Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt

HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

TOMT så in i helvete

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
bernt

bernt

Antal inlägg : 625

TOMT så in i helvete Empty
InläggRubrik: TOMT så in i helvete   TOMT så in i helvete Emptysön jan 30, 2011 3:38 am

FÅR....MAN BE ATT trängande filosofiska och mer grundläggande värden fortlöper på denna string!?

Tomhet, i betydelsen ett mänskligt tillstånd, är en känsla som bland annat kan bestå i tristess, socialt utanförskap och apati. Känslor av tomhet åtföljs ofta av depression, ensamhet, förtvivlan eller andra psykiska eller känslomässiga störningar.
Tomhetskänsla kan också vara en del av en naturlig process av sorg, som en följd av separation, till exempel vid en nära anhörigs död eller andra betydande förändringar. De särskilda betydelserna av ordet "tomhet" varierar dock i olika sammanhang, såsom i religiösa eller kulturella traditioner.
Kristendomen och västerländska sociologer och psykologer ofta ser på tomhetstillståndet som ett negativt tillstånd ses det som ett positivt sådant i vissa östliga filosofier, såsom buddhistisk filosofi och taoism.

Eller som Bernt säger; uppdagas tomhet så är det någtonting som fattas...
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L

Antal inlägg : 626

InläggRubrik: Sv: TOMT så in i helvete   TOMT så in i helvete Emptysön jan 30, 2011 1:57 pm

Först ett tack till Bernt för sin uttömmande beskrivning.

Niisalk skrev:
Nja, denna tomhet du beskriver som måste fyllas. Tror du att det gäller alla människor eller bara vissa? bounce
Det beror på.
Har man i många år förberett och koncentrerat sig på att genomföra en jordenruntseglats eller att bestiga Mount Everest, så krävs den nog en mental omställning efteråt. Antingen trappar man ner till en lägre nivå eller så gör man om detsamma men på ett annat sätt (annan rutt, annat berg >8000m).
Själv är jag rätt nöjd med att hålla på med att inte ha flugit "överallt" på diverse kontinenter, denna "brist" gör, att jag varje år ändå kan notera personliga aeronautiska framsteg gjorda på närmare håll, varav somliga är lokala rekord för tid, höjd eller distans. Jag är fylld av förväntan inför årets flygsäsong och min fantastiska nya kamera, vilka förhoppningsvis hjälpa mig att inte känna tomhet nästa midvinter utan tacksam nostalgi.
Nu skall jag ut och ta mig en vårpromenad i den bohuslänska vårsolen och kolla stigen upp på mitt hemmaberg Basketball
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niisalk
Gäst

InläggRubrik: Sv: TOMT så in i helvete   TOMT så in i helvete Emptysön jan 30, 2011 5:55 pm

Själv fick väderprognosen med varmväder fram stora förväntningar hos mig. Nu äntligen blir det blankis. Jag ska få åka ut på Vänern en längre sträcka med långfärdskridskor. Tänkte ta med mat för ett dygn eller max två, åka,fiska och elda, övernatta ute vid brasan eller i tältet efter hur jag känner. Får jag fisk klarar jag mig ett dygn till. Lite äventyr i vardagen på hemmaplan med i princip nollbudget. Roligt att se om jag klarar en vecka med aborre och törepinnar. Ska bli läckert Very Happy

bernt

bernt

InläggRubrik: Sv: TOMT så in i helvete   TOMT så in i helvete Emptysön jan 30, 2011 8:42 pm

Niilsak
Gäst

InläggRubrik: Sv: TOMT så in i helvete   TOMT så in i helvete Emptysön jan 30, 2011 9:44 pm

Det är inte säkert. Det här är ju en myspys-skridskotur, ingen överlevnadsexpedition, och om jag känner en inre tomhet i min magsäck, blir det problem. Förra gången jag och ungarna vandrade och tältade längs vänern, blev vi så pizzasugna att vi var nära att betala ganska mkt pengar för tre pizzor utflygna med sjötrike från Grums.Smile
Niiisalk
Gäst

InläggRubrik: Sv: TOMT så in i helvete   TOMT så in i helvete Emptymån jan 31, 2011 11:17 am

Kolla isen för fan Bernting, , blir bättre för varje dag. Blåser mkt västlig vind= Kitevind. Funderar på om man ska köra på läsidan från Grums ner mot Värmlandsnäs, eller om man ska dra i medvind mot Kristinehamn. Det lär väl va öppna rännor till Gruvön och Skoghall så man får väl ha en jävvla fart och bra tryck i kiten om man ska komma över dem. Vet du hur det är mellan Karlstad och Kristinehamn? YEE-HAAAA!!!! Very Happy Very Happy Very Happy
Peter L

Peter L

InläggRubrik: JAG VILL SE BILDER AV DET AKTUELLA ISLÄGET PÅ VÄNERN!   TOMT så in i helvete Emptymån jan 31, 2011 1:20 pm

JAG VILL SE BILDER AV DET AKTUELLA ISLÄGET PÅ VÄNERN!
Men inte här, om inte minst 1 ord med roten "tom" inkluderas i inlägget.
Öppna en ny tråd om glidande på is istället för i luften (om Bernt tillåter) eller/och maila bilder till Stenungsund.
bernt

bernt

InläggRubrik: Sv: TOMT så in i helvete   TOMT så in i helvete Emptymån jan 31, 2011 10:54 pm

TOMT cheers
Jag hörde från en frisksportare i dag att faktiskt hela Vänern ligger. Vet inte om det är så men han hade skejtat med skidor några timmar långt ut i dag. Klarblå himmel, minus 2 grader, och det han då blev vittne till är följande; öppen horisont, och så en Volvo V70 som kommer från väst till ost på långt avstånd ute på sjön. Småningom stannar volvon och ljudet från en motorsåg når Leif scratch Förmodligen en fiskare.
bernt

bernt

InläggRubrik: Sv: TOMT så in i helvete   TOMT så in i helvete Emptymån jan 31, 2011 11:00 pm

TOMT Twisted Evil
Nu är cykeln på väg uppåt landet.
Peter L

Peter L

InläggRubrik: ???   TOMT så in i helvete Emptytis feb 01, 2011 3:08 pm

bernt skrev:
TOMT Twisted Evil
Nu är cykeln på väg uppåt landet.

???
bernt

bernt

InläggRubrik: Sv: TOMT så in i helvete   TOMT så in i helvete Emptytor feb 03, 2011 9:10 pm

Nu är den på väg. Nu är det inte tomt längre

TOMT så in i helvete 30309941 cheers
Hemberg

Hemberg

Antal inlägg : 192

InläggRubrik: Sv: TOMT så in i helvete   TOMT så in i helvete Emptytor feb 03, 2011 10:08 pm

hmm
Peter L

Peter L

InläggRubrik: What for?   TOMT så in i helvete Emptylör feb 05, 2011 4:37 pm

För transport av skärmsäcken?
Själv har jag faktiskt de senaste veckorna börjat fundera på att tillämpa samma metod som förr på Ho-Chi-Min-leden...
Niislak
Gäst

InläggRubrik: Sv: TOMT så in i helvete   TOMT så in i helvete Emptysön feb 06, 2011 1:01 pm

..har du fått cykeln nu. Om den inte är till belåtenhet är jag spekulant. Den passar väl in i mitt enkelhetskoncept, experiment, husbåt, cykel, skärmsäck, kåta, brasa, potatisåker, fisknät,

Vakna en tidig morgon mitt ute i fryken. Gå ut på däck, kolla mjärden och ta några aborrar, tända brasan, steka, äta, ta kanoten och paddla in till land där cykeln väntar för en tur med skärmsäcken för en fin flygdag. Noll hyra, noll el, noll bensin, noll mat, Postlådan har jag skruvat ner så inte brevbäraren kan stoppa räkningar i den, de dagar jag inte flyger står jag kanske vid vägkanten med en korvlåda och säljer några korvar i bröd. På hösten blir det lite kantareller så man får ihop till några flygbiljetter för en höst och en vårresa. Inget gräsklippande. Inget damsugande av poolen. Ingen pool, inget stort hus, ingen tjock plånbok=inga dyra Sex and the city wannabees i sängen och i solstolarna. Skönt, ett enkelt liv nära naturen i lugn och ro. Very Happy
Niiisalk
Gäst

InläggRubrik: Sv: TOMT så in i helvete   TOMT så in i helvete Emptysön feb 06, 2011 1:10 pm

...tyvärr finns andra projekt, en flygbil, en jetsele, två paragliding-campingkärror, en ny pimplesticka, en ny pimpelstol, en soluppvärmd badtunna, en vindsnurra, solvärmeanläggning, en kombinerad cigarrformad flyg och pendlarbil, en handfull affärskoncept, några mer eller mindre galna men roliga produkter, en indiankåta, osv.........i all oändlighet..... som kontrast och motvikt till det lugna livet på husbåten............
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: TOMT så in i helvete   TOMT så in i helvete Empty

TOMT så in i helvete
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: