Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 NORD -- NORDVÄST

Gå ner 
3 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptylör mar 26, 2011 1:58 pm

Kan det vara så att det faktiskt finns en nordväst eller nordstart i Värmland men att vi missat det? Vi saknar verkligen en sådan. Hur är det med slalombacken i Arvika? Terrängen förändras ju med nya hyggen, vägar och så...kan man bygga en?
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Vad är det för fel på Lämbacken?   NORD -- NORDVÄST Emptylör mar 26, 2011 9:35 pm

Vad är det för fel på Lämbacken?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niisalk
Gäst




NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön mar 27, 2011 9:57 am

Lämbacken är bra, med undantag för att man behöver satelittelefon för att kunna bli hämtad om man bombar ur i skogen eller så får man gå, gå och åter gå, men kanske har det växt igen eftersom ingen flugit där på ett tag. Funkar från N till NO om jag minns rätt, dock inte om det vrider över på NV. Tyvärr.
Till överst på sidan Gå ner
Niiik
Gäst




NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön mar 27, 2011 10:09 am

När man åker från Branäs ser man en glänta med NV väster om Ambjörby, ser nästan ut som det skulle kunna funka vid en första anblick från bilen ialla fall. Ska kolla i Google Earth.
Till överst på sidan Gå ner
Anders




Antal inlägg : 66
Join date : 10-03-19
Age : 45
Ort : Avika

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön mar 27, 2011 11:25 am

Ska åka och kolla racksta backen idag.
Lämnar rapport senare..
Till överst på sidan Gå ner
Niisalk
Gäst




NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön mar 27, 2011 12:39 pm

Brattåsen , vid Likenäs crossbana, (Ambjörby) har väg fram till berget. (ca 400 meter att gå från bilen) Det är enligt kartan brant mot väst och nordväst. Höjd 472m. Kan funka. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön mar 27, 2011 1:02 pm

Niisalk skrev:
Brattåsen , vid Likenäs crossbana, (Ambjörby) har väg fram till berget. (ca 400 meter att gå från bilen) Det är enligt kartan brant mot väst och nordväst. Höjd 472m. Kan funka. Very Happy

Det måste vi kolla på :-) Ska se pom jag hinner i eftermiddag.
Nej Peter, Lämbacken funkar inte på NV.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön mar 27, 2011 10:30 pm

bernt skrev:
Nej Peter, Lämbacken funkar inte på NV.

Det behövs ju inte, bortsett från ett och annat mindre NV-ställe i Bohuslän så finns ju som väl är
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=42&country_id=203&start_id=479
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niisalk
Gäst




NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptymån mar 28, 2011 10:00 pm

Behövs inte för vem? För dig Peter? Eller för mig? Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Ålleberg i st.f. t.ex. Frankrike vid NV-vind   NORD -- NORDVÄST Emptytis mar 29, 2011 3:25 pm

Somliga inom VSK har som målsättning för 2011 att flyga över till andra sidan Vättern. Det är inget som hindrar att en värmläning med en Gin högprestandaskärm och utan fasta arbetstider vinner priset som jag har utlovat till den förste omotoriserade skärmflygare som klarar det.
Att ta sig till Visingsö räcker dock inte för att få priset, utan det får bli minst till fastlandet vid Gränna, däremot är det inte nödvändigt att starta från winschfältet vid Alingså (som somliga planerar) utan t.ex. Niklas får vad mig beträffar gärna starta från Ålleberg...
http://www.vsk.info/forum4/index.php?Sida=12
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niisalk
Gäst




NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptytor mar 31, 2011 11:28 pm

Kul Peter. Alingsås-Gränna med Ozone R10 och R11, låter som en smal sak rätt dag. Fn vad roligt, skulle va kul att få prova en. Gumman pratar om att köpa Polkagrisar, så vem vet jag kanske åker vägen via Ålleberg och möter upp henne i Gränna. Jag kan ju flyga lite relaxat och softa mig österöver. Ser ut som en vacker tur.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Dagens torsbyprognos för nästa fredag   NORD -- NORDVÄST Emptylör apr 02, 2011 1:33 pm

Fredag 08.04.2011 Dagtid kl 14 – kl 20
Klarvær 8° Lett bris, 5 m/s fra vest-nordvest 0 mm nedbør.

Röj helt enkelt på Tossebergsklätten för att kunna starta i vind som kommer från höger! Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptylör apr 02, 2011 7:21 pm

Peter L skrev:


Röj helt enkelt på Tossebergsklätten för att kunna starta i vind som kommer från höger! Wink

Till att börja med kan du komma hit och bränna lite överskottsenergi med att skotta vägen upp Basketball
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Re: Bana väg   NORD -- NORDVÄST Emptylör apr 02, 2011 7:29 pm

Jag var nära att skriva detta redan tidigare, när jag läste att någon hade pulsat i djup snö:
Ni värmläningar som annars trivs med snötäckta marker borde givetvis investera i en snöslunga för vinterflyg på Tosseberg!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptylör apr 02, 2011 11:24 pm

Peter L skrev:
Jag var nära att skriva detta redan tidigare, när jag läste att någon hade pulsat i djup snö:
Ni värmläningar som annars trivs med snötäckta marker borde givetvis investera i en snöslunga för vinterflyg på Tosseberg!

MYCKET BRA IDÉ PETER (även en blind höna...) :-) Om FlyHelix vore en klubb med stadig kassa så hade det redan hänt. Och tillbyggnad och underhåll på rampen hade också varit gjort liksom vindmätare och mer gräs.
Till överst på sidan Gå ner
Niisalk
Gäst




NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön apr 03, 2011 11:28 am

Nej Bernt, skyll inte på den dåliga ekonomin i en icke befintlig klubb. Om människoarten var mer rationell och kunde samarbeta och hjälpas åt mot ett gemensamt mål utan att styras och distraheras av andra för oss själva dolda behov, så skulle alla pusselbitar som ligger framför våra fötter kunna bli till nytta för oss alla. Cool
Till överst på sidan Gå ner
Niisalk
Gäst




NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön apr 03, 2011 11:58 am

Ärligt talat. Vi hade en klubb med en hemsida, pengar, inventarier och medlemmar. Sen startas en fristående hemsida (en bättre) och lockar över medlemmarna i klubben till den nya hemsidan. En del lämnar klubben. Andra förnyar licensen men kommer inte på tex årsmöten eller engagerar sig alls i klubben.

Ärligt för fan. Är det så smart att å ena sidan ha en grupp piloter som flyger och har trevligt men gnäller över att det inte finns pengar och att inget görs. Och på det andra stället ha en grupp människor som administrerar licenser, äger inventarier, har pengar men aldrig flyger.

Tror ni inte att det kunde vara smartare att de som flyger och gnäller över att det inte finns pengar och de som administrerar licenser, har pengar och inventarier men aldrig flyger var under samma tak, speciellt när det med några få undantag är samma människor????

Shocked
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön apr 03, 2011 1:12 pm

Det var inte menat som gnäll Niklas, det var bara ett spontant svar till Peters snöslungeidé och en hint till klubben med pengar. Samtidigt kan jag väl tycka att det INTE är så konstigt om de som INTE flyger inte vill lägga peng på flygning, samtidigt som de som flyger inte lägger något.
Nu är det vår och snart lättar dimmorna och då är det vår tur att lätta sunny
Till överst på sidan Gå ner
Niisalk
Gäst




NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön apr 03, 2011 2:44 pm

Ingen kritik till specifikt dig Bernt utan mer fenomenet. Det gäller oss alla. Det är nånannanismen Bernt. Nånannan kan fixa vindmätaren. Nånannan kan fixa en bogserbil. Nånannan kan bygga en ramp. Nånannan kan betala räkningen. Nånannan kan bokföra. Nånannan kan åka på årsmöte. Nånannan kan va ordförande. Nånannan vill inte va nånannan längre, så nu måste nånannan va nånannan.
Till överst på sidan Gå ner
ToveK
Gäst




NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön apr 03, 2011 4:56 pm

Varför inte bara träffas nån kväll, bestämma vad som är viktigast och sen ta itu med det? Helst innan dimman lättar.
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön apr 03, 2011 6:56 pm

bernt skrev:
MYCKET BRA IDÉ PETER (även en blind höna...) :-) Om FlyHelix vore en klubb med stadig kassa så hade det redan hänt.
Har inte Solskärmarna en välfylld kassa, och skulle inte Branäs wings också kunna bidra?
Peder Dyrssen annonserade för resten ut en snöslunga i vintras på Blocket.
Det tog bara några timmar tills den var såld, enligt honom själv. Där missade ni ett tillfälle, men å andra sidan går nog en sådan att få till lägre pris under sommaren...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Niiisalk
Gäst




NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön apr 03, 2011 10:15 pm

Tycker jag låter som en bra ide Tove. Jag ska försöka komma om någon ordnar ett möte.
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptysön apr 03, 2011 11:53 pm

Niiisalk skrev:
Tycker jag låter som en bra ide Tove. Jag ska försöka komma om någon ordnar ett möte.

Nu har jag tappat tråden men onsdag ser flygbart ut på sv-v.
Till överst på sidan Gå ner
Niisalk
Gäst




NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptymån apr 04, 2011 8:52 am

Här har ni en snöslunga som klarar jobbet att ploga en åkbarväg upp:


blocket.se/skaraborg/Snoslunga_scania_30254916.htm?ca=7&w=3
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Emptymån apr 04, 2011 9:53 am

Niisalk skrev:
Här har ni en snöslunga som klarar jobbet att ploga en åkbarväg upp:
blocket.se/skaraborg/Snoslunga_scania_30254916.htm?ca=7&w=3

Ni?????
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





NORD -- NORDVÄST Empty
InläggRubrik: Sv: NORD -- NORDVÄST   NORD -- NORDVÄST Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
NORD -- NORDVÄST
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa
 Liknande ämnen
-
» REKAT och REVIDERAT NordVäst-hanget

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: