Helix Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Helix Forum

Ordet är fritt
 
HemHem  PortalPortal  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Ny sele?

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Tove




Antal inlägg : 11
Join date : 11-02-22

Ny sele? Empty
InläggRubrik: Ny sele?   Ny sele? Emptytor feb 24, 2011 11:47 am

Älskar min lättviktssele för att den inte är tung Smile Men inser numera att den skyddar dåligt vid start och landning (inte helt oväsentligt) och att den är svår att viktstyra. Nån som har förslag på vad jag ska köpa i stället?
Till överst på sidan Gå ner
niisalk
Gäst




Ny sele? Empty
InläggRubrik: Sv: Ny sele?   Ny sele? Emptyfre feb 25, 2011 12:28 am

Swing har en halvlätt sele som är en bra kompromiss mellan bekvämlighet, handling och säkerhet, minns inte namnet, men det är vandringsstavar monterat på bilden. Det kan vara ett bra alternativ.....
Till överst på sidan Gå ner
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Ny sele? Empty
InläggRubrik: Sv: Ny sele?   Ny sele? Emptyfre feb 25, 2011 1:31 am

niisalk skrev:
Swing har en halvlätt sele som är en bra kompromiss mellan bekvämlighet, handling och säkerhet, minns inte namnet, men det är vandringsstavar monterat på bilden. Det kan vara ett bra alternativ.....

Hej Tove.
Carl har köpt en Woody Valley Velvet 2 (airbag) som ska vara både bra att flyga och högt säkerhetsklassad men inte alltför tung. http://www.flyaboveall.com/velvet.htm
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Ny sele? Empty
InläggRubrik: DHV test of five airbag harnesses: interesting results!   Ny sele? Emptyfre feb 25, 2011 12:48 pm

Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
bernt

bernt


Antal inlägg : 625
Join date : 09-03-15

Ny sele? Empty
InläggRubrik: Sv: Ny sele?   Ny sele? Emptyfre feb 25, 2011 1:50 pm

Peter L skrev:
http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=36888

INTRESSANT PETER !!!
Till överst på sidan Gå ner
Tove




Antal inlägg : 11
Join date : 11-02-22

Ny sele? Empty
InläggRubrik: Sv: Ny sele?   Ny sele? Emptyfre feb 25, 2011 3:49 pm

Ja, det är ju airbagen som är problemet. Slår man vid starten i backen från ett par meters höjd (vilket jag såg nån göra i Sydafrika) så har airbagen inte hunnit fyllas. och då kan man slå sig rätt rejält ...
Till överst på sidan Gå ner
XC
Gäst




Ny sele? Empty
InläggRubrik: Sv: Ny sele?   Ny sele? Emptylör feb 26, 2011 3:53 pm



Det kan ju ha hänt en del sedan jag köpte sele. Gissa om jag ville ha en säker selen!? Men den skulle ändå vara mycket känslig för viktstyrning.
Till överst på sidan Gå ner
Niiisalk
Gäst




Ny sele? Empty
InläggRubrik: Sv: Ny sele?   Ny sele? Emptylör feb 26, 2011 8:18 pm

Reutan köpte en Skyline Ride tror jag, inte heller så dum sele, om man nu inte vill ha en vrängbar. Köp och köp, jag hör inget annat än köp. Matte P har köpt xc-vinge också. En boom GTO blev det, kul. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Peter L

Peter L


Antal inlägg : 626
Join date : 09-03-18
Ort : Stenungsund, i Bohuslän

Ny sele? Empty
InläggRubrik: Sv: Ny sele?   Ny sele? Emptylör feb 26, 2011 9:27 pm

Tove skrev:
...så har airbagen inte hunnit fyllas. och då kan man slå sig rätt rejält ...
I teorin skulle det inte vara något problem med min Altiplume Cygnus, men då fordras det, att jag använder de glasfiberstängerna som håller airbagen i "öppet" läge. Som förmodligen majoriteten av ägare av denna sele har jag dock struntat i att använda dem (Jag knäckte ett par och har ersättningsparet s.a.s. som reserv). Jag leker lite grand med tanken att börja använda dessa "formgivningspinnar" igen.
Min gamla tunga sele från omkring 1995 har jag efter den livshotande kraschen 1999 kompletterat med både invändig mousse bag och utvändig extra large air bag, så den är egentligen säkrast, men den tar jag på sin höjd till en startplats, där jag inte behöver bära den uppför backen (nåja, en backe som på Åstebyhöjden skulle jag kanske klara av att bära den...)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=28&user_id=2086
Xxxcccc
Gäst




Ny sele? Empty
InläggRubrik: Sv: Ny sele?   Ny sele? Emptylör feb 26, 2011 10:45 pm

iloapp.walderik.se/blog/xc?Home&post=5

Syns ovan så ska det inte vara nått www före. Bara klipp o klistra
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Ny sele? Empty
InläggRubrik: Sv: Ny sele?   Ny sele? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Ny sele?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Paramotor

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Helix Forum :: Ordet är fritt-
Hoppa till: