Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 gödning på tosse finns på dunk

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

gödning på tosse finns på dunk Empty
InläggRubrik: gödning på tosse finns på dunk   gödning på tosse finns på dunk Emptymån aug 06, 2012 9:22 pm

Det står numera en dunk under rampen med kalksalpeter i. De som flyger får gärna ha ut lite någon gång per år. Gräset har växt till sig ordentligt, mer än jag trodde, men så har det varit regn i två år också. Verkar snarare vara dags att försöka klippa ner det Smile Finns också några säckar jord ifall man känner för att fylla i någonstans och en kratta för att kratta ut det. Tyvärr tänkte jag inte på att lämna gräsfrön.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

gödning på tosse finns på dunk Empty
InläggRubrik: Sv: gödning på tosse finns på dunk   gödning på tosse finns på dunk Emptymån aug 06, 2012 11:53 pm

Hemberg skrev:
Det står numera en dunk under rampen med kalksalpeter i. De som flyger får gärna ha ut lite någon gång per år. Gräset har växt till sig ordentligt, mer än jag trodde, men så har det varit regn i två år också. Verkar snarare vara dags att försöka klippa ner det Smile Finns också några säckar jord ifall man känner för att fylla i någonstans och en kratta för att kratta ut det. Tyvärr tänkte jag inte på att lämna gräsfrön.

Bra Johan! Men hur går det med pippin, han får inte i halsen nu då? :-)
Till överst på sidan Gå ner
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

gödning på tosse finns på dunk Empty
InläggRubrik: Sv: gödning på tosse finns på dunk   gödning på tosse finns på dunk Emptytis aug 07, 2012 12:49 am

Du ska se det blir fart på ungarna nu när de blir matade med nitrat! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

gödning på tosse finns på dunk Empty
InläggRubrik: NPK vs. Ca(No3)2   gödning på tosse finns på dunk Emptyons aug 08, 2012 5:17 pm

När man klipper gräsmattan, så avlägsnar man s.a.s. 4 gånger så mycket N som P och K. Då kan det alltså vara ekonomiskt, att en gång under sommaren ge Ca och N.
Gräsmattan på tossebergstarten har väl ännu inte behövt och fått någon klippning, eller? Wink
Jag medger ickedestomindre, att jag också har i år gynnat det späda gräset på en av mina startplatser med kalksalpeter i vatten, men det var en mindre överskottsmängd som jag ville bli av med då. Annars tar jag NPK, som jag i år har gott om (gratis men lite svårarbetad p.g.a. "vattenskada".
Tyvärr är det IMO inte läge för en utryckning till Värmland så långt jag kan se. I högtrycket och svag vind kan värmlänningar chansa på en tur till Branäs, men jag själv får nog fortsätta att ge mig till tåls i väntan på ett mera lovande väderläge - eller så tar tålamodet slut och jag satsar på en lillsemester med i första hand camping i mygg-&knottriket och bara i andra hand förlängda nedflyg...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Hemberg

Hemberg


Antal inlägg : 192
Join date : 09-03-15

gödning på tosse finns på dunk Empty
InläggRubrik: Sv: gödning på tosse finns på dunk   gödning på tosse finns på dunk Emptyons aug 08, 2012 5:27 pm

kalk och npk med hög andel n är nog bäst just nu. Så om du kompletterar med npk så blir det bra ifall du har vägarna uppåt. Klipper vi så får man låta det ligga kvar. Fast jag tror inte det någonsin kommer bli klippt.
Jag tog mig friheten att sprida lite vitklöverfrö också.
Eventuellt så lägger jag på långtidsverkande näring någon gång, men jag är inte där så ofta.

De som flyger borde rycka upp ljung som har återetablerat sig och träden som har grott.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

gödning på tosse finns på dunk Empty
InläggRubrik: Sv: gödning på tosse finns på dunk   gödning på tosse finns på dunk Emptyons aug 08, 2012 11:30 pm

Hemberg skrev:
De som flyger borde rycka upp ljung som har återetablerat sig och träden som har grott.
De som flyger brukar vanligtvis inte "orka/hinna" med sådant...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Sponsored content





gödning på tosse finns på dunk Empty
InläggRubrik: Sv: gödning på tosse finns på dunk   gödning på tosse finns på dunk Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
gödning på tosse finns på dunk
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Vid Vackra Vättern
» Jag drar och flyger, häng på vettja
» Lite allmänt flygsnack
» Jag drar och flyger 2011 - häng på!
» Ny gästbok / forum

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: