Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Ultimat speedspärr

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
XChrister




Antal inlägg : 53
Join date : 09-03-26

Ultimat speedspärr Empty
InläggRubrik: Ultimat speedspärr   Ultimat speedspärr Emptyons apr 14, 2010 8:30 pm

Bernt berättade för mig om ett sätt att låsa uppe speeden. Nu när jag gjort detta kan jag inte fatta att jag i över 15 år gått och trasslat in mig i speeden när man är på backen, eller letat förtvivlat efter den med hälen väl flygande.

Nu sitter den uppe och lättillgänglig direkt vid start och hänger inte ner och riskerar trassla in sig.
Man bara låser speeden och glömmer det hela. När man väl trampar speed så "lossar" låset och speddandet fungerar precis som vanligt. Lösningen är ett vanligt "snörlås", eller vad det kallas.

Antagligen är detta ingen nyhet för gemene pilot, men för mig var denna enkla lösning en revolution. Rekommenderas verkligen!!

Mitt montage enligt bild:
Ultimat speedspärr Dsc0231r
Till överst på sidan Gå ner
http://xc.walderik.se
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Ultimat speedspärr Empty
InläggRubrik: Sv: Ultimat speedspärr   Ultimat speedspärr Emptyfre apr 16, 2010 12:05 am

ahh! fiffigt!

jag fattar inte riktigt bilden, men jag antar att man sätter snörlås på linorna och när man trycker på speeden så glider linan igenom låset och sen efter det är linan i normalläge?
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Ultimat speedspärr Empty
InläggRubrik: Sv: Ultimat speedspärr   Ultimat speedspärr Emptyfre apr 16, 2010 12:43 pm

Ja!
Det gäller att välja en där fjädern åstadkommer tillräckligt med friktion för att hindra speedpinnen från att åka ner ofrivilligt, men inte mer än att den kan övervinnas med ett måttligt tryck på pinnen.
Jag har flugit med sådana linlås i åtskilliga år på min lättsele, men har inte kunnat rycka upp mig till att även montera några på min mindre använda tungsele. På den sistnämnda fanns det från början två elastiska öglor för att hålla pinnen, och de kardborrbanden jag sydde dit istället var inte mycket bättre.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
XC
Gäst




Ultimat speedspärr Empty
InläggRubrik: Sv: Ultimat speedspärr   Ultimat speedspärr Emptyfre apr 16, 2010 2:44 pm

Jo, det är som Peter säger. Bilden är tagen framifrån selen längs dess sida, så det man ser är speedsnöret som går upp till raisen.
Kardborreband och öglor i all äre, - detta funkar helt suveränt: För mig lite av ett Columbus-ägg!
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Ultimat speedspärr Empty
InläggRubrik: Uppryckning långt om länge idag   Ultimat speedspärr Emptylör jun 12, 2010 9:03 pm

Tack vare Ållebergsflyget häromdagen med min gamla tunga sele och tack vare regnandet, så har jag i alla fall idag lyckats rycka upp mig och demonterat speed systemts linor på selen, för att förse även danna med snörbromsar. Jag skall samtidigt förbättra röret, så att det sliter mindre på linan, trots att "manteln" befunnits vara i bra skick ännu, men jag tänker renovera denna sele och använda den lite mer.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Sponsored content





Ultimat speedspärr Empty
InläggRubrik: Sv: Ultimat speedspärr   Ultimat speedspärr Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Ultimat speedspärr
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: