Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???

Gå ner 
4 posters
Gå till sida : 1, 2, 3  Nästa
FörfattareMeddelande
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptyfre mar 26, 2010 9:54 pm

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???
Eller varför saknas det livstecken från dem här på forumet?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: nästa fredag enligt yr.no   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptylör mar 27, 2010 7:22 pm

(jag skriver här, därför att jag inte vill störa Bernts efterlysning av resesällskap)

Jämför yr:s prognoser för fredagen den 2 april för Torsby
http://www.yr.no/sted/Sverige/V%C3%A4rmland/Torsby_Kommun/detaljert_langtidsvarsel.html
med den för Lilla Edet
http://www.yr.no/sted/Sverige/V%C3%A4stra_G%C3%B6taland/Lilla_Edet/detaljert_langtidsvarsel.html
och bila hitåt för att flyga, om prognosläget förblir oförändrat tills dess.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Sv: Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptysön mar 28, 2010 3:51 am

[img][/img]
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Kom gärna till det gröna området på snödjupskartan   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptysön mar 28, 2010 10:20 pm

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Snow100326
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Flygsuge
Gäst




Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Nix inget ide här   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptyfre apr 02, 2010 1:27 am

Bassano 10/3-17/3 Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Sv: Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptymån apr 05, 2010 12:42 am

BRANÄS 4 APRIL. Var var du Peter L?

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Egon2
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: STENUNGSUND 4 APRIL   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptymån apr 05, 2010 10:45 am

bernt skrev:
Var var du Peter L?
Här på SV-hemmaberget, med härligt utsikt över barmarkVery Happy i solsken, med framtidshopp om att kunna starta i starka förhållanden från en lägre startplats(vid ljungriset till höger i bilden), inte minst tack vare att en stor och tung sten undanbaxades igår m.h.a. min unge starke son. Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? 20100404pholmtvbildspan
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niiiklas
Gäst




Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Kul i går gubbar   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptymån apr 05, 2010 11:02 am

Vilken mysflygdag vi hade igår. Kul att XC och Anders köpt nya skärmar, men Bernt i Klaras Gradient flyger fint som fn den med. Hoppas Likenäs-Peter köper en Magic 5a också så kan vi flyga ta följe över dalgången. Reutan borde också shoppa loss lite:), men det är på G känner jag på mig.
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Sv: Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptymån apr 05, 2010 9:37 pm

Ja det där flyget blev jag avundsjuk på. jätteroligt med branäs när det fungerar. Måste ut o få provflyga min nya också så nästa gång hänger jag gärna på om jag har möjlighet.

Ryktades om att Gondolen även går sommartid i år? Kan det vara rätt
Till överst på sidan Gå ner
Niiiklas
Gäst




Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Sv: Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptytis apr 06, 2010 8:37 am

Ja, med lite tur blir det så att Gondolen går. Skall visst bli downhill och en massa aktiviteter. Ser fram mot att se dig med den hotta skärmen i molnbas.
Till överst på sidan Gå ner
XC
Gäst




Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Filmsnutt från begivenheterna i söndags   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptyons apr 07, 2010 12:12 am



Hälsningar
Smile XC
Till överst på sidan Gå ner
XC
Gäst




Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Vad gör jag för fel??? Länken kommer inte med...   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptyons apr 07, 2010 12:15 am

Till överst på sidan Gå ner
XC
Gäst




Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Nytt försök   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptyons apr 07, 2010 12:16 am

Till överst på sidan Gå ner
Niiiklas
Gäst




Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: The winner takes it all   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptytor apr 08, 2010 9:59 am

Först nu såg jag vad du skrivit under videon Bernt. Tidigare lyssnade jag bara på musiken. Smart kille:).
Intressant ämne du tar upp. Jag skulle vilja kalla vinnarskalle för ett slags dysfunktionellt beteende. Ett beteende vi ärvs med för att föra starka gener vidare, men inte behöver i vårt moderna samhälle då vi faktiskt lärt oss vårda och ta hand om de svaga istället för att låta dem dö. Ett beteende som uppmuntras av föräldrar, skola och flickvänner. Vi fostras till arbets och konsumtionsrobotar för att skapa tillväxt. Mer arbete, mer konsumtion, mer konsumtion mer knulla. Vi mäter framgång (kuk). Det värsta är att vi beundrar idioterna, vi ser dem på tv och vi försöker bli som dem. Vi köper de svindyra kläder de bär och opererar brösten för att bli som dem. Vi mäter en bra flygdag i vem som flög längst och högst istället för att njuta tillsammans och hjälpas åt i termiken. The winner takes it all.

När vinnaren förvandlas från en överarbetande och överkonsumerande galning till ett utbränt vrak blir han en kostnad och skickas i terpi för att byta mjukvara:)

Min inre dialog när jag surfade på början av en kallfront från Tosseberg till Lesjöfors (ca 1 år i terapi):
"Fan, idag blåser det förmkt för att flyga och det är en kallfront på ingång, Asch, jag skiter i det. Jag flyger ändå, man kan nog flyga långt idag."
"Det är alldeles för låg höjd för att flyga över sjön, jag ska bara prova kurva ett varv till.
"Helvete vad skärmen kränger, jaja, det kan ju inte bli värre än så här och jag har ju vatten under mig"
"Där är nog den där hemskebrutalblåsan vid Hagfors som Roland och segelflyget pratat om, jag flyger under och ser vad som händer"
"Satan, nu stiger det med 10m/s och jag är snart inne i molnhelvetet, törs aldrig flyga ur nu. Asch jag följer med upp"
"Fan, nu ser jag ingenting, jag flyger mot ost"
"Åhh, vad underbart vackert det är när man flyger ut på ovan/sidan av ett moln, det vackraste jag sett"
"Undrar var jag är? hm. där är ett samhälle, jag åker dit"
"Jag tror jag nöjer mig där, för nu är nog kallfronten snart här för jag flyger i 80km/h ospeedat".
"Hm jag måste nog flyga in och landa baklänges, får försöka hitta en gräsmatta stor nog"
BELÖNING:
"Satan, jag överlevde, jag vann, vilket underbart jävla flyg Yee-Haa, fan jag skulle inte ha landat, nästa gång ska jag aldrig landa, då får de skjuta ner mig om de vill ha ner mig"

Inre dialog när jag startade med kryckor på Tosseberg dagen efter att jag kraschat och halvt slagit ihjäl mig på Hovfjället (efter ca 3 år i terpi):
"Nu är det en fin flygdag. Den där svullna fotjäveln ska minsan inte hindra mig från att flyga"
"Satan vad jobbigt att hoppa på kryckor i geggan med skärmsäcken på ryggen, bara kämpa på"
"Jaha, nu sitter jag här på starten med kryckor, var det egentligen nödvändigt?, varför håller jag på så här?"
"Jaja, nu är jag här, jag flyger väl då."
"Satan vad stökigt, inte ens gött i luften, jag flyger lite så landar jag sen"
MEGASJUNK och duns rakt i backen. Skärmens linor är tvinnade runt min hals och jag draggas liggande på mage över fältet med ett leende över hela ansiktet.
BELÖNING:
"Jag vann!" hm. får se nu? vem vann jag över? den skadade foten? den kraftiga vinden? Är det särskilt smart överhuvudtaget att flyga idag med kryckor och allt? Nä, det är fan totalt korkat. Jag vann visserligen över foten, men jag förlorade över förståndet. Very Happy

Efter 5 år i terapi, kan jag sitta på starten lugnt och fint och pilla på varion. Jag behöver inte fara runt som en adrenalinstinn ångvält och trampa i andras skärmar för att få bästa startblåsan. Jag sitter på skärmsäcken pillar lite på min gps och tittar på Möllgård som snart ska starta. Lennart säger: "Fn pöjkar, idag ska vi jävvlar flyga lååångt", jag ler inombords och tänker "det blir som det blir, det är inte hela världen"

Jag startar lugnt efter Lennart som redan är högt och flyger upp i molnbas. När jag kommer till andra sidan sjön gör jag ett val. Jag tänker, ska jag flyga längst idag=någon km in i tallskogen och landa på ett hygge? Eller ska jag vända och flyga mot vägen där jag kan få lift tillbaka till mina flygkompisar? Jag vänder, flyger ned till vägen. Tar fram bullens korv. Gör en liten brasa vid vägrenen. Tar fram en landningsöl och njuter av min korv i solen. Det smakar underbart och jag är fri. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Stefan

Stefan


Antal inlägg : 133
Join date : 09-03-15
Ort : Karlstad

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Sv: Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptytor apr 08, 2010 8:27 pm

Ja det är en härlig aktivitet vi håller på med och kul att få ta del av era tankar.
Själv ska jag försöka ta mig ur idet och komma upp i luften snart. Blir motiverad när jag ser den härliga filmen från Branäs Very Happy

Någon av er som ska flyga i helgen (i Sverige Smile )?
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Sv: Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptytor apr 08, 2010 9:17 pm

Trevligt inlägg Niklas Smile
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: BRANÄSHELGEN   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptytor apr 08, 2010 10:04 pm

Absolut! Klart vi ska flyga i helgen. Högre och längre än nogonsin tidigare. Snabbare ut, fortare upp, raskt över sjön. Tumma inte på stoltheten. För helvete pojkar, det är väl inget jäkla klänningssyndikat vi representerar?
Inte så grymt svårt rekord att slå kan man tro om det är mitt personbästa någon är ute efter :-))
Men du vet Niklas, tävlar man mot sig själv så kan det vara svårt nog, allt är relativt; det är lika svårt för mig att flyga längre än till Bjälverud som det är för XChrister att flyga längre än till Mörkret...intressant.

För övrigt tycker jag att det är bra att du skriver och jag tycker att det du skriver bra, berättar bra. Gör det intressant.
Fast, hur tänkte du egentligen och vilken terapifas var du i när du topplandade på Hovfjället, den gången före kryckan...eller på myren ute-i-ingenstans mellan Lekvattnet och Bogen? :-) Jag menar, du var ju ensam i luften, ingen yttre konkurans..?

bernt

PS riktigt, riktigt trevligt i Branäs i helgen; kanonflyg, nya snygga skärmar, alla högt och alla trevliga typer.
Nästan som förr:
Tossebergs jungfruflyg med skärm av Gunnar Jernström. Vind sydlig kanske 3+ m/sek, Skärm Swing-någonting. Gunnar lade ut skärmen snett och tätt intill stora sten, jag höll upp bakkanten och konstaterade att det är för mycket vind för min gamle Apache (förstod inte bättre). Gunnar sa: man ska ha roligt så länge man lever och om man inte lever så länge så ska man i bästa fall haft roligt. Så drog han upp. Kanonstart. Jag har försökt följa den devisen. Starten var perfekt, han stångade sig söderut och fick lyft över sydänden av Tosseberg och landade sen nära 45;an norr om uppfarte. Jungrfuflyg. Tosseberg -99. Foto: Bernt Larsson.

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Gunnar2
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: En hälsning från Bohuslän   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptyfre apr 09, 2010 8:43 am

Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niiiklas
Gäst




Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: The winner takes it all   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptyfre apr 09, 2010 9:11 am

Hehe. Bernt, jag tänkte väl ungefär så här när du och jag stod på starten på Åsteby. Det blåser bra och då kan man ju flyga ned till Västkusten istället för till Mangskog, för det blir lättare att få lift/ta bussen längs 45an. Och det är ju inget jävla kärringsyndikat jag är med i så jag drar väl upp skärmen och flyger Very Happy

Min nu 14 årige son som blev formad enligt den gamla skolan, var med mig i skogen och gick när han var typ 4 år. Hans farmor frågade om han ville ha hjälp att ta sig över taggtråden och ett stort dike. Då sa han. "Jag kan själv. Är man en man så är man en man!" Nä, i vår familj fostrar vi inga sykärringar, inte på den tiden i alla fall. Han är numera även han lyckligtvis avprogrammerad. flower
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Vårvy på Bohuslän   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptylör apr 17, 2010 9:52 pm

Jag väntar på att det blir barmark(gärna torr sådan) runt Tosseberg eller kanske Hösås, men i väntan på det bjuder jag på en veckogammal bohuslänsk vy, ty den kommande veckans prognos är inte precis löftesrik.Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Sfjorden
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Sv: Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptylör apr 17, 2010 10:37 pm

Gött Peter!
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Två dagar kvar innan det äntligen vänder!   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptysön dec 19, 2010 1:23 pm

På våren drömde somliga i Värmland redan om sommarflyg i Ager.
Är det ingen som nu drömmer om vårflyg i Värmland?
Det var ju t.o.m. en som drömde om vinterflyg och för den skulle motsatte sig mitt förslag att göra om Tosseberg-starten inför våren. Hur blev det med dem egentligen?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Sv: Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptysön dec 19, 2010 2:15 pm

Peter L skrev:
På våren drömde somliga i Värmland redan om sommarflyg i Ager.
Är det ingen som nu drömmer om vårflyg i Värmland?
Det var ju t.o.m. en som drömde om vinterflyg och för den skulle motsatte sig mitt förslag att göra om Tosseberg-starten inför våren. Hur blev det med dem egentligen?

Värmland är in till märgen djupfryst. Vi tar oss knappt ut för att hämta gran å gris. Knarret under tjocksulan är så vasst att trumhinnan spricker, trots dubbla hundmössor och de få som vågar sig ut kryper förstelnade in tillbaka...korvgubbens korvspad har fryst till en klump och fjärrvärmevattnet är tjockt, tjockt, på väg att koagulera. Änderna vid älven har dött i steget och brandkåren har ockuperat ok/Q8 och håller värmen i hopp om väderomslag. Själv kröp jag över badhusets 25-metersbana och lyckades ta mig in i bastun för att finna nakna män och kvinnor i fosterställning på översta laven. Döda.
Till överst på sidan Gå ner
Niiklas
Gäst




Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Sv: Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptymån dec 20, 2010 8:57 pm

.........men annars är allt bra Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Sv: Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Emptytis dec 21, 2010 1:57 am

Niiklas skrev:
.........men annars är allt bra Very Happy
cheers
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty
InläggRubrik: Sv: Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???   Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu??? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Har värmläningarna gått tillbaka in i idet, trots att det är vår nu???
Till överst på sidan 
Sida 1 av 3Gå till sida : 1, 2, 3  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Jag drar och flyger, häng på vettja
» DUNDERÅSEN nordosthang

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: