bra på projektor. Några intresserade så de åker på balansering när tillfälle ges.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Teori och praktik   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptytor apr 30, 2009 12:19 am

bernt skrev:

Apropå det där om att "lära sig av mistag" Peter, så var det någon som sa följande;
Den dumme lär sig aldrig av sina misstag,
Den kloke lär sig va sina misstag och
Den smarte lär sig av andras misstag...hmf Shocked

Jag vidhåller att det kan vara optimalt att i lagom takt s.a.s. stegra de skrämmande upplevelserna, d.v.s. i sådan takt att man kan hänga med och utvecklas.
Det är en väldig skillnad mellan att sitta inne och höra eller läsa om att halva vingen slår in o.s.v. och att sitta i förment lugn och ro i selen i luften och sedan slår halva vingen in, och därmed blir det också en väldig skillnad i inlärningseffekt vill jag påstå...
Att t.ex. se någon annan tappa herraväldet över skärmen och bli draggad och att själv vara den som tappar herraväldet över skärmen på marken är också ganska olika erfarenheter... Wink

Jag hade under rätt så lång tid grunnat på en artikel som var ett så stort projekt att det inte har förverkligats än. Den hade jag tänkt att ge rubriken "Riskmedvetenhet är en nödvändighet", ty nog är det så.

Hemberg skrev för övrigt "Skärmflygfilmer i hd från youtube görs sig bra på projektor." Hi-def och Youtube är som man säger på engelska "a contradiction in terms"...
Däremot kan man med fog påstå, att "Loeskows skärmflygfilmer i 720p (och/eller XGA-, beroende på projektorn) upplösning gör sig bra på projektionsduk" http://tivoli.mine.nu/peterl/
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Instruktiva videos om olyckor och missöden på youtube   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptytor apr 30, 2009 12:31 am

Anders skrev:

Jag vet att det låter absurd och jag kanske har letat dåligt i arkiven men för oss nybörjare är det
viktigt att inse farorna innan vi ger oss in i matchen.

Nå, Anders, har du letat i paraglidingforums avdelning för säkerhet och olyckor sedan ovanstående skrevs???
Om det som garanterat är så bra/värdefullt verkar för mastigt, så klicka åtminstone på några länkar till youtube videos som finns där, sedan kan du gå vidare till andra youtube videos om skärmflygolyckor, -missöden och incidenter. Visserligen med dålig skärpa, men de är ändå bra att ha som tankeställare.

För att återgå till "instruktörsbiten" en konkret fråga: Har någon här någonsin under sin utbildning haft en instruktör som visade videos av förfärande olyckor och felhandlingar för sina elever, åtföljda av oförglömliga instruktioner???
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niklas




Antal inlägg : 128
Join date : 09-03-15

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: "För att återgå till "instruktörsbiten" en konkret fråga: Har någon här någonsin under sin utbildning haft en instruktör som visade videos av förfärande olyckor och felhandlingar för sina elever, åtföljda av oförglömliga instruktioner???&qu   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptytor apr 30, 2009 7:21 am

Ja jag fick se film på min kurs. Det höll på att skrämma skiten ur mej. Jag är väldigt glad att jag genomförde kursen ändå.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Sv: Olyckor och ickeromantisering av sporten   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptytor apr 30, 2009 11:16 am

Det var ju bra att det inte sticks under stol med på vilket sätt det kan gå galet(till skillnad mot det diffusa "man kan störta"), åtminstone inte av de som instruerade dig. Vem eller vilka var det, Niklas?
I forntiden, som jag kommer ifrån, så stod nån i slutet på skidbacken och höll en "signalskiva" i varje hand, där eleven under flygning skulle läsa av och översätta i handling vad som skulle göras med bromshandtagen.
Jag fortsätter att instämma med AndersE, att det bästa man före start och under flygningkan göra, är att vara medveten om, att det gäller en aktivitet med många risker.
Försöker man nästan hela tiden att komma underfund med vilka risker som kan vara aktuella just för stunden, så är man mentalt förberedd och kan reagera snabbt. Det behöver inte på minsta sätt förta de härliga upplevelser som fritt flygande möjliggör.

Den här tråden motiverar mig att (när regntiden börjar) starta en diskussion på paraglidingforum med rubriken "There are no new accidents!"
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
anderse

anderse


Antal inlägg : 5
Join date : 09-04-29

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Sv: Olyckor och ickeromantisering av sporten   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptytor apr 30, 2009 5:17 pm

Jag kommer ofta att tänka på vad våran slöjdmaje sa i sådana hät sammanhang.
Vi gick i typ 5:an och fick inte använda bandsågen själva och när vi frågade varför han fick köra den och inte vi
så sa han:
Jag vet hur farlig den är, så därför är den inte lika farlig för mej Smile
Ett visdomsord om något.
Trevlig Valborg på er och så får vi hoppas att vi flyttar ned Skärmflygsveriges baksida en smula i SD den här helgen sunny
Till överst på sidan Gå ner
Nicke Pi
Gäst




Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Så snabbt kan det gå   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptytis aug 18, 2009 10:05 am

Sist vi var på Tosse var det mkt Nord i grundvinden även om termiken vred upp och gjorde det startbart. Labil luftmassa och skiktad luft. Pilotens skärm såg ut så här i luften, fast värre. Inget fel på skärmen eller piloten. Men det var väldigt vingligt i luften. När skärmen vred och torderade som en slemmig korv, var jag rädd det skulle bli så här och jag andades ut när Piloten landade. Piloten=Stefan:-).
Till överst på sidan Gå ner
Nicke Pi
Gäst




Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Länken kom inte med   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptytis aug 18, 2009 6:06 pm

Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
dd
Gäst




Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: dd   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptytis aug 18, 2009 6:07 pm

Till överst på sidan Gå ner
ff
Gäst




Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: ff   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptytis aug 18, 2009 6:08 pm

Hm ärrä nån slags censur för länkar??? Den kommer inte med ju....
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Sv: Olyckor och ickeromantisering av sporten   Olyckor och ickeromantisering av sporten Emptyons aug 19, 2009 1:10 am

ff skrev:
Hm ärrä nån slags censur för länkar??? Den kommer inte med ju....

Absolut inte. Försök igen.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty
InläggRubrik: Sv: Olyckor och ickeromantisering av sporten   Olyckor och ickeromantisering av sporten Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Olyckor och ickeromantisering av sporten
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: