Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Till Salu

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Niiklas
Gäst




Till Salu Empty
InläggRubrik: Till Salu   Till Salu Emptymån nov 01, 2010 9:37 pm

Säljer min Gin Boomerang sport. Nya linor. Prasslig och fin. Lättstartad. Pitchstabil. Förlåtande. Klättrar grymt i termiken. Ett fantastiskt glid. En underbar distansflygkärm=flyg vart du vill. Storlek Medium. Färg Röd/vi/grå. Tänkte behålla den som ett säkert/tryggt alternativ till min nya skärm i fall det är brutaltermikdagar, men har tänkt om och tänker flyga den nya i allt väder även om det blir bruna ränder i kalsongerna (vi har ju tvättmaskin Very Happy ), så därför säljer jag den. Nåt för Carl att flyga ifrån farsgubben med eller Arvikastöllen som börjat bli varm i termikkurvinga vid det här laget? santa
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Till Salu Empty
InläggRubrik: Re: Säkert och tryggt alternativ   Till Salu Emptyons nov 03, 2010 9:20 pm

Niiklas skrev:
Tänkte behålla den som ett säkert/tryggt alternativ till min nya skärm...

Jag avstår från att kalla detta för vilseledande marknadsföring, men vill dock mena, att den kan ifrågasättas en smula.
Jag saknar för övrigt både information om vad den nya skärmen är för en (är mycket nyfiken, när nu Boom S kallats för trygg och säker i jämförelse med den nya) samt det pris som är begärt för den gamla.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niiklas
Gäst




Till Salu Empty
InläggRubrik: Sv: Till Salu   Till Salu Emptyons nov 03, 2010 11:47 pm

Very Happy Jag har ju inte flygit så många olika skärmar egentligen men den första var en DHV1. Den köpte jag direkt efter avslutat kurs. En vacker vinterdag på Vassjön gick den säkra nybörjarskärmen av oförklarlig anledning i parachuting. Tack vare rådigt ingripande från vinschföraren så gick det bra. Jag sålde den direkt för att köpa en skärm som inte var så att säga "bergsbyggd"= stannar överhuvudet utan att bromsa den vid tex en baklängesstart.

Det blev en DHV2 istället. Jag var nog lite lätt i den skärmen och jag fick ganska ofta inslag. Jag vet att jag sa att flyga med inslag är som att åka mc med sladd. Alltså har man inte ställ på hojen i princip hela tiden så går det för mesigt. När vi var på en resa i Turkiet fick jag inslag och kravatt på DHV2-skärmen. Det fick till följd att jag gick i autorotation längs bergväggen och jag var helt säker på att det var min sista dag i livet. På nåt sätt som mer är att betrakta som tur och desperat överlevnadsinstinkt än skicklighet fick jag ut skärmen innan jag slog i bergväggen mellan 1700 och 1900 starten.

Jag åkte hem tänkte att den där skärmen törs jag fan inte flyga nåt mer, så jag köpte mig en 2-3a. De första flygen hatade jag den nya skärmen. Det vingliga helvetet var överallt tyckte jag. Men efterhand lärde jag mig att hantera den och insåg att de luftrörelser den förmedlade till mig kunde användas som information hur jag skulle flyga den. Faktum är att jag lärde mig flyga det vingliga helvetet och kärlek uppstod.

Sen köpte jag Boomsporten. Den hade en enorm prestanda och var väldigt stabil. Den förmedlade inte lika mycket rörelser och var däremed mer vilsam att flyga. Man sa att det gör att hjärnan får mer energi att ägna sig åt att studera omgivningen. Så sant så sant. Prestandan var lysande och jag fick känslan av att det gick flyga egentligen vart som helst om man nu tyckte det var viktigt. Högt, långt eller länge. Det blev helt plötsligt väldigt lätt.

Då kom höstmörkret och det blev tråkigt. Brist på flygning botades med shopping. Jag orkade inte hålla mig utan köpte en ny 2-3a trots att jag var nöjd som det var. Det blev efterföljaren GTO. Första flyget proppade jag i alla vattenflaskor i vanlig ordning och fick mig en jävla tur. Skärmen var överallt, men kändes rock solid och var väldigt rolig, men mer krävande att flyga än BoomSporten. Hade fullt upp med att ha den över huvudet, vilket var fantastiskt roligt. När jag sedan åkte utomlands för att flyga råkade jag ställa mig på vågen för att mäta bagagevikten. Med lite lätt huvudräkning kunde jag räkna ut att jag blivit fetare och följdaktligen flygit GTOn med ganska mkt över vikt, därav den rappa känslan. I Italien plockade jag ur lite vatten och skärmen blev lite lugnare. Nu hade jag enormt bra prestanda och en lagomt livlig och rolig skärm. Jag älskar båda skärmarna men Boomsporten är mer förlåtande och GTOn har bättre prestanda. Nästan onödigt bra egentligen. Att flyga långt med den är lika lite utmaning som att ta bilen.

Det pratas om säkra skärmar och klassning. Men faktum är att jag har aldrig haft så lite inslag sedan jag började flyga 2-3 skärmar. Man kan också använda den extra prestandan till att ligga längre ut från bergen när man hangar. Det känns väldigt tryggt för mig. flower
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Till Salu Empty
InläggRubrik: Sv: Till Salu   Till Salu Emptylör nov 06, 2010 9:02 am


Cool tycker om dina inlägg
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Till Salu Empty
InläggRubrik: Sv: Till Salu   Till Salu Emptylör nov 06, 2010 11:26 am

Niiklas skrev:

Sen köpte jag Boomsporten.... var väldigt stabil. Den förmedlade inte lika mycket rörelser och var däremed mer vilsam att flyga. Man sa att det gör att hjärnan får mer energi att ägna sig åt att studera omgivningen. Så sant så sant. Prestandan var lysande och jag fick känslan av att det gick flyga egentligen vart som helst om man nu tyckte det var viktigt. Högt, långt eller länge. Det blev helt plötsligt väldigt lätt.

Kul historieskrivning men visst var det väl Boomsporten du topplandade på Hovfjället? Eller blandar jag ihop skeppen bom
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Till Salu Empty
InläggRubrik: Sv: Till Salu   Till Salu Emptylör nov 06, 2010 12:00 pm

Nu efter Bernts inlägg måste jag erkänna, att jag hade lekt med tanken på att skriva
"Så till skillnad mot din DHV1 och DHV2 skärm har du inte haft någon krasch eller något tillbud med din DHV 2-3 skärm."
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niiklas
Gäst




Till Salu Empty
InläggRubrik: Sv: Till Salu   Till Salu Emptylör nov 06, 2010 4:47 pm

Jorå, helt rätt. Minns inte riktigt allt men. Radicalen som jag älskade upplevde jag en incident som kunde gått illa. Vi vinschade på Brattfors under starka termiska förhållanden. Fullt ös med bilen, rakt in i en kraftig blåsa. Steg utav H-vete och sen small det. Veklänken gick av och skärmen dök djupt. Min upplevelse var att jag inte kunde bromsa den eftersom linorna var slaka och när jag föll ner inte i skärmen men relativt nära så kunde jag bara vänta tills linorna sträcktes och jag kunde fånga upp skärmen och landa den. Jag uppskattar höjden till 50m och jag föll säkert hälften av de metrarna. Det var inte skärmens fel. Det var handhavandefel och vi skulle inte haft veklänk. Däremot var skärmen fin att fånga upp och landa. Underbart efteråt.

Och Boomsporten har jag varit med om följande. Jag skulle upprepa min tur Åsteby-Mangskog en starkt termiskt dag. Jag var efter start ambivalent om jag skulle flyga i vindens riktning då jag upplevde det tråkigt och krångligt att lifta hela vägen tillbaka det förra flyget. Sist fick jag ju ta buss, lifta med fyra bilar för att hämta min bil på Åsteby. Alltså jag velade mellan att följa vägen till Torsby eller flyga rakt i medvind. Detta velande gjorde att jag slutligen flög in över Hovfjällstoppen på låg höjd (starkaste blåsan i länet:)) 50 meter över själva toppen för att kurva termik med stark avdrivt. Jag insåg att kurvar jag driver jag över skogen utan landningar på låg höjd vilket inte var frestande. Jag bestämde istället att flyga mot vinden mot ett större gräsyta. Med stark motvind från grundvinden och stark motvind genererad av termiken som steg på toppen bakom mig insåg jag att jag inte skulle nå min tilltänkta landning. Jag ändrade min plan till alt 2 som var att landa på bilparkeringen. Nu gör min smarta hjärna nästa felbedömning. Istället för att bara lägga mig i framkant av landningen och backa in och landa så gjorde jag en sväng och la mig på basen. Vips var jag i samma situation igen att jag inte kunde nå landningen och hade träd under mig. Jag ville ju inte sätta min älskade skärm i ett träd. Så jag trampade full speed på låg höjd i den extremt kraftiga vinden och turbulenta miljön, där jag såklart inte borde befunnit mig överhuvudtaget. Jag visste att det var överkurs men hade inget val tyckte jag. Fick feteinslaget Orvar på låg höjd och tappade några meter innan jag enkelt fick ut det. Lite svett över min situation bestämde jag mig för att fullspeda igen. Skam den som ger sig. Nu small det till igen (såklart) och skärmen vände på låg höjd 180 grader och jag dök rakt mot marken. Jag passerade en gran som jag försökte greppa så gott det gick för att bromsa fallet och sen bar det av rakt ned mot marken. Jag smäckade i backen rätt rejält och slog i foten som jag var säker på var av. Ropade på Bernt i radion som kom till undsättning och sen tog jag bilen till Torsby sjukhus. Foten var uppsvälld och blå (liknade en gammal Dachstein slalompjäxa från 70-talet) men ingen fraktur. Lärdom: 1) Tänk noga igenom vilka beslut du tar så att du inte hamnar på en plats du inte vill va. 2) Kängor kan kännas klumpiga att flyga i men kan rädda din fot från svåra frakturer. Väldigt glad jag hade dem på. 3) Det är bra att ha en skärm med hög trimfart när det blåser mkt. Smile

Felet var inte skärmens utan helt och hållet mitt och berodde på ett dåligt beslut som satte mig i en svår situation. En situation som jag dessutom sumpade att fixa på grund av att jag tog ett dåligt beslut till och svängde mot den nya landningen istället för att backa. Kanske var det fel att starta denna dag men det är tyvärr så att det dessa dagar går det flyga långt vilket jag vid den tiden tyckte var både viktigt och roligt.


Nästa dag flög jag med kryckor på Tosseberg men det är en annan historia. What a Face

Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Till Salu Empty
InläggRubrik: Tack   Till Salu Emptylör nov 06, 2010 7:07 pm

Tack för redogörelsen.
Andra borde kanske också nu under vinterhalvåret också bjuda på sedelärande berättelser...
Själv bjuder jag på mig i form av en och annan video Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Till Salu Empty
InläggRubrik: Sv: Till Salu   Till Salu Emptylör nov 06, 2010 7:13 pm

Niiklas skrev:

Nästa dag flög jag med kryckor på Tosseberg men det är en annan historia. What a Face

sunny Jo da, så var det med det. Därför fegade jag ur även denna gång Embarassed
Till överst på sidan Gå ner
Niiksla
Gäst




Till Salu Empty
InläggRubrik: Sv: Till Salu   Till Salu Emptylör nov 06, 2010 7:22 pm

Fast jag har ju ännu fler sjukt bra upplevelser som skärmen låtit mig få uppleva. Hur den kurvat förbi compskärmar utomlands. Hur den kurvat 10m/s blåsor och glidit under molngator. Hur den gjort låga upphämtningar i 0,3 meters blåsor precis över hustaken och kurvat upp till molnbas igen. Har mkt mtrl och upplevelser i min hjärna. Dock inte lika mkt på bild eller video, då jag inte har någon kamera. pirat
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Till Salu Empty
InläggRubrik: Sv: Till Salu   Till Salu Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Till Salu
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Spörsmål om anledningen till "suget" in till lågtryckscentrum
» Flygdepression
» Nästa Resa
» Lekt
» Jag drar och flyger 2011 - häng på!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: